Gepubliceerd op
Schooltips

Corona-onderwijs voor kwetsbare leerlingen

Leren op afstand is een uitdaging. Helemaal als je thuis geen computer met wifi hebt. Hoe ondersteunen scholen leerlingen in kwetsbare thuissituaties tijdens de coronacrisis? Welke adviezen geven armoedeorganisaties?

n.v.d.r. – Klasse maakte dit artikel in volle coronacrisis. Ondertussen zijn de omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs gewijzigd. Up-to-date info lees je hier.

 

  1. Neem contact op met elk gezin

  2. Lies Cokelaere Lies Cokelaere, brugfiguur in basisschool François Laurentinstituut in Gent: “Onze school voorziet maatwerk voor leerlingen in een kwetsbare thuissituatie. De klasleraren hebben alle ouders opgebeld en gevraagd wat voor hen haalbaar is. Is leren op afstand moeilijk? Dan bel ik die gezinnen nog eens op en maak samen met hen een plan. Ik blijf de vaste contactpersoon bij wie ze telefonisch terecht kunnen.”

    “Voor de paasvakantie staken we papieren werkbundels in de brievenbus. Inmiddels heeft elk gezin een laptop of tablet om digitaal onderwijs te volgen.”


  3. Geef ‘mobile friendly’ opdrachten

  4. Thijs Craane Thijs Craane, pedagogisch directeur van het Heilig Hartinstituut in Kessel-lo: “Niet alle leerlingen hebben thuis een computer of laptop met wifi. Maar de meesten hebben wel een smartphone met een databundel. Daarom kiezen wij voor laagdrempelige digitale opdrachten.”

    “De klastitularissen van de OKAN-klas en sommige bso/tso-klassen hebben groepjes opgestart in Whatsapp en Messenger. Ze gebruiken die niet alleen om contact te houden met de school en elkaar, maar ook voor leren op afstand.”

    “Leraren posten instructiefilmpjes in de groepschat, zodat alle leerlingen er gemakkelijk aan kunnen. Leerlingen zonder computer maken hun taken op papier. Met hun smartphone maken ze vervolgens een foto van hun huiswerk, die ze via dezelfde kanalen naar hun leraar sturen voor feedback. Hebben leerlingen moeite met een bepaald deel van de leerstof? Dan geeft de leraar extra uitleg in een videochat.”


  5. Laat leerlingen een dagboek bijhouden

  6. Marijn Somers Marijn Somers, projectmedewerker bij Samen Tegen Onbetaalde Schoolfacturen: “Laat je leerlingen tijdens de coronacrisis een dagboek bijhouden. Dat kan voor elke leeftijd.”

    “Kleuters kunnen tekeningen maken. Kinderen die net leren schrijven en hun fijne motoriek moeten onderhouden, kunnen simpele briefjes schrijven. Oudere leerlingen kan je een schrijfopdracht geven die aansluit bij de essentiële nieuwe leerstof. In het secundair onderwijs kan dat zelfs in vreemde talen, zoals Engels of Frans.”

    “Afhankelijk van de leeftijd, sturen ouders of leerlingen zelf foto’s van hun dagboek door aan de leraar. Laat weten dat je de ingestuurde opdracht leuk vond. Positieve feedback motiveert leerlingen om elke weekdag iets nieuws te schrijven.”


  7. Leen laptops of tablets uit

  8. Jan Vanobel Jan Vanobel, directeur van de Sint-Maartensschool Immaculata in Ieper: “Tijdens de coronacrisis organiseren we live lessen. Enkele leerlingen meldden hun klasleraar dat ze thuis de computer moeten delen met hun broers, zussen en telewerkende ouders. Dat maakt het lastig om op een vast tijdstip lessen bij te wonen.”

    “Wat een geluk dat we in de voorgaande schooljaren hebben geïnvesteerd in laptops en tablets! Wie een (extra) computer nodig heeft, kon die voor de paasvakantie op school komen halen. Krijgen we tijdens en na de paasvakantie nog een vraag, dan leveren wij de laptop of tablet bij het gezin thuis af.”


  9. Maak je computerlokaal corona-proof

  10. Thomas Donceel Thomas Donceel, campusverantwoordelijke van het Sint-Guido-Instituut in Anderlecht: “Ons computerlokaal is open voor leerlingen voor wie thuis blijven echt geen optie is. Dat zijn niet enkel leerlingen van wie de ouders in de medische sector werken. Heel bewust doen we dit ook voor leerlingen met een kwetsbare thuissituatie.”

    “Als zij ons op voorhand een seintje geven, reserveren we voor hen een pc. We laten steeds een plaats vrij tussen de leerlingen, zodat ze 1,5 meter afstand houden. Leerlingen werken altijd aan dezelfde computer. Muis en toetsenbord worden elke dag gereinigd, net als de rest van het lokaal.”

    “Er is ook een ruime voorraad zeep, handgel en papieren zakdoekjes. En uiteraard laten we alleen gezonde leerlingen toe. We scannen iedereen op de speelplaats met een hygiënische koortsthermometer.”


  11. Besef dat leerlingen ook andere zorgen hebben

  12. Roos Fekkers Roos Fekkers, projectmedewerker bij Samen Tegen Onbetaalde Schoolfacturen: “Onderwijs is voor gezinnen in armoede nu niet de hoofdprioriteit. Zij liggen wakker van de voedselbanken die sluiten en de uitverkochte ‘witte merken’ in supermarkten. De stress neemt toe. Leerlingen voelen zich eenzaam of ervaren net een gebrek aan privacy in hun kleine appartement. Sommigen zien geen toekomst meer, dragen de zorgen van het gezin of missen steun. Daarom is het belangrijk dat leraren ook opvolgen hoe het psychisch met een leerling gaat.”


  13. Wees ook na corona alert voor armoede

  14. Nele Schroyen Nele Schroyen, beleidsmedewerker onderwijs bij Netwerk tegen Armoede: “In de preteaching fase moeten leraren keuzes maken: welke leerinhouden zijn noodzakelijk om volgend schooljaar mee te kunnen?”

    “Als de scholen weer openen, kijk dan nog eens met extra aandacht naar leerlingen in armoede. Sommigen hebben opnieuw een aanpassingsperiode nodig: kinderen met gedragsproblemen bijvoorbeeld, of kinderen die weken opgesloten zaten in een kwetsbare thuissituatie. Extra zorg en bijwerken zijn meer dan ooit nodig. We kunnen niet enkel op zomerscholen rekenen om achterstanden weg te werken.”

 

Wat als je leerling thuis geen internetaansluiting heeft?

Sommige leerlingen hebben wel een smartphone met een databundel. De meeste telecombedrijven (Telenet, Proximus, Scarlet, Orange, Mobile Vikings) doen tijdens de coronacrisis extra gestes voor hun klanten. Ze rekenen bijvoorbeeld de helft van het gebruik aan, zodat een abonnement twee keer zo lang meegaat.

Maar als je al je schoolwerk, sociale contacten én ontspanning (films, games) op 4G doet, gaat ook die dubbele databundel er snel doorheen. Daarom openen Telenet en Proximus gratis publieke internetconnecties voor leerlingen zonder wifi.

Als school, maar ook als sociale organisatie, kan je login codes aanvragen voor leerlingen in deze situatie, via een e-mail naar Hotspot.Info@telenetgroup.be of csr@proximus.com. Een telefonische hulplijn ondersteunt gezinnen bij de activatie.

Heeft je leerling ook geen computer? Scholen voor gewoon en buitengewoon secundair onderwijs kunnen gedoneerde laptops aanvragen voor hun meest kwetsbare leerlingen. Zo kunnen ook zij genieten van digitaal afstandsleren en lopen ze geen leerachterstand op.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...