Gepubliceerd op
Verhaal

Thuiswerk tijdens de eerste maanden van de coronacrisis: “De leerlingen bepalen het tempo”

Thuiswerk als leraar, je kon niet anders in de eerste maanden van corona. Hoe lukte de planning van leraar Kelly, mama van 3? En hoe hard miste leraar Sam zijn leerlingen en school, toen hij lesgaf vanuit zijn appartement?
 

“Moeilijk om me volledig te concentreren”

Kelly Verheyen, leraar GBS Molenstede: “Ik mis het contact met de klas en de collega’s, maar ik ben gelukkig ook thuis fulltime juf. Mijn man  werkt als opvoeder nu ook meestal van thuis, dus ik sta er niet alleen voor.”

“Om alles te organiseren gebruiken we een planbord. Daarop tekenen mijn zoon Sebastiaan (10) en dochter Charlotte (8) hun dagplanning uit. Gele blokjes voor schoolwerk, blauwe voor ontspanning of schermtijd. Hun werkmomenten zijn ook mijn werkmomenten.”

“En mijn jongste dochter Paulien (bijna 3) vraagt overdag weliswaar veel aandacht, maar staat ook op haar uurtjes slaap. Wanneer zij in bed ligt, piekt onze concentratie en ons werkrendement.”

“Ik wil mijn kinderen zoveel mogelijk structuur bieden. Ze starten elke dag met 30 minuten Bingel en 30 minuten schooltelevisie. Mijn dochter vinkt graag taakjes af, mijn zoon heeft een duwtje nodig en telt af naar schermtijd.”


‘Hoe gaat het met de kinderen? Lukt het met de oefeningen?, roepen we vanop afstand naar passerende ouders.’ Raar, maar ik ben blij dat ik die contacten nog heb

Kelly Verheyen - leraar

“Vanaf 14 uur spelen de kinderen in de tuin, liefst tot etenstijd. Af en toe verras ik ze met een creatieve opdracht: bak een koekjestaart of knutsel een postkaartje. Tussendoor overleg ik met mijn parallelcollega via Whatsapp of stuur ik een persoonlijk berichtje naar ouders van wie het kind nog niet aan schoolwerk toekwam.”

“Wanneer de kinderen aan hun werkblaadjes willen werken, schuiven we samen aan de keukentafel aan. Terwijl zij hun herhalingsoefeningen maken, verbeter ik de werkblaadjes van mijn klas en geef ik feedback. Best wel moeilijk om je dan volledig te concentreren. Op drukke momenten vangt mijn man de kleinste boven op of werken de kinderen even zelfstandig op hun kamer.”

“De alledaagse gesprekjes in de lerarenkamer of samen even onnozel doen op de gang, daar kijk ik naar uit. Een dag in de week doe ik de opvang op school. Onder het afdak zetten we per klas dozen met werkblaadjes klaar. Ouders die passeren, spreken we vanop afstand aan: ‘Hoe gaat het met de kinderen? Lukt het met de oefeningen?’ Raar, maar ik ben blij dat ik die contacten nog heb.”
 


 

leraar Sam over thuiswerken in coronacrisis

“In het weekend plan ik alles”

Sam Steurs, leraar tweede graad Toverfluit Zonhoven: “Mijn thuiswerkweek begint al in het weekend. Ik stuur mijn leerlingen op maandagochtend een voorbeeldplanning die ze zelf kunnen aanpassen. Geen nieuwe leerstof, enkel herhalingsoefeningen en -taken. Ik deel het werk op in behapbare porties.”

“Extra uitleg of instructies zet ik klaar via het online leerplatform Xnapda. Bij alles wat ik vraag, hou ik er rekening mee dat kinderen niet aan hetzelfde tempo kunnen werken als tijdens gewone schooldagen.”

“Daarnaast trek ik in een beurtrol 2 keer per week naar school waar ik samen met een collega kinderen opvang die geen alternatief hebben. Terwijl we een oogje in het zeil houden, verzinnen we nieuwe taken en babbelen we heerlijk face-to-face, vanop veilige afstand uiteraard.”


Ouders posten soms foto’s van hun kinderen die aan de slag zijn met taken. Zien werken doet werken

Sam Steurs - leraar

“Thuis werk ik vooral aan de laptop. In mijn mailbox landen werkjes die ik liefst de dag zelf nog verbeter. Ik beheer ook een privé klasblog. Elke dag post ik een vraag of een tip waarop de leerlingen kunnen reageren. Ouders posten soms foto’s van hun kinderen die aan de slag zijn met taken. Zien werken doet werken. Maar de leerlingen bepalen nu het tempo, niet ik.”

“2 keer per week organiseer ik een kringgesprek voor alle derdes en vierdes. Tijdens de eerste sessie maakte ik de leerlingen vertrouwd met hun nieuwe digitale omgeving. Wat geluidsproblemen regelen of een camera aan de praat krijgen.”

We plannen die gesprekken om 16 uur omdat heel wat ouders overdag hun laptop nodig hebben voor telewerk. Daardoor schuiven mijn werkuren ook wat op. En op donderdag hebben we webcam-overleg met de collega’s. Niet dat ik ze niet vaker hoor: snelle tussendoortjes doen we via Whatsapp.”

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2021 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 3 november en krijg je Lerarenkaart 2021 thuisbezorgd.