Hoe raak je online aan de praat met je klas? Hoe maak jij de link tussen je leerlingen warmer dan wifi? Tips om het gesprek op gang te trekken en vragen om dieper te graven.
Start vooraf
Wanneer kan iedereen rustig en veilig online? Welk moment past in elk gezin? Wil de techniek bij iedereen mee? Plan een testmoment met kinderen bij wie inloggen niet dreigt te lukken. En geef duidelijke gespreksregels mee als je dat nodig acht.
Start warm
Ga voor een ‘check-in’. Verwelkom elke leerling die de chat binnenkomt persoonlijk. Breek het ijs met smalltalk, schenk aandacht aan kleine dingen: die mooie trui, de poster aan de muur of de zomerse blos op hun gezicht. Op welke plek in huis je leerlingen zitten, en of dat dekselse inloggen vlot liep. En check zeker of iedereen aanwezig is voor je écht begint.
Start klein
Een gesprek met al je leerlingen samen is waardevol voor de groepsdynamiek, maar net als in de klas is de drempel om te vertellen vaak hoger. Wil je een veilige context scheppen, start dan met kleine groepjes. Breng in een eerste fase leerlingen samen die het goed met elkaar kunnen vinden. Of vraag of ze jou vooraf 2 namen doorspelen.
Start anoniem
Toch een gesprek met de hele klas? Met apps zoals Socrative of Mentimeter stel jij een vraag en reageren je leerlingen anoniem. En met de antwoorden raak je zeker aan de praat. Of bekijk hoe je de chatfunctie inzet om stille leerlingen over de streep te trekken.
Start speels
Zing een liedje dat je leerlingen nog kennen uit de klas. Speel ‘Wie is het?’, Pictionary, een staarwedstrijd, ‘Ik heb nog nooit …’ of een stellingenspel. Ga voor een verkleedpartijtje, haal je favoriete knuffel of je huisdier in beeld. Of ‘zoek zo snel mogelijk een voorwerp voor de camera dat begint met de letter ‘T’: actie verzekerd.
Start zelf
Deel je eigen ervaringen en gevoelens. Vertel jij als eerste hoe je deze periode beleeft, dan schep je sneller een klimaat van vertrouwen en wederzijds respect. Ook spreken over angst is helemaal oké. Dat kan met gevoelskaartjes, met warme of koude kleuren, met emoji’s. Of start niet zelf. En kijk wat er gebeurt …
Start toevallig
Wijs iemand aan op je scherm: links, rechts, onder of boven jou. Dat je vinger op ieders scherm naar ergens anders wijst, zorgt voor prettige verwarring. Of laat het lot beslissen met een rad van fortuin. Wil een leerling liever niet vertellen? Wie zijn joker inzet, toont een voorwerp uit zijn huis en vertelt daarover.
Start en stop
Rond af met een check-out. Hoe vonden je leerlingen het gesprek? Wat doen we zeker opnieuw, wat moet volgende keer anders? Geef online high-fives of kies een ander ritueel als afsluiter. En maak die ‘Tot volgende keer’ meteen concreet.
Op zoek naar vragen om dieper te graven tijdens het gesprek? Pluk op maat van je leerlingen.
- Wat was het eerste waar je vanochtend aan dacht toen je wakker werd?
- Welk gevoel had je vooraf als je aan dit gesprekje dacht?
- Welke vraag wil je stellen aan je klasgenoten?
- Wanneer moest je de laatste keer heel hard lachen?
- Maak je je soms zorgen? Waarover?
- Waar trek jij je graag terug als je even rust wil hebben?
- Welke nieuwe dingen ontdekte of leerde je tijdens deze periode?
- Wat vind jij in deze tijd extra belangrijk in huis?
- Als je kijkt naar de laatste week: waarop ben je trots?
- Als je 3 wensen mocht doen, wat zou je dan vragen?
- Van wie of wat kan jij echt helemaal blij worden?
- Hoe laat jij zien of je hulp (of een knuffel) nodig hebt?
- Wie heb jij de laatste tijd nog geholpen of gesteund?
- Waar kan ik je deze week mee helpen of blij mee maken?
- Wat zou je nog willen leren of doen tijdens de coronaperiode?
- Hoe ziet de perfecte dag thuis er voor jou uit?
- Met wie heb jij de laatste keer ruzie gemaakt?
- Als je jezelf onzichtbaar kon maken, waar zou jij dan nu naartoe gaan?
- Welk spelletje wil jij het liefst weer spelen op de speelplaats?
- Wat was het eerste waar je vanochtend aan dacht toen je wakker werd?
- Welk liedje – wondermooi of afschuwelijk – krijg jij de laatste dagen niet uit je hoofd?
- Waar heb je de voorbije dagen om gelachen?
- Welk cijfer geef jij je leven op dit moment? En waarom?
- Waarover denk je in deze tijd vaak na?
- Wat zou jij nu anders doen als jij je eigen ouder of verzorger was?
- Waar heb jij in deze tijd het meest behoefte aan?
- Waar trek je je graag terug als je even rust wil hebben?
- Welke nieuwe dingen ontdekte of leerde je tijdens de coronatijd?
- Wat zet jij op je bucketlist tijdens corona? Hoe ver sta je met die plannen?
- Heb je nieuwe gewoontes ontwikkeld tijdens de periode thuis? Goede of slechte?
- Hoe gaan je ouders/broers/zussen om met de maatregelen? Is dat anders dan jij?
- Wat is jouw hoop voor de zomer? Waar kijk je naar uit?
- Wat zijn de 3 dingen die je niet kan missen in je leven?
- Wat is je meest favoriete deel van de dag?
- Wat doe je als je een moeilijke dag hebt?
- Als je één persoon zou mogen bedanken – speciaal voor dit jaar – wie zou dat dan zijn?
- Als je 3 wensen mocht doen, wat zou je dan vragen?
- Hoe ziet de perfecte dag thuis er voor jou uit?
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met CEGO, het centrum voor welbevinden en betrokkenheid. Deze kletskaartjes leverden inspiratie voor de vragen.