Gepubliceerd op
Gesprekstips

Warme tips voor een virtueel klasgesprek

Hoe raak je online aan de praat met je klas? Hoe maak jij de link tussen je leerlingen warmer dan wifi? Tips om het gesprek op gang te trekken en vragen om dieper te graven.

 
Acht computers vergaderen rond een gezellig kampvuur.

  1. Start vooraf

    Wanneer kan iedereen rustig en veilig online? Welk moment past in elk gezin? Wil de techniek bij iedereen mee? Plan een testmoment met kinderen bij wie inloggen niet dreigt te lukken. En geef duidelijke gespreksregels mee als je dat nodig acht.

  2. Start warm

    Ga voor een ‘check-in’. Verwelkom elke leerling die de chat binnenkomt persoonlijk. Breek het ijs met smalltalk, schenk aandacht aan kleine dingen: die mooie trui, de poster aan de muur of de zomerse blos op hun gezicht. Op welke plek in huis je leerlingen zitten, en of dat dekselse inloggen vlot liep. En check zeker of iedereen aanwezig is voor je écht begint.

  3. Start klein

    Een gesprek met al je leerlingen samen is waardevol voor de groepsdynamiek, maar net als in de klas is de drempel om te vertellen vaak hoger. Wil je een veilige context scheppen, start dan met kleine groepjes. Breng in een eerste fase leerlingen samen die het goed met elkaar kunnen vinden. Of vraag of ze jou vooraf 2 namen doorspelen.

  4. Start anoniem

    Toch een gesprek met de hele klas? Met apps zoals Socrative of Mentimeter stel jij een vraag en reageren je leerlingen anoniem. En met de antwoorden raak je zeker aan de praat. Of bekijk hoe je de chatfunctie inzet om stille leerlingen over de streep te trekken.

  5. Start speels

    Zing een liedje dat je leerlingen nog kennen uit de klas. Speel ‘Wie is het?’, Pictionary, een staarwedstrijd, ‘Ik heb nog nooit …’ of een stellingenspel. Ga voor een verkleedpartijtje, haal je favoriete knuffel of je huisdier in beeld. Of ‘zoek zo snel mogelijk een voorwerp voor de camera dat begint met de letter ‘T’: actie verzekerd.

  6. Start zelf

    Deel je eigen ervaringen en gevoelens. Vertel jij als eerste hoe je deze periode beleeft, dan schep je sneller een klimaat van vertrouwen en wederzijds respect. Ook spreken over angst is helemaal oké. Dat kan met gevoelskaartjes, met warme of koude kleuren, met emoji’s. Of start niet zelf. En kijk wat er gebeurt …

  7. Start toevallig

    Wijs iemand aan op je scherm: links, rechts, onder of boven jou. Dat je vinger op ieders scherm naar ergens anders wijst, zorgt voor prettige verwarring. Of laat het lot beslissen met een rad van fortuin. Wil een leerling liever niet vertellen? Wie zijn joker inzet, toont een voorwerp uit zijn huis en vertelt daarover.

  8. Start en stop

    Rond af met een check-out. Hoe vonden je leerlingen het gesprek? Wat doen we zeker opnieuw, wat moet volgende keer anders? Geef online high-fives of kies een ander ritueel als afsluiter. En maak die ‘Tot volgende keer’ meteen concreet.

 


 

Op zoek naar vragen om dieper te graven tijdens het gesprek? Pluk op maat van je leerlingen.

 

 

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met CEGO, het centrum voor welbevinden en betrokkenheid. Deze kletskaartjes leverden inspiratie voor de vragen.

In 4 weken naar beter klasmanagement?

Schrijf je in voor de gratis online tipreeks en krijg in je mailbox:

  • inspirerende praktijken van collega's
  • strategieën om te proberen bij jouw leerlingen
  • kant-en-klare tools