Gepubliceerd op
Klastips

Online klasmanagement: ook digitaal doen we normaal

Op het scherm of in de klas, leerlingen blijven leerlingen. Hoe houd je ze in de hand en bij de les tijdens een videoles? Finalist Global Teacher Prize Koen Timmers geeft al 12 jaar digitaal les in het hoger en volwassenenonderwijs en deelt zijn tips en tricks voor online klasmanagement.

Koen Timmers over de leraar van de toekomst width=
  1. Zet die plaat op

  2. Koen Timmers: Zoek op voorhand uit welke tool voor jouw vak, les en leeftijd van je leerlingen het meest geschikt is. Bij een taalvak is interactie belangrijk en heeft synchroon online lesgeven veel voordelen omdat je veel interactie creëert. Bij een praktijkvak is een gemonteerde video met een stappenplan en achteraf een online vragenuurtje misschien een beter idee. En leerlingen van de lagere school vinden het heel belangrijk om af en toe hun leraar en klasgenoten te zien in een video klasgesprek.”

    “Voor een goed online klasmanagement stuur je je leerlingen best op voorhand een korte handleiding: hoe werkt de tool, kom op tijd, zet de camera aan en microfoon uit tijdens de les, gebruik de chatfunctie om vragen te stellen …”

    “Organiseer 1 sessie met je leerlingen om samen alle technische dingen te testen en uit te leggen. En overloop bij de start van de les nog eens de belangrijkste technische functies zoals micro, camera en chat. Goed geluid is het allerbelangrijkste. Zet eventueel 10 minuten op voorhand muziek klaar met een begeleidende tekst ‘Hoor je niks nu? Check dan zeker je microfoon’. Zo merken leerlingen meteen dat er iets mis is. En schakel het geluid van alle andere toestellen in de buurt uit.”

    “Maar vooral, wees niet bang om je kwetsbaar op te stellen en aan je leerlingen te melden dat je iets gaat uitproberen en hoopt dat het lukt.”

     

  3. Wees een techneut

  4. Koen Timmers: “Traag internet of overbelaste leerplatformen heb je niet in de hand, maar je kan wel proberen om de techniek zo goed mogelijk te krijgen. Zoek in je woning een rustige plek met het beste bereik. Vervang de wifi door een internetkabel. En gebruik eventueel je smartphone als hotspot voor een betere internetverbinding. Houd dan wel je dataverbruik in het oog als je geen te hoge rekening wil achteraf.”


    Via chat stellen stille leerlingen plots wel een vraag

    “Als het internet niet mee wil tijdens een online les, is de vraag meteen aan welke kant van de lijn ligt het? Als iedereen hetzelfde probleem ervaart, ligt het aan jouw verbinding. Als maar 1 leerling een probleem heeft, ligt het probleem daar.”

    “Soms werkt een smartphone beter dan een oude computer. De smartphone van je leerlingen heeft alles wat ze nodig hebben: camera, micro, geluidsuitgang voor een hoofdtelefoon of oortjes. Het enige nadeel is dat tekst klein verschijnt.”

     

  5. Succes6 met de chat

  6. Koen Timmers: “De chatfunctie is cruciaal bij online klasmanagement. Laat leerlingen tijdens de les vragen stellen via chat. Die kan je tijdens of op het einde van de les overlopen. Afhankelijk van de leeftijd van je leerlingen, beantwoorden ze elkaars vragen al in de chat. In de klas zouden ze dat nooit doen.”

    “Het is en blijft een les, dus te veel mopjes en onverstaanbare chattaal moet je niet tolereren. Als een leerling BRB (be right back) tikt, weten alle klasgenoten dat die naar toilet is, maar jij niet. Bedenk ook hoeveel aandacht je aan correcte spelling wil besteden. Tolereer je geen dt-fouten of wil je dat ze zo snel mogelijk een vraag kunnen stellen maar die niet helemaal taalkundig correct is?”

    “Chat geeft een andere klasdynamiek. Stille leerlingen stellen plots wel een vraag of nemen het voortouw. Wie weet heeft dat in de klas binnenkort een blijvende positieve invloed. Op het einde van de les kan je een praatmomentje inlassen met en of zonder de leraar.”

     

  7. Verberg die bikinifoto’s

  8. Koen Timmers: “Leerlingen kunnen je videoles ongemerkt opnemen, hermonteren met gekke stemmetjes en zinnen uit de context halen. Het mag niet volgens de GDPR wetgeving, maar het gebeurt helaas wel. Zet zeker de privacyinstellingen van je video’s op Youtube of Vimeo op ‘verborgen’. Maak afspraken met je leerlingen. En besef dat je in de klas ook stiekem gefilmd kan worden.”

    “Zorg dat er geen mails of vakantiefoto’s plots op je gedeeld scherm komen. Er werden al online lessen gehackt waardoor leerlingen porno of onthoofdingsvideo’s zien. Gebruik dus absoluut veilige tools.”

    Koen Timmers over de leraar van de toekomst width=

    Koen Timmers: “Heb je nog geen gedragscode? Maak er nog snel een op schoolniveau.”

  9. Zero tolerance?

  10. Koen Timmers: “Leerlingen blijven leerlingen. Smoesjes over een slechte verbinding kan je niet controleren. Als ze zich echt misdragen of niet aanwezig zijn tijdens je online les, is het in coronatijden moeilijk om streng te straffen. Contacteer na de les de leerling en in een tweede stap de ouders. Wees mild en ga na hoe de leerling zich voelt en hoe de thuissituatie is.”

    “Stel meer vragen dan tijdens een gewone les. Je kan afspreken dat ze binnen de 5 minuten moeten antwoorden om te bewijzen dat ze ‘aanwezig’ zijn. Technisch ingrijpen helpt je online klasmanagement ook: zet de microfoon van een leerling uit als dat nodig is, zorg dat die niet meer kan kriebelen op het online whiteboard.”

    “Stel zeker op schoolniveau een gedragscode op. Hoe gedraag je je, hoe gebruik je micro, webcam en chat, mag je naar toilet of niet tijdens een online les …”

     

  11. Duim in de lucht

  12. Koen Timmers: “In de klas zie je welke leerlingen niet mee zijn en kan 1 blik een leerling doen zwijgen. Heel lastig dat dat niet gaat tijdens een online les. Achter hun scherm worden leerlingen nog stiller als ze afhaken. En net dan denk je dat iedereen mee is. In sommige tools zijn er nieuwe functies waarmee leerlingen kunnen aangeven of ze nog volgen, of de les sneller of trager mag. Vraag zeker geregeld of iedereen mee is, maar het gebrek aan non-verbale communicatie blijft een handicap bij online lesgeven.”

    “In het begin let je extra op expressieve gelaatsuitdrukkingen, extra gebaren zoals een duim in de lucht. Je wilt enthousiast overkomen, niet te snel of te luid praten. Maar dat hou je niet vol. Na een tijdje word je meer relaxed en val je terug op je eigen stijl om ook online les te geven. Met een beetje gewenning kan er weer af en toe een grapje tussen. Zonder veel ervaring vraagt online lesgeven echt veel concentratie. Ik heb me een jaar lang een radiopresentator gevoeld. Maar met wat oefening lukt het echt wel.”

In 4 weken naar beter klasmanagement?

Schrijf je in voor de gratis online tipreeks en krijg in je mailbox:

  • inspirerende praktijken van collega's
  • strategieën om te proberen bij jouw leerlingen
  • kant-en-klare tools