Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Zo vullen leraren preteaching in

Hoe overbruggen jij en je leerlingen de lesweken tot wanneer we allemaal terug naar school mogen? Hoe vul jij preteaching in? En hoe hou je rekening met de thuissituatie van de leerlingen? Laat je inspireren door deze 7 leraren.

Onderzoeksvragen voor kleuters

“In september kozen we om taalontwikkeling in de kijker te zetten met het fictieve personage ‘Teo Taal’. Het was een expliciete vraag van onze ouders om dat digitaal verder te zetten. ‘Teo Taal’ maakt nu filmpjes op Facebook. Daarin daagt hij de kleuters uit om thuis zelf aan de slag te gaan met een onderzoeksvraag als ‘zaadjes planten, hoe doe je dat?’. Kleuters graven in de moestuin of in een bloempot en kijken uit naar de eerste stekjes.

De betrokkenheid van de kleuters én de ouders is enorm. Zij gaan net als Teo samen op fietstocht en delen de mooiste foto’s en filmpjes. Door de opdrachten van ons personage blijven onze kleuters onderzoekend leren en hun taal uitbreiden, ook op afstand!”.

Nele Brone – directeur-leraar, vrije kleuterschool Evermaruske Tongeren


Live lesmoment voor instructie

“Mijn leerlingen uit de 2de en 3de graad Verwarming-Sanitair krijgen powerpointpresentaties die ik insprak. Met een premium-abonnement van YouTube voeg ik extra filmpjes toe. Dat lesmateriaal stuur ik vóór de Smartschool Live door naar de leerlingen. Zo kunnen ze op een zelf gekozen tijdstip de presentaties beluisteren en aan de opdrachten werken.

De live lesmomenten met instructies neem ik op met Loom. Het grootste deel van mijn leerlingen krijg ik samen op zo’n live moment, als het digitaal platform standhoudt. Wie niet op de pc geraakt omdat hij die thuis moet delen, kan de Loom-opname van de les later bekijken.”

Steven Mory – leraar verwarming-sanitair, GO! atheneum Liedekerke


Gedifferentieerde opdrachten

“Op school werken we met Google Classroom. Ieder leerjaar heeft een digitale klasruimte waar we opdrachten aanbieden, telkens met een instructiefilmpje. De werkbladen staan in Google-docs. De vorderingen van elke leerling worden opgeslagen in Google Drive. Leraren weten perfect wat hun leerlingen doen.”

Als zorgleraar werkte ik gedifferentieerde opdrachten uit voor de leerlingen die een remediëringstraject volgen of meer instructie nodig hebben. Zo bereidde ik voor taal teksten voor waarbij leerlingen ook thuis de voorleessoftware kunnen gebruiken. Via een vragenlijst kennen we de computervaardigheden van onze ouders. Ruim 90% reageerde voor de vakantie. Nu weten we wie extra moeten ondersteunen.”

Wouter De Vilder – zorgleraar, vrije basisschool Sint-Jozefscollege Woluwe


Inspraak voor de leerlingen

“Al mijn leerlingen hebben een laptop via de school. Ik geef mijn lessen via Smartschool Live en projecteer mijn bordboek. Per klas heb ik ook een Whatsapp-groepje gemaakt. Als leerlingen klaar zijn met een opdracht maken ze een foto met hun gsm en sturen ze die door. Zo kan ik al tijdens de live-sessie feedback geven, individueel of klassikaal. Online heb ik soms zelfs meer zicht op de vorderingen van mijn leerlingen dan tijdens een gewone les.”

“Leerlingen die afwezig zijn, laat ik door een medeleerling bellen. Al gebeurt dat zelden. De meeste leerlingen zijn stipt aanwezig. Ik hou rekening met het aantal geplande online lessen op een dag en pas mijn lesuren aan aan wat hen beter uitkomt: over de middag of tussen 16 uur en 17 uur. Dat ze daarover inspraak krijgen, waarderen mijn leerlingen.”

Sebastien Margerin – leraar economie, ZAVO secundair Zaventem


Elke week ouders opbellen

“Elke kleuterklas heeft een eigen plekje op de schoolwebsite, al lang voor de coronacrisis. Nu is dat ons communicatiekanaal met de ouders. Daar delen we filmpjes en foto’s met instructies en de opdrachten. De kleuters zien het eindresultaat van de opdrachten. Zo weten ze waar ze naartoe werken. Bovendien zien ze hun juf terug. Dat vinden ze zalig. Zo blijven we verbonden, want we moeten elkaar toch al enkele weken missen.

Iedere week bel ik met elke ouder. Ik check hoe het gaat met het kind en vraag feedback over de opdrachten. Op die manier kan ik meteen bijsturen, extra tips geven of remediërende opdrachten sturen.”

Ellen Fiers – leraar 3de kleuterklas, basisschool De Wijngaard Herentals


Zelfstandig plannen

“We spraken met het team af om geen online lessen te geven. Te veel leerlingen kunnen die onmogelijk live volgen. Wekelijks houden we wel overlegmomenten via de webcam tussen de titularis en de klas. Als leerlingen niet op de afspraak zijn, dan belt de titularis of de leerlingbegeleiding.”

“Nieuwe leerstof – op basis van de essentiële leerplandoelen – gieten we in een wekelijks rooster. Alle opdrachten, plus richttijd, staan vóór zondagavond in de agenda. Leerlingen krijgen de vrijheid om hun schoolwerk voor die week zelf te plannen. Leraren sturen lesmateriaal en extra filmpjes door. In het forum van het digitaal leerplatform beantwoorden we alle vragen. Tussendoor evalueren we formatief om de evolutie in hun leerproces op te volgen.”

Stijn Vanwijnendael – leraar aardrijkskunde – geschiedenis, Het College Vilvoorde


Laagdrempelige online oefeningen

“Voor mijn lessen Nederlands voor anderstalige volwassenen vind ik Bookwidgets heel handig. De cursisten werken er graag mee. Een account is niet nodig. Ik deel de link, zij vullen de oefeningen in en hun oplossingen worden automatisch verzonden naar mij zodat ik feedback kan geven.”

“Je kan naar hartenlust variëren met vragen: oefeningen rond woordvolgorde, invuloefeningen of waar ze woorden aanduiden. Ik voeg vlot filmpjes en afbeeldingen toe. Of maak er zelfs een volledige webquest van. Het is ook gebruiksvriendelijk. Ze kunnen de Bookwidgets openen op een smartphone, als er thuis geen laptop beschikbaar is.”

Elena Moeremans – leraar NT2, CVO Focus Dendermonde

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.