Gepubliceerd op
Tips

Creatieve oplossingen voor speeltijd, feestjes en klasactiviteiten op afstand

Verjaardagen, de 100-dagenfuif voorbereiden of basketten in de speeltijd … Niet alleen de lessen kunnen tijdens een coronapiek opgeschort zijn, maar ook al die leuke activiteiten. Creatieve leraren vinden er wat op: 6 voorbeelden.

Hans Lefever, leraar techniek en wetenschap, Sint-Ritacollege, Kontich
  1. Een virtuele sportclub

    “De laatste dag op school beloofde ik aan mijn leerlingen dat we contact zouden houden. Om verbonden en actief te blijven, startten we een virtuele sportclub! Een team van 10 leraren daagt in een video de leerlingen uit om samen op Strava 10.000 km te lopen tijdens de coronaweken.”

    “We maakten een Instagramaccount aan om onze leerlingen te lokken. 900 leerlingen, ouders en oud-leerlingen volgen ons daarop. Op vraag van de leerlingen begonnen we ook een fietsclub.”

    “Deze sportieve uitdagingen zijn geen taken voor het vak LO, maar daarmee willen we iedereen samenhouden. We schreven bekende Vlamingen aan om onze leerlingen aan te moedigen. Marc Van Ranst, Maggie De Block, Jens Den Doncker, Remco Evenepoel … stuurden een filmpje met een persoonlijke boodschap.”

    (Hans Lefever, leraar techniek en wetenschap, Sint-Ritacollege, Kontich)

  2.  

    Juf Kathy De Meyere met een bord voor de verjaardag van haar buurjongen Finn
  3. Een toeterschilderij als verjaardagscadeau

    “Dat mijn buurjongen Finn zijn verjaardag niet kon vieren op school, maakte hem heel verdrietig. ‘Wat als je leerlingen borden ontwerpen voor automobilisten met ‘Toeter eens voor Finn’ op’, stelde mijn man voor.”

    “Ik geef les bij BuSO De Triangel, een type 2 OV 1 school. Voor mijn leerlingen was de opdracht iets te moeilijk, maar ik postte mijn vraag in de Whatsapp-groep van de school. Juf Liesje van de GES-klas (leerlingen met gedrags- en emotionele stoornissen) reageerde, ze heeft twee leerlingen die tijdens corona in de leefgroep blijven. Neal en Selina maakten twee kleurrijke toeterschilderijen. Zo houden ze wat contact met de buitenwereld tijdens de quarantaine.”

    “We hingen de borden aan een boom in de straat, de avond voor Finns verjaardag. Vanaf 10 uur begon het toeterconcert, ik werd er zelf gelukkig van. We fotografeerden Finn die zijn duim opsteekt om Neal en Selina te bedanken.”

    (Juf Kathy De Meyere, BuSO De Triangel Lievegem)

  4.  

    Toon Vanhalle, BuBaO Ten Desselaer, Lovenjoel
  5. Samen koken via Youtube

    “Mijn directeur geeft me de kans om op school te koken met mijn leerlingen uit het buitengewoon basisonderwijs. Zo leren we rekenen met deciliter en centiliter en ontdekken we waar de aardappel vandaan komt. Wiskunde, WO, techniek en Nederlands komen aan bod, maar ook sociale vaardigheden zoals beleefd zijn tijdens het winkelen. ”

    “Nu de leerlingen van mijn eindklas thuis zijn, maak ik elke week een kookvideo. Vorige week toonde ik hoe je een groentequiche maakt. In de klas begeleid ik het proces en geef ik veel inspraak. Nu ben ik procesleider vanop afstand, maar ik kan toch vrij dicht bij de leerlingen komen met mijn YouTubefilmpjes. De kinderen volgen de video, maken thuis het gerecht klaar en sturen me een foto.”

    “Tijdens het wekelijkse klasmoment via Zoom vragen de kinderen maar 2 dingen: hoe het met de klasschildpad gaat en of we blijven koken. ”

    (Meester Toon Vanhalle, BuBaO Ten Desselaer, Lovenjoel)

  6.  

    Anja Andries, ‘t Mulderke, Nieuwenrode
  7. De virtuele klasfuif

    “Ik spreek dagelijks af met mijn leerlingen op Google Classroom voor het vragenuurtje en om wat bij te praten. Ze zitten in het vijfde en zesde leerjaar. Ze zien hun skireis en hun communiefeest in het water vallen. Feesten doen ze graag. Daarom organiseerden we een virtuele klasfuif.”

    “De leerlingen deden vrijdagavond thuis hun mooiste kleren aan en zetten chips klaar. Qua techniek was het even stressen. We wilden Zoom gebruiken, maar uiteindelijk liep het beter via Google Hangouts. Eerst bleef mijn scherm zwart voor de leerlingen, er scheelde iets met de instellingen van mijn webcam. Op een oude laptop lukte het wel.”

    “De leerlingen stuurden me nummers door via de chat en ik speelde ze af met Spotify, met mijn luidspreker tegen de computer. De leerlingen hadden lichtjes of een discobal in hun kamer gehangen. Ze dansten met hun broers en zussen of met hun ouders. We zongen door een geïmproviseerde micro: een fles of een halter. Het duurde tot elf uur ‘s avonds. ‘Volgende week opnieuw!’, vroegen ze.”

    (Anja Andries, ‘t Mulderke, Nieuwenrode)

  8.  

    Land Art met keien
  9. Een bal doorgeven en creatieve wandelingen

    “De leerlingen krijgen een dagfiche met opdrachten voor de hoofdvakken en 1 vak van de dag. Onze directeur wil daar nog 1 doe-activiteit voor binnen en 1 voor buiten bij. Ik verzin die opdrachten samen met mijn collega Sanne, leraar LO. We monteerden een filmpje waarin we een bal doorgeven dwars door de muren van ons ‘kot’. De leerlingen imiteerden dat met een WC-rol. Het symboliseert onze verbondenheid nu we allemaal gescheiden zijn van elkaar.”

    “Doe een held na uit een Disney-film, verkleed je in een leraar, zoek letters in boomkruinen of postbussen en vorm er je naam mee, maak een radioreportage over ‘ik heb nog nooit’ zoals op Radio 1, maak Land Art met keien en takken. Al die uitdagingen spelen we door aan onze leerlingen.”

    “De niet-verplichte opdrachten zijn een voorzet om contact te houden met elkaar. Het is fijn om zoveel mooie foto’s en filmpjes terug te krijgen. Sommige leerlingen lieten weten dat ze in de vakantie verder werken aan de opdrachten.”

    (Hanne Vandezande, leraar artistieke vorming, De Stroom, Leuven)

  10.  

    Arnout Willockx maakt thuis radio
  11. Samen radio maken

    “Op school beseften we meteen dat niet alleen de lessen weg vielen, maar ook de speeltijd en de 100-dagenfuif. Dat ik na mijn uren als wiskundeleraar en preventieadviseur als vrijwilliger meedraai bij een lokale radio, bracht me op een idee.”

    “1 uur per dag organiseer ik radio SMC, een programma met verzoeknummers van leerlingen, leraren en ouders. Ze kunnen een boodschap inspreken op een speciaal telefoonnummer of aanvragen via de website. De leerlingen doen elkaar de groetjes of wensen elkaar een gelukkige verjaardag, ouders bedanken de school en leraren dragen een lied op aan elkaar. De aanvragen stroomden binnen, ik kon het programma al na 1 dag voor meer dan een week vullen.”

    “Een collega uit de eerste graad woont een paar huizen verder. We deden al een 7-tal keer een co-presentatie van Radio SMC, met respect voor de social distancing. Ik geef les in de derde graad, samen bereiken we nog meer luisteraars vanuit de studio in mijn garage. Ik hoop dat de leerlingen hierdoor verbonden blijven met elkaar en met de school.”

    (Arnout Willockx, leraar wiskunde en preventieadviseur, Stella-Matutinacollege Lede)

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...