Gepubliceerd op
Blog

Leerlingen delen hun coronadagboek: “Leraren zijn nog erger in hun luie zetel”

Hoe beleven leerlingen de coronacrisis? Auteur Els Beerten geeft het keuzevak creatief schrijven aan het Sint-Jozefscollege Aarschot. Ze laat haar leerlingen een ‘coronadagboek’ bijhouden. Klasse kreeg een inkijkje in enkele tienerlevens: “Ik wilde nog nooit zo graag terug naar school gaan.”

 
Els Beerten
Els Beerten: “Het zijn bijzondere tijden. We hebben nog nooit een pandemie meegemaakt. Erover schrijven helpt leerlingen om de gebeurtenissen en hoe ze die beleven, een plaats te geven.”

“Tegelijk is zo’n dagboek een kostbaar document. Voor henzelf, maar ook voor anderen. Mijn moeder hield een dagboek bij tijdens de Tweede Wereldoorlog. Haar notities waren een dankbare inspiratiebron voor mijn roman Allemaal willen we de hemel.”

“Mijn leerlingen mogen alles schrijven, plakken en tekenen, wat ze maar willen. Wat hen bezighoudt, waar ze zich aan optrekken … Het mogen reflecties zijn, bedenkingen, iets wat ze horen, zien of meemaken. Maar een gedicht of verhaal mag ook. Alles wat ze kwijt willen. Dag per dag.”

“Leerlingen beslissen zelf wat ik te lezen krijg en wat ze liever privé houden. Maar ik raad ze wel aan om een lezer in gedachten te houden. Je schrijft rijker en roert minder in jezelf.”
 
illustratie van meisje die in een dagboek schrijft

4 redenen waarom een dagboek helpt

Een aantal leerlingen deelden een fragment uit hun dagboek met Klasse. Uit respect voor hun privacy, publiceren we die onder een pseudoniem. We ontdekten dat een dagboek 4 voordelen heeft:

    icoon wekker

  1. Je registreert je bezigheden en vooruitgang

  2. Maya – 26 maart 2020:
    “Ik stond vandaag op om 9 uur, wat ik normaal nooit vrijwillig zou doen. Maar nu vind ik het belangrijk om een ritme te hebben. Na het ontbijt begon ik voor school te werken. Buiten de taken probeer ik ook al mijn vakken al eens in te studeren. Al dat schoolwerk is wel goed, anders zou ik me echt vervelen en te hard nadenken over de situatie. Dan zou het besef komen dat 5 weken thuiszitten zeer deprimerend is.”

    icoon voetbal

  3. Je relativeert, ziet de humor van de situatie in

  4. Nikkie – 24 maart 2020:
    “Ik zit tegenwoordig echt elke dag stil, maar vandaag heb ik eens bewogen. En niet zomaar bewogen, maar gevoetbald met mijn broers. Nu The Champions League niet doorgaat, moeten wij het maar doen. Ik kreeg wel echt last van mijn voeten. Terwijl ik altijd naast de bal schopte, hoe is het toch mogelijk?! Het is ook niet de bedoeling dat je met je tenen op de bal trapt, ik snap nu wel waarom. Alweer iets bijgeleerd vandaag!”
     
    Elke maakt grappige collages in haar dagboek:
    Dagboek van Elke

    icoon gedachtenwolk

  5. Je uit je gevoelens en mentale zorgen

  6. Sid – 28 maart 2020:
    “Elke dag wordt de psychologische impact van de maatregelen zwaarder. Leraren zijn nog erger van in hun luie zetel dan voor de klas. Ik wilde nog nooit zo graag terug naar school gaan. Ik merk dat deze crisis me meer dankbaar leert zijn voor mijn omgeving en mijn vrienden. Voorlopig houden we de moed er nog in, maar hopelijk moeten we dit niet snel meer meemaken.”
     
    Charlotte verwerkte haar gevoelens in een gedicht (dit is een passage):
    “Ik verlang naar de tijd dat dit gedaan is;
    dat ik de personen zie die ik toch zo mis.
    Maar nu moeten we afwachten
    en zitten we thuis met al deze gedachten.
    Ze draaien rondjes en ik geraak ze maar niet kwijt.
    Ach, het zal moeten voor onze gezondheid.
    Fysiek dan, niet mentaal,
    want dat is voor velen een heel ander verhaal.”

    icoon wc-papier

  7. Je analyseert politiek en maatschappij

  8. Rania – 13 maart 2020:
    “Liefste corona dagboek, vandaag was mijn laatste schooldag. De wereld zoals we die altijd gekend hebben, is niet meer. De wereld wordt namelijk geteisterd door een virus, ‘covid 19’ of corona. Wie besmet raakt, wordt meteen opgenomen in het ziekenhuis met o.a. longklachten, hoesten, kortademigheid … Gelukkig blijft iedereen zo rustig mogelijk. Het dodental staat momenteel op 3.”
     
    Rania – 14 maart 2020:
    “De situatie verslechtert snel, lief dagboek. Er komen zo’n 1000 besmettingen per dag bij. De regering sprak het volk toe en probeerde tevergeefs geen paniek te veroorzaken. Mensen zijn als beesten naar de winkel gereden, waar ze met velen op een klein hoopje gaan staan. Als daar niemand besmet raakt, weet ik het ook niet meer. Het dodental staat momenteel op 4.”

 

Haal meer uit je dagboekopdracht: 4 tips

Wil jij ook een dagboekopdracht geven? Enkele tips van Els Beerten:

  • Vinden leerlingen het lastig om over zichzelf te schrijven? Laat ze vertrekken vanuit een fictief personage: hun broertje, een verpleger, de president …
  • One line a day. Moedig je leerlingen aan om elke dag minstens een zin te schrijven. Na 3 dagen terugblikken en dan iets schrijven, werkt minder goed.
  • De gedachte ‘ik moet mooi schrijven’ werkt nooit. Integendeel: het verlamt.
  • Met een lezer in het achterhoofd, schrijven je leerlingen scherper. Ze denken na over wat ze willen vertellen en kiezen andere woorden.

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.