Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Coronatijden: “Dé kans om je leerlingen warm te maken voor boeken”

Ontdekken jouw leerlingen de liefde voor boeken nu de verveling toeslaat? 4 leraren vertellen hoe zij hun leerlingen aan het lezen krijgen. Iedereen Leest geeft tips.

leesbevordering: iPad als boekenkast

Leeschallenge via Instagram

Ine, leraar Nederlands, Spes Nostra Instituut Heule : “Ik spreek mijn leerlingen aan waar ik ze kan vinden: op Instagram. Dat deed ik al voor de coronacrisis, maar nu wordt mijn Instagramkanaal nog handiger om leerlingen te bereiken én ze te prikkelen. ‘Lees 3 boeken op 5 weken tijd.’ Een vrijblijvende uitdaging om leesplezier te triggeren. Lezen hou ik graag spontaan. Bij de leeschallenge vraag ik wel dat ze een leesselfie doorsturen. De leukste post ik op mijn Instagram. Wie weet begint het bij andere leerlingen ook te kriebelen om in een boek te duiken?”

 

Boekinfluencers maken een leesvlog

Emily, leraar Nederlands, Sint-Lievenscollege Gent : “Ik vervang de klassieke boekbespreking door een leesvlog of een podcast. Met vragen die ze zeker moeten beantwoorden en creatieve keuze-opdrachten. Wat hun favoriete leesplekje is, en waarom hun klasgenoten dit boek zeker (niet) moeten lezen. Als we weer naar school kunnen, vormen die podcasts en vlogs een mooi aanknopingspunt voor speeddates met boeken. Niets zo overtuigend om een boek te lezen als de ongezouten mening van een klasgenoot.”
 

Voorlezen op veilige afstand

Nikie, juf eerste leerjaar basisschool Sint-Salvator, Gent : “Ik doe wat ik in de klas ook zou doen: voorlezen. Dat gezellige momentje mag nu niet verloren gaan. Voorlezen werkt voor elke leeftijd, maar zeker voor mijn kinderen van het eerste leerjaar. Ik filmde mezelf en las een boek voor. Uploaden naar YouTube, de beveiligde link aan de ouders bezorgen en klaar. Ik stak er meteen ook enkele inhoudsvragen bij, zo blijven we inzetten op begrijpend lezen. Maar ik hoop vooral dat het voor mijn leerlingen een fijn moment is. En dat het ouders inspireert om zelf ook wat vaker voor te lezen.”
 

Boekenjuf blogt

Jesse, boekenjuf basisschool De Plein, Holsbeek : “Ik zat zelf al in quarantaine toen de maatregelen ingingen. Erg jammer voor een boekenjuf, want anders had ik die laatste dag de hele schoolbib uitgedeeld. Niet elk kind heeft thuis een volle boekenkast. Daarom bouw ik nu een blog voor onze lagere school: een ideeënbus met tips en leuke opdrachten. Links naar luisterverhalen, fundels en een podcast over kinderboeken. Maar ook creatieve opdrachten zoals een podium knutselen voor je 3 favoriete boeken. De leukste inzendingen maken kans op een het voorraadje boeken dat ik thuis dubbel heb. Mijn schoolbib is gesloten, maar de Post blijft gelukkig draaien.”
 

Je leerlingen moeilijk bereikbaar en de bib op slot: Iedereen Leest tipt hoe je die drempels overwint.

Drempel 1: mijn leerlingen hebben thuis geen boeken

  • Sommige bibliotheken bieden een uitleendienst aan. Daar kunnen leerlingen op afspraak boeken ophalen. Of misschien kan je met de schoolbib een veilige regeling uitwerken?
  • Boekenruil: een pakketje boeken droppen bij elkaar op de stoep? Of in je netwerk een contactvrije ruil opzetten? Of boeken opsturen met de post?
    Online kan je nog steeds boeken bestellen, maar dat is niet voor elk gezin weggelegd. En e-boeken kan je natuurlijk ook downloaden, maar daar is het aanbod in kinder- en jeugdliteratuur beperkt.
  • Ook Fundels – interactieve prentenboeken en leesboeken – zijn nu tijdelijk gratis beschikbaar.

Drempel 2: hoe kiezen leerlingen een boek zonder mijn hulp?

  • Boekenzoeker helpt leerlingen van elke leeftijd bij de zoektocht naar hun lievelingsboek. Erg overzichtelijk en enorm volledig. Bij elk boek vind je een kort (luister)fragment om alvast even te proeven.
  • Leesbevordering in de klas werkt met types. Speel je liever buiten zoals Daan? Of lees je het liefst verhalen die echt gebeurd zijn, zoals Julia? Leerlingen ontdekken de tips van kinderen in wie ze zich herkennen.
  • Boekenmatch vraagt je mening over een reeks afbeeldingen om je te helpen kiezen. Een spookhuis, een robot, een bos bloemen of een voetbal? De keuzes van je leerlingen bepalen welke boeken uit de blender komen.

Drempel 3: hoe motiveer ik mijn leerlingen om te lezen?

  • Laat goede gewoontes niet verwateren. Kwartierlezen kan ook thuis. Duolezen is net zo fijn met mama of papa. En als grootouders via Skype voorlezen, beleven ze met hun kleinkinderen een knus moment, op veilige afstand.
  • Daag je leerlingen uit met een leesbingo. Lezen in de tuin, met 2 verschillende sokken, of ondersteboven. Of maak al dat lezen zichtbaar met een leesslinger.
  • Wie meer houdt van luisterverhalen, kan bij Luisterbieb en Luisterpunt terecht. Een deeltje van de luisterverhalen staat nu gratis online. Bij Radioboeken vind je enkele verhalen in Nederlands, Frans en Berbers. Bij uitgeverij Gottmer lezen auteur en illustratoren voor. En ook het Geluidshuis maakt enkele klassiekers gratis beschikbaar.
  • Ook de Jeugdboekenmaand brengt afleiding tijdens de coronacrisis. Auteurs en illustratoren posten korte video’s op YouTube. Voorlezen, tekenles en knutseltips rond mooie boeken voor elk kind.

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.