Zo doen zij het
Zo zet je duurzaam in op digitale didactiek
Klaar om van digitale didactiek in jouw school een blijver te maken? Algemeen directeur Nancy Dedeurwaerder en leraar Kevin Breyne vertellen hoe ze dat in scholengroep Rhizo Kortrijk-Zwevegem doen.

Geef asynchroon les
“Beperk het aantal live webcam-lessen aan de volledige klas. Neem je instructies op in korte behapbare filmpjes. Dat kan eenvoudig met je gsm of met Loom, een screenrecorder. Ook de leerlingen hebben meer aan scherp getimede filmpjes. Ze kunnen die bekijken precies op het moment waarop ze die info nodig hebben.”

Activeer voorkennis
“Net zoals in gewone lessen wil je eerst weten wat leerlingen al kennen over het lesonderwerp. Online kan je een leergesprek houden of leerlingen laten brainstormen over hun voorkennis via een quiz in Bookwidgets of Quizizz.”

Motiveer
“Als je contact legt met leerlingen, moet je nu meer geduld opbrengen dan anders. Onze tijd samen is schaarser, daarom moet je leerlingen online nog vaker aanmoedigen en positief benaderen.”

Ga snel van theorie naar opdracht
“Geen enkele leerling wil achter de pc lang wachten tot hij aan de beurt komt. Geef ze instructievideo’s en maak die tijdneutraal zodat je ze ook na corona nog kan gebruiken. Je leerling luistert naar de instructie en maakt meteen de opdracht. Daardoor zit er geen lange les of schooldag tussen je instructie en het moment waarop de leerling zich over de oefeningen buigt.”

Flip the classroom
“Laat leerlingen theorie thuis verwerken. Zo win je tijd om tijdens de contactmomenten feedback te geven of vragen te beantwoorden.”

Geef feedback
“Vermijd dat je leerlingen alle taken op Smartschool gooien en je met uren verbeterwerk zit. Maak leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Geef ze voorbeeldoplossingen en leer ze daarmee omgaan. Zitten ze toch met grote moeilijkheden? Dan mogen ze je contacteren en geef je directe feedback.”

Vraag feedback
“Doe aan zelfevaluatie en stuur je digitale aanpak bij naar de verwachtingen en/of problemen van de leerlingen. Dat kan met de gratis Feedbacktool van de Vlaamse Scholierenkoepel. Daarin zitten ook vragen over afstandsonderwijs. Zo bouw je een partnerschap met leerlingen uit en maak je samen je lessen beter.”

Weet waar de kennis zit
“Niemand heeft alle kennis rond digitale didactiek. Maar samen weet je veel. Breng al die kennis in kaart. Een leraar die zich bijvoorbeeld afvraagt hoe je digitaal op een effectieve manier feedback geeft, komt via zo’n overzicht terecht bij de ‘expert’ ter zake. Dat kan een collega binnen de school of scholengroep zijn of zelfs een externe of online bron. Zo blijf je weg van de dooddoener ‘contacteer je graadcoördinator’.”

Verzamel tools
“Voor leraren die graag zelfstandig werken, verzamelden we kwaliteitsvolle lectuur en handige didactische tools in ons kennisplatform“.
“Digitale didactiek op agenda van scholen”
© Katoo Peeters

Hoe versterk je de digitale didactiek van je team?
Pieter Sprangers: “Reflecteer samen kritisch op de digitale tools en platformen die je gebruikt: wat werkt wel/niet, hoe sturen we bij? Zo bouw je met het hele team aan een krachtige leeromgeving.”
“Vraag leraren zo veel mogelijk tijd te steken in individuele feedback en coaching van hun leerlingen. Niet zozeer de virtuele groepslessen, maar de intensiteit van 1-op-1-contacten bepaalt de leerresultaten. Laat ze daarbinnen ook leerlingen ondersteunen in zelfgestuurd leren.”
Directeurs brengen ideeën rond digitale didactiek vanuit andere scholen binnen.
Pieter Sprangers
Wat kan je doen om digitale didactiek te verankeren?
Pieter Sprangers: “Investeer in de opleiding van leraren. Pak dat gedifferentieerd aan. Sommige leraren hebben genoeg aan links naar kwaliteitsbronnen, andere moet je ondersteunen met webinars of bijscholingen. Breng in kaart waar de kennis en vaardigheden binnen én buiten je team zitten. Overweeg een professionele leergemeenschap rond dit thema.”
“Directeurs zijn inspirerende poortwachters. Ze staan in contact met collega-directeurs en externe experten, hebben een groot netwerk. Zo brengen ze nieuwe invloeden en ideeën binnen uit andere scholen. Communiceer daarover helder en breng vernieuwingen voorzichtig en gefaseerd aan. Wat werkt voor jouw school, zal groeien.”
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter