Gepubliceerd op
Help elkaar

Veilig terug naar school: deel jouw praktische tips

Hoe respecteer je de contactbubbels, afstand en hygiëneregels, nu steeds meer leerlingen terug naar school gaan? Preventieadviseurs Chris Chantrain en Krista Dekoning, BS de Ooievaar en Atheneum MXM delen hun haalbare ‘hacks’ voor een veilige herstart. Hoe doe jij het? Reageer onder het artikel!

n.v.d.r. – Klasse maakte dit artikel in volle coronacrisis. Ondertussen zijn de omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs gewijzigd. Up-to-date info lees je hier.

“Van de overheid kreeg je een preventiedraaiboek met veiligheidsvoorschriften. Hoe pas je die toe in jouw school? De voorbeelden hieronder kunnen je inspireren. Hou er rekening mee dat elke school anders is: het gebouw, de studierichtingen, de leerlingen, de middelen … Daarom is een risicoanalyse op maat van je school absoluut nodig.”

Portret van Preventieadviseurs Chris Chantrain en Krista Dekoning

Preventieadviseurs Chris Chantrain en Krista Dekoning: “Leraren zullen weer moeten wennen aan het klassikaal lesgeven”

  1. Wat je niet aanraakt, moet je niet schoonmaken

  2. Voorkom onnodig poetsen. Laat alle deuren open, zodat niemand de klinken aanraakt. Zet speeltoestellen in de basisschool af met linten. Laat leraren in het secundair projecteren vanaf hun eigen laptop.”

    “Eén ding is zeker: het schoonmaken moet frequenter. Er zijn extra handen nodig. Bekijk of meer onderhoudspersoneel aan de slag kan. Poetsen met water en zeep is voldoende. Gebruik alleen bleekwater / ethanol als je een infectie vermoedt.”

  3. Breng merktekens aan in de klaslokalen

  4. “Elke contactbubbel van max. 14 personen (exclusief leraar en eventueel stagiair) heeft een eigen klaslokaal met vaste plaatsen. Zorg voor een klasopstelling die de social distancing regels respecteert. De kans bestaat dat banken of stoelen verschuiven als leerlingen eraan zitten. Met merktekens zetten ze die snel weer op de juiste plek.”

    “Probeer zoveel mogelijk om elke bubbel een eigen klaslokaal te geven. Lukt dat niet, dan kan je de lesdagen spreiden over de week. Als je werkt met een groep A en B, kan je bubbels ontvangen in hetzelfde lokaal. Zorg wel dat na elke bubbel de banken schoongemaakt worden.”

  5. Verhuis de lerarenkamer naar de turnzaal

  6. “Ook in de lerarenkamer moet je werken met vaste plaatsen. Heb je niet genoeg ruimte om 1,5 meter afstand tussen collega’s te bewaren? Je kan de lerarenkamer sluiten, maar je kan ze ook verplaatsen. Bijvoorbeeld naar de refter of turnzaal – op voorwaarde dat je die niet gebruikt, natuurlijk. Bewegen doen de leerlingen sowieso beter in de open lucht.”

  7. Maak een ‘toog’ met werkbundels en handgel

  8. “Zet aan elke klasdeur een bank klaar met werkbundels. Bij binnenkomst nemen alle leerlingen een bundeltje van de stapel, dat ze aan het einde van de dag op dezelfde plek terug leggen. Zo moet niemand rondlopen door de klas.”

    “Heb je geen wastafel in je klas, dan kan je op die bank ook handgel klaarzetten. Want iedereen moet zijn handen wassen bij binnenkomst. En misschien leg je best ook wat reservemateriaal klaar op die ‘toog’: schrijfgerief, een extra boek … Want een balpen lenen of meekijken met de buur, dat mag niet meer.”

  9. Maak een plexiglas balie van de bureaus

  10. “Leraren zullen weer moeten wennen aan het klassikaal lesgeven. Rondlopen en individuele uitleg geven? Peer tutoring of groepswerk? Dat is in coronatijd maar beperkt mogelijk.”

    “Een wand van plexiglas rond het bureau van de leraar, kan wel. Zoals aan een balie of kassa. Maar dat kost wat en het aanbod is beperkt. Vooral nuttig in het eerste leerjaar, waar kinderen spontaan naar het bureau van de leraar lopen.”

    Spatmaskers geven een vals gevoel van veiligheid, omdat ze enkel de drager beschermen. Als je niest of het is warm, ontstaan er op zo’n spatscherm druppels die naar beneden vallen. Bovendien zijn ze minder comfortabel, moeilijker te onderhouden en verhogen ze de afvalberg. Gebruik ze daarom enkel als back-up.”

  11. Werk met eenrichtingsverkeer en tijdsloten

  12. “In grote schoolgebouwen kan je met pijlen eenrichtingsverkeer creëren. Op het gelijkvloers gaat iedereen naar links en neemt de trap naar boven. Op de eerste verdieping beweegt iedereen naar rechts en neemt de trap naar beneden. Enzovoort. Is eenrichtingsverkeer niet mogelijk, werk dan met voorrangsregels.”

    “Heb je een kleine school, dan kan je werken met tijdsloten. Laat de bubbels 15 minuten na elkaar arriveren, zo hebben ze automatisch ook na elkaar speeltijd. Hou er rekening mee dat de lestijd stevig ingekort wordt, omdat veel tijd opgaat aan veilig door de school bewegen en handhygiëne.”

  13. Stel een toiletdame of -heer aan

  14. “In de toiletruimtes mogen evenveel leerlingen binnen als er kraantjes zijn. En als de kraantjes dicht op elkaar staan, zelfs minder. In de herentoiletten moet je steeds een urinoir ertussen vrijlaten. Leerlingen mogen alleen in hun bubbel naar het toilet.”

    “Heb je voldoende personeel, dan kan je een toiletdame of -heer aanstellen die de sanitaire stops in goede banen leidt. Misschien kan de leraar lichamelijke opvoeding een bubbel die net L.O. krijgt, ophalen in de klas en via de toiletten naar de speelplaats begeleiden? Terwijl ze sporten, worden de toiletten gepoetst. Daarna brengt de L.O.-leraar de bubbel terug naar hun klaslokaal, waarna hij de volgende bubbel haalt. Ondertussen heeft ook de klasleraar een adempauze.”

    Tip: op de posters van ‘Handige Hans’ zien leerlingen hoe ze hun handen op de juiste manier wassen.

  15. Laat iemand rond de school patrouilleren

  16. “De heropstart van de lessen is voor scholen een organisatorische kluif. Vraag daarom hulp, bijvoorbeeld aan de gemeente. Misschien kunnen tijdelijk werkloze ambtenaren een sensibiliserende rol spelen bij het aankomen en vertrekken van leerlingen? Want zeker in het secundair heb je kans dat die samen op straat gaan hangen.”

Tot slot: blijf bijsturen

“Vrijdag 15 mei is een pilootdag. Je kan direct daarna evalueren en tijdens het weekend zaken bijsturen. Maar ook daarna is het voortdurend aanpassen. De regels kunnen versoepelen, maar ook strenger worden. De herstart van de lessen is dus een werk in uitvoering.”
 


Chris Chantrain is coördinerend preventieadviseur bij de Gemeenschappelijke Interne Dienst Antwerpen&Periferie. Krista Dekoning is Hoofd Interne Dienst Preventie bij KOBA Metropool vzw.

 

Bekijk hoe Basisschool De Ooievaar in Poelkapelle het aanpakt:

 

Bekijk hoe Atheneum MXM in Merksem het aanpakt:

 

Wat als mijn school niet veilig kan herstarten?

Je school herstart alleen als dat op een veilige manier kan. Je interne preventiedienst, de externe preventiedienst en het CLB helpen je om dit in te schatten via een risicoanalyse op maat van jouw school.

Pas als je alle voorwaarden rond veiligheid kan naleven, wordt verwacht dat je de lessen hervat. Is dat niet haalbaar vanaf 15 mei, dan kan je ook later de lessen hervatten en/of keuzes maken naar aantal leerjaren dat herstart en aantal lesdagen op school.

In het ‘Draaiboek voor heropstart van de lessen van de basis- en secundaire scholen’ van de Vlaamse Overheid kan je alle maatregelen en adviezen nalezen. Dit dynamisch document wordt regelmatig aangepast.

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...