Gepubliceerd op
Schooltips

5 manieren om ouders gerust te stellen nu hun kind weer naar school mag

Is het wel veilig op school voor mijn kind? Die vraag stellen heel wat ouders zich nu leerlingen weer naar de klas kunnen. Hoe jij hen kan geruststellen? 5 scholen tonen hoe zij dat doen.
 

Toon maatregelen met een kwinkslag

“Het moet niet altijd zwaar op de hand zijn. Een tijdje geleden postten we een ludiek filmpje op Facebook waarin we hard werken om de keukens, afwasruimtes, lokalen en gangen startklaar te maken. Een lange rij collega’s die over de speelplaats slingert met een meetlat op de schouders, onze te enthousiaste vrijwilliger die herhaaldelijk aan de deur gezet wordt, de secretaresse die oefent hoe ze de telefoon moet ontsmetten …”

“Hoe werken we in de keukens en afwasruimtes? Wat doen we met gebruikte materialen zoals messen? Dat vertellen we in een aparte video met veiligheidsmaatregelen. Die oefenen we trouwens met de leerlingen op de eerste dag.”

“We bellen tweewekelijks elk gezin om te horen hoe het gaat. Tijdens de laatste gesprekken polsten we naar de gevoelens rond de heropstart. Vooral fijne reacties: dank voor de duidelijkheid, maar ook appreciatie voor de kwinkslag. Je ziet: we zijn onze Gentse humor, onze lach, niet kwijt.”

Luc De Wispelaere, directeur Hotelschool Gent


Zeg het ze persoonlijk

“Veel van onze leerlingen hebben het moeilijk thuis. Hier weten we al langer: de beste manier om ze te bereiken, is hen opzoeken. De persoonlijke uitleg werkt sterker, is warmer en schept meer vertrouwen dan een ‘droge’ brief. Ik bracht de voorbije weken verschillende stoepbezoekjes aan ouders.”

“‘We doen er alles aan om het veilig te houden op school.’ Dat stelt hen gerust. En we benadrukken dat het oké is om nu vooral aan hun relatie met hun kinderen te werken, dat ze er voor elkaar moeten zijn. Want kinderen die zich goed in hun vel voelen, vergroten hun eigen leer-kracht.”

“Over achterstand spreken we niet. Je voelt de opluchting bij ouders als je zegt: ‘We werken volgend schooljaar een aangepast programma uit met de leraren, en bouwen samen aan de verdere ontwikkeling van je kind.’”

Christos Pistolas, directeur Sprankel Methodeschool Jenaplan, Meulenberg


Denk mee vooruit

“Als titularis heb je in normale omstandigheden rond deze tijd een redelijk goed zicht op de studiekeuze van je laatstejaars. ‘Hoe ver sta je al? Waar twijfel je nog over? Waarmee kan ik je op weg helpen?’ Dat valt nu weg.

“Onze school werkt met Columbus om leerlingen te helpen in hun studiekeuzeproces. Belangrijk daarbij is dat leerlingen zichzelf inschatten. De schorsing van de lessen op school volgde – gelukkig – net nadat elke leerling al een een-op-eengesprek had met de titularis. ‘Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik?’ zijn vragen waarmee we ze op weg zetten in hun keuzeproces. Op basis daarvan kunnen ze doelgericht op zoek naar informatie.”

Stagiaire Dorien werkte een brochure uit op maat van onze leerlingen, met links naar digitale infodagen, en hoe ze zich kunnen inschrijven voor de verschillende opleidingen. Overzichtelijk en compleet, en vanuit hun mogelijkheden, een hele hulp voor onze zesdejaars. De brochure postten we via Facebook en naar de inbox van elke leerling. Ouders zien dat we ze niet loslaten, dat ze met vragen terechtkunnen en dat we alles doen om hen de juiste keuze te helpen maken.”

Suzy Panis, hoofdcoördinator GOK, Campus De Helix, Maasmechelen


Ouders trekken mee aan hetzelfde zeil

“Ouders zijn via diverse werkgroepjes actief in onze school. Ze zijn oprecht bezorgd. Waarom dan niet een klein groepje ouders op een veilige manier inschakelen om het terrein rond de school opstartklaar te maken? Zo zien ze met eigen ogen dat ze hun kinderen met een gerust hart hierheen kunnen sturen.”

“We hebben een hectare grond, daar plaatsten we een grote tent voor de zesdejaars. Normaal kamperen zij samen op het einde van het schooljaar, nu krijgen ze een buitenklas. Zo kunnen we toch nog op een bijzondere manier onze zesdejaars verwelkomen én uitzwaaien. Een vijftal ouders helpt ons met de inrichting, het meubilair en de stroomvoorziening, uiteraard met de nodige social distancing. Zo zien ze hoe we een veilige en warme sfeer creëren.”

Nathalie Jannis, coördinator Freinetschool Wondere Wereld, Lummen


Beelden zeggen meer dan woorden

“Hoe krijg je een boodschap het best bij álle ouders, ook de anderstalige? Een geschreven draaiboek of lange brief met regels is moeilijk en dus minder krachtig. In overleg met zorgteam en directeur maakte ik daarom een filmpje om ouders en leerlingen rond te leiden in de nieuwe schoolomgeving. Zo kunnen ze zich voorbereiden op de veranderingen.”

“We kregen al positieve feedback van ouders en leerlingen, die zich gerustgesteld voelen nu ze weten wat hen te wachten staat. Het neemt een stukje onzekerheid weg.”

Dorien Vaes, leraar GO Basisschool ’t Ateljeeke, Beringen


Communiceer helder over de heropstart in jouw school

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...