Gepubliceerd op
Klik & Print

Welbevinden in coronatijd: hoe voelen je leerlingen zich?

In je klas is één blik soms genoeg om te weten hoe het gaat met je leerlingen. Van achter je computer is dat minder vanzelfsprekend. Met deze vragenlijst kom je te weten hoe ze zich écht voelen.
 

Afbeelding van Klik en Print 'Hoe gaat het met jou?'
De impact van de coronacrisis op het leven van je leerlingen is groot. Sommigen worstelen met zelfstandig werk of gebrek aan een rustige studeerplek. Of ze zijn verward, angstig of gestresseerd door de verontrustende nieuwsberichten.

Een online gesprek of klaschat is belangrijk om verbonden te blijven met elkaar. Maar leerlingen zeggen er misschien niet wat ze echt voelen. Omdat ze niet durven of omdat ze hun gevoelens niet kunnen benoemen.

Met de vragenlijst ‘Aandacht voor sociaal-emotioneel leren op afstand’ van onderwijsspecialist Kees Van Overveld ga je dieper in op de emotionele en sociale noden van je leerlingen. De vragen zijn het meest geschikt de 2de en 3de graad basisonderwijs.
 

Download hier de vragenlijst, deze PDF is ook digitaal invulbaar. Je gebruikt hiervoor best Adobe Acrobat Reader.
 

Stappenplan: welbevinden op afstand

VOORAF

  • Bezorg de vragenlijst in een invulbare vorm aan je leerlingen. Digitaal, in de brievenbus of bij de werkbundels die ouders komen ophalen.
  • Leg uit waarom je hen de vragenlijst laat invullen en wat je met hun antwoorden zal doen.
  • Verzeker je leerlingen dat alleen jij leest wat ze invullen, maar dat je wel hulp inschakelt als je denkt dat ze in nood zijn.
  • Benadruk dat je leerlingen zich niet verplicht moeten voelen om de vragenlijst in te vullen. Zeg hen dat ze je ook op een andere manier mogen contacteren als ze een probleem hebben.
  • Laat je leerlingen kiezen of ze hem op hun eentje invullen of samen met een ouder of broer of zus.

NADIEN

  • Alles gaat goed? Stuur een bemoedigend berichtje. Ga eventueel even in op de kleine zorgpuntjes die de leerling aanhaalt.
  • Je leerling heeft het moeilijk? Bel, chat wat vaker. Bied een luisterend oor. Vraag door op zijn of haar emoties en pols of hij of zij nog normaal kan functioneren. Heeft de leerling zelf al actie ondernomen of heeft de leerling hulp nodig van jou, ouders of iemand anders? Verwijs eventueel door CLB-ch@t of naar Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren.
  • Ben je ongerust? Gaat het echt niet goed met een leerling, overleg dan met hem of haar (en met de ouders bij een minderjarige of niet-bekwame leerling) of je het CLB mag inschakelen. Je kan een leerling ook rechtstreeks doorverwijzen naar CLB-ch@t.
  • Krijg je te maken met een acute noodsituatie? Als je leerling je contacteert terwijl hij of zij in onmiddellijk gevaar is, schakel dan meteen de hulpdiensten en nadien het CLB in. Daar heb je geen toestemming van leerling of ouders nodig.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...