Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Lockdown in buso: “We werken vanop afstand, maar nooit afstandelijk”

Afstandsleren in buitengewoon onderwijs? “Onze leraren zoeken in het kwadraat”, vertellen directeurs David en Christel. Maar leerlingen door nieuwe lessen gidsen, lukt toch beter in de klas. Bovendien zitten kinderen en ouders thuis echt op hun tandvlees.

n.v.d.r. – Klasse maakte dit artikel in volle coronacrisis. Ondertussen zijn de omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs gewijzigd. Up-to-date info lees je hier.

“De bodemloze creativiteit van mijn team ruimt niet alle obstakels van de baan”

David Patteet, buso De Brug Aarschot: “Schakelen naar afstandsleren in buso? We doen wat we kunnen. Leveren via pc of in de brievenbus werkbundels en evalueren na het weekend in een virtuele klassenraad wie allemaal mee is. Voor het praktijkgedeelte sturen we via instructievideo’s opdrachten naar onze leerlingen: fotografeer dit lijstje planten in je buurt of bak een recept uit ons digitale kookboek.”

Portret David Patteet

“Daarnaast blijven we tussendoortjes delen op onze sociale media, met leraar Nele als motor. Leerlingen doen mee aan een live work-out met de turnleraar of felgesmaakte challenges als ‘stuur een compliment’ of ‘maak je eigen plasticine’. We zeggen er wel bij dat werkblaadjes primeren. Die sturen we met mondjesmaat. Op maandag 10 taken klaarzetten voor 2 weken? Daar haken ze op af. Je moet je gasten kennen.”

“Maar zelfs de bodemloze creativiteit van mijn team ruimt niet alle obstakels van de baan. Hoe leer je beroepsvaardigheden aan of onderhoud je ze? Je kan ouders niet naar de doe-het-zelfzaak sturen om 5 liter primer of om een berg bakstenen te kopen. En al helemaal niet vragen om een koord te spannen en mortel te malen. Kinderen missen het materiaal, de ideale werkplek en onze expertise. Ouders de pedagogische skills en de tijd om hun kinderen te begeleiden. Het geduld ook. Steeds meer gezinnen zitten op hun tandvlees.”


Mijn leraren werken keihard aan een sterke band met hun leerlingen, doen aan thuislevering en -zorg

David Patteet - Directeur

“Daarom schroefden we na de paasvakantie de belmomenten op: we willen weten hoe iedereen de dagen doorkomt. Normaal ‘lees’ je je kinderen op school, nu moet je afgaan op signalen. Krijgen we ze niet aan de telefoon, dan blijven leraren thuis aanbellen tot de deur opengaat. Alles lijkt in orde, laten ze me dan weten. Of: over die leerling maak ik me zorgen. Tijd om het CLB in te schakelen? Mijn leraren doen alles voor hun leerlingen. Werken keihard aan een sterke band, doen aan thuislevering en -zorg. Dat zie je in alle takken van onderwijs. Maar in buso tot de tweede macht.”

“De secretariaatsmedewerkers belden de laatste dagen van de paasvakantie vrijwillig alle ouders op om ze te informeren over preteaching: als school zien we het zo. Lukt dat ook in jouw gezin? We begrijpen als het moeilijk gaat, zoeken oplossingen. Konden we even goed een brief sturen over de stap naar preteaching? Ja. Maar de persoonlijke babbel en betrokkenheid is zeker in buso belangrijker dan de boodschap.”

“Ouders kijken uit naar de gefaseerde herstart. Hun kinderen missen structuur en vrienden. En ook mijn team is er klaar voor. Stoot ondanks al zijn veerkracht en inzet toch een beetje op de grenzen van afstandsonderwijs. Leraren zien dat leerlingen met hun smartphones je wachtwoord wel kunnen hacken, maar een mail openen, de bijlage invullen en doorsturen, niet. We hebben hun digitale vaardigheid overschat. Een menselijke fout in moeilijke tijden, iedereen vergeeft dat.”

“Diezelfde mildheid moeten we tonen voor de angst van sommige collega’s en ouders voor het onberekenbare virus. Ze willen niet besmet raken op school en hun grootouders of inwonende moeder in gevaar brengen. Om de veiligheid te waarborgen wacht ons een complexe organisatorische puzzel als we straks herstarten. Een stukje daaruit? Ik heb maar 3 theorielokalen waarin 10 leerlingen passen als ze voldoende afstand moeten nemen. En klassen ontdubbelen, heb ik daar wel voldoende leraren voor?”


“Sommige kinderen begrijpen niet waarom ze thuis zitten”

Christel Loots, bubao Berkenbeek Wuustwezel: “We werken met nieuwe leerstof op maat van elk kind. Dat doen we ook in normale schooldagen. Daarbij is de feedback van ouders ons vertrekpunt: wat zijn jullie verwachtingen, hoe loopt het, wat moet meer of minder? Want we willen ouders en kinderen niet overbelasten, maar ook niet onder hun verwachtingen werken.”

“Op hun input baseren we planningen en materiaal. Van speeldozen vol favoriete klasspeeltjes die een leerling met mentale beperking (type 2) houvast geven tot instructievideo’s met stappenplannen en taal- of rekenopdrachten voor sterke leerlingen die uitstromen naar secundair. En tussendoor online challenges zodat onze kinderen blijven bewegen: ‘Kan jij langer balans houden met een wc-rol op je hoofd dan juf Greet?’“

Portret Christel Loots

“Oorspronkelijk hoorden we niet iedereen. Bij sommige gezinnen reden we langs. ‘Hoe lukt het? Aarzel niet om ons te bellen als er iets is.’ Nu hebben we bijna iedereen mee. Al verschijnt niet iedereen op onze online lessen of klas-chats. Een van de ouders vond het internet niet veilig. Die angst proberen we weg te nemen. Lukt dat niet, dan moet je vanop afstand al eens loslaten. Voor het minimum gaan: papieren bundels.”

“Het zijn moeilijke, maar ook mooie weken in onderwijs. Omdat er zoveel verbinding is. We werken weliswaar vanop afstand, maar nooit afstandelijk. Zoals een juf die een leerling niet vast krijgt terwijl ze op een scharniermoment in onderwijs zit. Die passeert in de tuin om de leerling uitleg te geven en te stimuleren om toch wat schoolwerk te verzetten.”

“We krijgen signalen dat het steeds moeilijker gaat thuis. Het isolement duurt lang, sommige kinderen begrijpen niet waarom ze thuis zitten en ouders vinden geen tijd voor zichzelf. Zorgen voor hun kind is meer dan een dagtaak. Daarvoor moeten sommige ouders zelfs verlof nemen. Hun kinderen zijn welkom op school. Na de paasvakantie verdubbelde het aantal leerlingen in de opvang tot een 20-tal. Leraren begeleiden de groepjes bij preteaching en delen een verslag over de dag met het team.”


Kinderen zien elkaar graag, zoeken contact met klasgenoten én leraren. Dat is vintage buitengewoon onderwijs

Christel Loots - Directeur

“Even de hulp van oma of een vriendin inroepen, kan vandaag niet voor onze gezinnen. Daarom bellen we veel en sturen we uitdagingen om de dagen op een mooie manier te vullen. Of we maken zelfgemaakte video’s en verhalen. Ik krijg een krop in de keel van het talent in mijn team. Mijn leraren blinken uit in de klas, maar zouden ook in de media, de sportwereld of bedrijfsleven hoge ogen gooien.’

“Intussen bevragen we de collega’s: wat zijn je zorgen voor de herstart? De warme welkom voor kinderen na moeilijke weken thuis, staat heel hoog. Helemaal bovenaan prijkt de veiligheid en gezondheid van de kinderen, van ouders, van zichzelf. Sommige kinderen zullen mondmaskers lostrekken. En hoe krijg je alle kinderen zover om afstand te houden op de bus, in de opvang, op de speelplaats? Net voor de quarantaine zag ik een juf een kind verversen. Draait die zich met gestrekte handjes om juf een dikke kus te geven. Kinderen zien elkaar graag, zoeken contact met klasgenoten én leraren. Dat is vintage buitengewoon onderwijs.”

“Bij de herstart zullen we niet alleen met de kinderen aan de slag moeten, ook met de ouders. Veiligheid garanderen, angst wegnemen én verwachtingen lijnen. Want hoeveel waardering we ook krijgen van ouders voor de tonnen geduld met hun kinderen, toch botsen inschattingen soms. Ziet een moeder haar kind over 2 jaar uitstromen naar het gewone onderwijs en vraagt ze meer en moeilijkere oefeningen. Terwijl wij een ander vervolgtraject voorspellen en vooral willen inzetten op welbevinden. Elk vanuit zijn kot wordt het lastig, maar rond een grote tafel komen we er samen wel uit.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...