Gepubliceerd op
Blog

Leraar Joren: “Ik stond voor het examen ‘Digitaal Preteachen voor Beginners'”

Joren Boone
Voor startende leraar Joren van het Bernarduscollege in Oudenaarde voelde de overstap naar online lessen als een examen. “Hoe goed je ook voorbereid bent, je hebt niet alles in de hand.” Of hij vrijdag met een geslaagd gevoel afsloot?
 


 

n.v.d.r. – Klasse maakte dit artikel in volle coronacrisis. Ondertussen zijn de omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs gewijzigd. Up-to-date info lees je hier.

“Op de laatste zondagavond van de paasvakantie bekroop me een vreemd gevoel. Mijn keel kon concurreren met de Sahara en mijn hart liet net iets te veel weten waar het klopte. Die mix van spanning met enthousiasme katapulteerde me terug naar mijn eigen studententijd. Ik stond maandag weer voor een examen: Digitaal Preteachen voor Beginners.”

“Door me tijdens de paasvakantie intensief voor te bereiden, wrong ik het deel ‘vakantie’ eigenhandig de nek om. Met veel plezier, je hoort me niet klagen. Mijn school tekende een pad uit om de digitale berg te bedwingen. Ze halveerde lessenroosters, verspreidde laptops en klopte lesmomenten af. Ik keek ernaar uit om mijn leerlingen weer te zien, mijn beroep weer op te pakken en mijn aanlooplessen zo efficiënt mogelijk vorm te geven in een virtuele klas.”


Zelfs al wring je met maximale voorbereidingen in de paasvakantie eigenhandig het deel ‘vakantie’ de nek om, toch blijft starten met preteachen spannend

Joren Boone - Leraar

“En dan duikt de parallel met examens opnieuw op: zelfs al ben je er klaar voor, het weerzien en de stap naar preteaching blijven spannend. Daarom viste ik maandagochtend een verzorgde trui uit mijn kleerkast, zat ik een uur op voorhand klaar achter mijn bureau, dubbelcheckte ik al mijn bestanden en schreef ik zelfs een spiekbriefje met afspraken die ik niet mocht vergeten. Je krijgt – ook online – maar een kans op een goede eerste indruk.”

‘Dag meneer!’

‘Dag Matthias, blij je te zien!’

“Leerlingen stromen (of streamen?) één voor één binnen. Het was fijn om te zien dat ze oké waren. Ik besef maar al te goed hoe gezegend ik ben: mijn leerlingen kunnen allemaal online en leken er die maandag zowaar meer zin in te hebben dan SmartSchool. Vliegensvlug switchte ik naar de tandem Google Meet en Drive, waar ik een map met lesbestanden deelde.”

“‘Meneer, we horen je antwoorden niet wanneer we in de PowerPoint werken’, luidde de belangrijkste feedback na mijn eerste lesdag. Niet aan gedacht. Ik behandel sindsdien alle vragen in de chatfunctie, waar leerlingen ze altijd kunnen herlezen. Om de drempel tot vragen voor faalangstige leerlingen verder te verlagen maakte ik op lesdag 3 een WhatsApp-groep aan.”

“Het toont hoe vaak je als leraar moet schakelen. Dat lukt aardig. Online lesgeven voelt met de dag comfortabeler en vertrouwder. Al herinneren schaamteloze huisdieren in beeld, ouders die komen ‘piepen’ in de les en de leerlingen die bananen kauwen me er telkens aan hoe bizar deze omstandigheden zijn.”


Pubers blijven pubers, zelfs nu. Gelukkig maar. Ze ‘muten’ leraren, ze testen ons. Maar ze zien ons ook graag

Joren Boone - Leraar

“En ja, na een voorzichtige studieronde volgde wat ‘kattenkwaad’. Dubieuze links in de chat, de leraar ‘muten’ en verdacht synchrone lachsalvo’s die een connectie buiten de les doen vermoeden. De blik op het gezicht van de leerling die mijn naam uitsprak tijdens een videogesprek met een klasgenoot was onbetaalbaar toen ik doodleuk meldde dat ik als gehoorgestoorde leraar kan liplezen.”

“Pubers blijven pubers, zelfs nu. Gelukkig maar. Ze testen ons. Ze zien ons graag. Zoals dat WhatsApp-berichtje van een klas uit het derde dat donderdag binnenliep. ‘Meneer, beloof je om ons volgend jaar weer les te geven, want misschien zien we je dit jaar niet meer’ in de klas. Of ik over mag naar preteaching voor gevorderden, weet ik nog niet. Dat ik me, zeker na zo’n heerlijk compliment, met frisse moed verder blijf inzetten voor al mijn leerlingen, wél.”
 


Joren Boone (leraar Latijn/Nederlands) schrijft samen met leerlingen en collega’s op de schoolblog ‘Ontsmette pennen‘.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...