Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Zo bereiden deze 4 scholen zich voor op de heropstart

Hoe je de puzzel van leraren, lokalen en uren legt. Hoe je ervoor zorgt dat je team veilig aan de slag kan. En wat de invulling van die laatste weken wordt: 4 directeurs vertellen hoe zij het aanpakken, en met welke vragen ze nog zitten.

 

n.v.d.r. – Klasse maakte dit artikel eind april 2020. Ondertussen zijn de omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs gewijzigd. Up-to-date info lees je hier.

 

“Les én opvang: de puzzel wordt complexer.”

Ruben Wiedijk, Freinetschool De Boomhut, Alsemberg
Ruben Wiedijk, Freinetschool De Boomhut, Alsemberg: “De werking van onze school vloekt ergens met de richtlijnen. Van hoekenwerk naar klassieke rijen. Van ontdekken naar stilzitten op je stoel, met kinderen van het eerste en tweede.”
 


 

“Preteaching loopt vlotter dan verwacht, en ook de noodopvang hebben we onder controle. Binnenkort wordt de puzzel complexer: noodopvang, les op school én afstandsonderwijs. Op dit moment brengen we in kaart hoeveel kinderen vanaf 15 mei naar school komen. Als ouders hun kinderen thuis kunnen opvangen, vragen we nadrukkelijk om dat te doen. Met de richtlijnen rond social distance wordt opvang helaas ook geen pretje, voor kinderen die er ongetwijfeld naar uitkijken om weer samen te spelen.”

Ik bracht een groepje leraren samen om de heropstart voor te bereiden. Onze klusjesman – die ook preventieadviseur is – bekijkt of handen wassen overal vlot kan. Het poetspersoneel staat voor een titanenklus. Misschien moeten leraren hun klas deels zelf ontsmetten? En onze lokalen zijn te klein om voldoende leerlingen met een leraar samen te zetten. Op zoek naar creatieve oplossingen dus.”

“De werking van een Freinetschool vloekt ergens met de richtlijnen. Van hoekenwerk naar klassieke rijen. Van ontdekken naar stilzitten op je stoel, en dat met kinderen van het eerste en tweede leerjaar. De contactbubbel creëert heel praktische vraagstukken. Moet de leraar van een groep ook de voor- en naschoolse opvang doen? Want dan krijg je wel érg lange dagen. Of mag je opvang en les toch laten opnemen door verschillende leraren?”

 

“We komen sterker uit preteaching dan gevreesd.”

Lut Lambert, De Wijnpers, Leuven
Lut Lambert, De Wijnpers, Leuven: “Examens zijn nu geen prioriteit, we weten wat onze leerlingen kunnen. Liever ze nu nog zoveel mogelijk bagage meegeven, zodat ze straks als volleerde vaklui naar buiten wandelen.”
 


 

“De heropstart voelt voor ons als een doorstart. Met de richting tuinbouw valt het leven in je school nooit echt stil: de schapen lammeren, het onkruid groeit en een lading jonge boompjes moet geplant worden. Nu sleuren we met banken, plaatsen praktijkleraren en technische medewerkers plexiglas in de klas en belijnen we gangen en de speelplaats. Via ons netwerk van de provinciale scholen komen zelfs mondmaskertjes onze kant op. Onze verse soep met eigen groenten moet wél van het menu. Te veel gedoe met hygiëne.”

“We komen sterker uit de aanloopperiode dan gevreesd. De nauwe band tussen leraren en leerlingen rendeert enorm. Hier en daar dreigt een leerling uit te vallen, maar we zitten kort op hun vel. Wie een livesessie mist, bellen we meteen op. Theorie kneden we nu volop op afstand, straks investeren we maximaal in praktijk. Dat we vaak in de buitenlucht werken, is een voordeel. We hebben het gevoel dat het nog kan lukken: de resterende theorie overbrengen, de laatste technieken in de vingers krijgen en de eindwerken afronden. Examens zijn nu geen prioriteit, we weten wat onze leerlingen kunnen. Liever ze nu nog zoveel mogelijk bagage meegeven, zodat ze straks als volleerde vaklui naar buiten wandelen.”

 

“Doemdenken helpt ons geen meter vooruit.”

Greet Thijs, KSD Warandeschool voor buitengewoon onderwijs, Diest
Greet Thijs, KSD Warandeschool voor buitengewoon onderwijs, Diest: “Doemdenken helpt ons geen meter vooruit. Dus doen we het stap voor stap. Starten we met les voor de schoolverlaters en breiden later hopelijk uit.”
 


 

“Eenrichtingsverkeer in de gangen zit hier al jaren ingebakken en we kunnen voor de opvang verder bouwen op onze vernieuwde speelplaatswerking. Toch wordt social distancing lastig. Een kind met een verstandelijke beperking beseft niet dat 1,5 meter afstand niet alleen voor en achter je telt, maar ook opzij. En hoe houd je een kind op afstand dat op je afstormt om trots zijn knutselwerkje te tonen. Nog een probleem: leerlingen met autisme aanvaarden niet zonder slag of stoot dat we de regels van de speelplaatswerking omgooien en bubbels op aparte momenten buiten laten.”

“Vorige week kwamen iets meer leerlingen naar de noodopvang, omdat we een aantal kinderen uit bezorgdheid weer naar school haalden. Sommige kinderen komen in deze periode tot rust. Andere gezinnen kraken in hun voegen. Een kind van 8 dat pas tegen de middag uit bed komt: dan weet je dat de structuur zoek is. Doemdenken helpt ons geen meter vooruit. Dus doen we het stap voor stap. Starten we met les voor de schoolverlaters, omdat sommige van die leerlingen een getuigschrift kunnen behalen en doorstromen naar het reguliere onderwijs. En breiden we later hopelijk uit naar andere jaren.”

 

“De eerste dag wordt een warm ontbijt.”

Martine De Zutter, directeur derde graad Sint-Jozefsinstituut-college, Torhout
Martine De Zutter, directeur derde graad Sint-Jozefsinstituut-college, Torhout: “Hoe rijmen we wisselende lesgroepen met contactbubbels? Voor Latijn zitten Latijn-Moderne Talen en Latijn-Wiskunde samen, voor wiskunde niet.”
 


 

“Vanaf 15 mei starten 200 zesdejaars, gespreid over de lesweek. De eerste praktische afspraken zijn rond. De toegang tot de toiletten, handgel, goed verluchte lokalen en boterhammen eten in de klas. Ons oorspronkelijke idee – groepen van 40 leerlingen in grote ruimtes – moesten we laten varen. Contact tracing zou bij een besmetting te complex worden. En dus schakelen we naar groepen van 14 leerlingen in normale klaslokalen. Geven leraren 2 keer dezelfde les? Krijgen ze hun opdracht nog rond als ze ook afstandsonderwijs moeten geven in andere jaren? En hoe rijmen we wisselende lesgroepen met contactbubbels? Voor Latijn zitten Latijn-Moderne Talen en Latijn-Wiskunde samen, maar voor wiskunde natuurlijk niet.”

“Mijn leraren geven aan dat ze de essentiële doelen voor de laatstejaars zullen halen. Ons studiekeuzeproces loopt online verder, net als de voorbereiding op het ingangsexamen geneeskunde. Ik maak me meer zorgen om onze vijfdejaars. Daar zitten traditioneel leerlingen op de verkeerde plek die je in extremis nog kan heroriënteren. Zonder evaluaties en tijd voor een persoonlijk gesprek lukt dat niet. Nu moeten we knopen hakken voor onze laatstejaars: welke vakken bieden contacturen, welke niet? We willen zeker afsluiten met een examenweek voor de hoofdvakken. Omdat ze geen toetsen met gewicht krijgen, zakken sommige leerlingen iets té comfortabel onderuit. Maar die eerste dag wordt toch een ontbijtje met chocomelk. Een warme start zal nodig zijn.”

 

Meer weten over het draaiboek bij de heropstart?
Op deze pagina biedt Onderwijs Vlaanderen scholen een houvast.

 

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.