Gepubliceerd op
Blog

De warmste luchtknuffels

Hans VanderspikkenDe lessen op school hervatten en dat gaat gepaard met gemengde gevoelens. Leraren en leerlingen zijn bang en blij tegelijk. Ze keren terug naar een warm nest vol koude maatregelen. Weer samen maar toch op afstand. Zoals luchtknuffels. Hans Vanderspikken, hoofdredacteur van Klasse, wenst scholen veel ‘grit’ bij alweer een nieuwe fase.

n.v.d.r. – Klasse maakte dit artikel in volle coronacrisis. Ondertussen zijn de omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs gewijzigd. Up-to-date info lees je hier.


 
“Het is hier muisstil. Geen enkele leerling in mijn klasje, het voelt zó vreemd. We hebben leerlingen die ons elke dag een knuffel komen geven, hoe gaan we dát straks doen?” vraagt juf Ilse in het videodagboek dat enkele leraren voor Klasse bijhouden. De school is voor veel leerlingen en leraren een warm nest, dat ze bij de corona-uitbraak koud moesten achterlaten.

Sinds vrijdag schuiven stoelen de stilte stuk. Dan mogen een aantal leerjaren weer ‘samen scholen’. Weliswaar in anderhalvemeterscholen. Tijdsloten aan de schoolpoort. Luchtknuffels op de speelplaats. Handgel op de bank en maskers op de mond. Het secuur met experts overlegde draaiboek biedt duidelijkheid en houvast, maar ook mitsen en maren, moetens en mogens. Hoe start je in een school die meer wegheeft van een kazerne met een strak regime of een IKEA-winkel vol looplijnen? Hoe welkom en veilig voel je je dan als leerling, als leraar?


Schoolteams zullen ook de moeilijke weken tot de zomervakantie omplooien naar warme weken samen.

Hans Vanderspikken - Hoofdredacteur Klasse

Het is de zoveelste hoge horde op korte tijd. Onze scholen doorlopen al weken een nooit geziene uitdaging. Directeurs, leraren en ondersteuners tonen zich veelzijdige verbinders en flexibele doorzetters. Ze geven les én ondersteunen kwetsbare kinderen én zoeken laptops én differentiëren én organiseren noodopvang én houden online oudercontacten én evalueren formatief én vergaderen online én motiveren leerlingen én denken na over diploma’s én proberen dat klasnestje vanop afstand warm te houden …

Een groep leerlingen surft chill mee op de digitale golf, anderen zitten evenveel op de plank als in het water, maar er zijn ook gezinnen die spartelen of bijna kopje onder gaan. Schoolteams hebben ze allemaal in hun vizier. Met groepschats, leerstof-deliveroos en vensterbank-knuffels vinden leraren creatieve oplossingen voor soms onmogelijke vraagstukken. En ze zullen dat blijven doen als de eerste leerlingen weer stilletjes door de gangen trippelen. Bang om weer naar school te komen, blij om weer op school te zijn.

Dat er mixed feelings leven bij schoolteams, ouders en leerlingen , is logisch. We hopen met z’n allen dat we de bubbels niet om zeep helpen en dat er geen nieuwe golf aanspoelt. We monitoren en volgen veiligheidsregels om grip te krijgen op het virus. Maar dat lukt alleen als we ook ‘grit’ tonen. Niet talent maar de mix van doorzettingsvermogen en passie is de sleutel tot succes, ontdekte de Amerikaanse psycholoog Angela Duckworth. Grit dus. En laat het nu net dát zijn, dat onderwijs al weken toont.

Schoolteams zullen ook de moeilijke weken tot de zomervakantie omplooien naar warme weken samen. De meeste leraren voorlopig vanop afstand, anderen met een glimlach achter hun mondmasker. Ze verdienen allemaal onze waardering om hun didactisch talent, hun grenzeloze zorg en hun ‘grit’. Aan elk schoolteam veel succes en moed. Geef de volgende weken je warmste luchtknuffels aan je leerlingen. Zelf krijgen jullie er evenveel van ons!

 
Hans Vanderspikken
Hoofdredacteur Klasse

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...