Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Verrassende duo’s in crisistijden

Toen onderwijs in maart 2020 op zijn kop gezet werd, toonden schoolteams veerkracht. Leraren en directeurs zetten zich schrap, sprongen voor elkaar in de bres. En nieuwe samenwerkingen ontloken. Aan het woord: drie duo’s die samen het verschil maakten.
 

Inge Deblander en Nele Laes. Freinetschool De Boomhut, Alsemberg

Inge Deblander en Nele Laes, Freinetschool De Boomhut, Alsemberg: “We hebben genoeg aan een half woord”

Nele, kleuterleraar: “Toen mijn collega’s van de lagere school handen te kort kwamen bij de heropstart, sprong ik meteen bij in de eerstegraadsklas van Inge. Ik ken de kinderen omdat ze bij me in de kleuterklas zaten, en het jeukte om me nuttig te maken. Natuurlijk was het even wennen, en moet je uitzoeken hoe dat ijsbergrekenen werkt. Maar Inge kent haar stof door en door en zette me moeiteloos op weg. Dat kwartiertje in de pauze, even afstemmen na de laatste bel of een kort mailtje: we hebben genoeg aan een half woord. De overgang van kleuter naar lager is in onze school geen abrupte sprong van spelen naar leren. Toch is het bijzonder om van dichtbij mee te maken hoe je kleuters van toen leren lezen en schrijven.”

Inge, leraar eerstegraadklas: “Normaal zit de hele graadsklas samen, maar nu splitsten we op in eerste en tweede leerjaar. Terwijl ik de leerstof voor taal en wiskunde aanbracht in de ene klas, oefende Nele met de andere groep. Na elke pauze wisselden we. Straf hoe ze meteen op de trein sprong. Haar speelse insteek uit de kleuterklas is een meerwaarde voor de kinderen, en over de didactische aanpak van optellen en aftrekken heeft ze van niemand iets te leren. W.O. nam Nele op zich. Vertrekken vanuit de ervaringswereld van kinderen en daar een les aan koppelen: net wat je in de kleuterklas ook doet. Een spontaan kringgesprek over kikkerdril linkte ze aan een uitdagend lesthema. Checken hoe we dat aan het leerplan koppelen, deden we samen.”


Cindy De Smidt en Thomas Vancoillie. Basisschool De Springplank, Tielt

Cindy De Smidt en Thomas Vancoillie, Basisschool De Springplank, Tielt: “De directeur weet dat we ons hart hier verloren en graag strategisch denken”

Thomas, deeltijds klasleraar en ICT-verantwoordelijke: “Terwijl onze directeur en leraren alle corona-borden tegelijkertijd in de lucht hielden, schoven wij bij in het beleid. We zetten onze tent op school op en schaafden aan het schoolreglement of stelden plannen voor de heropstart op. De directeur weet dat we graag strategisch denken, ons hart hier verloren en de school na woelige jaren willen doen groeien. Cindy speelt haar ervaring als zorgco perfect uit. Plannen in de vuilnisbak kieperen en herbeginnen, deert haar nooit. Tussendoor verloren we praktische taken niet uit het oog: de plaspauzes van de kinderen regelden we samen. Onze tandem blijft ook in september tempo maken. De directeur rekent op ons om nieuwe projecten uit te tekenen.”

Cindy, zorgcoördinator: “Midden maart schoof Thomas een stoel bij in mijn lokaal. Nu werken we al maanden op anderhalve meter intens samen, ook met de directeur. We kijken met verschillende blikken naar het nieuwe schoolreglement. Hij als leraar, ik als zorgcoördinator. Dan valt alles mooi in de plooi. En we ontvangen de ouders en hun kinderen veilig aan de schoolpoort. Zijn praktische brein en technische vingers geven de school een boost. Ik haal veel energie uit onze no-nonsense-samenwerking. Die zal volgend schooljaar doorlopen. Thomas krijgt een eigen lokaal naast mij. De deur tussen ons zal onze overlegmomenten en koffiepauzes niet tegenhouden.”


Wouter Bourbon en Laurens Jansen. Campus het Spoor, Mol

Wouter Bourbon en Laurens Jansen, Campus het Spoor, Mol: “Een ambitieus project uitwerken, lukt enkel als je elkaar blindelings vertrouwt”

Laurens, leraar L.O en ict: “‘Of ik het zag zitten om een virtuele opendeurdag op poten te zetten, nu de ‘echte’ door corona niet kon doorgaan?’ Onze directeur geeft leraren graag kansen om hun talenten in te zetten. En ze herinnerde zich ons gesprek op het einde van mijn eerste schooljaar. Hoe ik daar vertelde dat ik graag organiseer, en mijn weg vind in ICT. Ze koppelde me aan Wouter, een ervaren en ondernemende collega. Hij durfde de lat hoog leggen: een virtuele rondleiding met drones, een live presentatie van de directeur en chatsessies met leraren. Als een ervaren rot op je input reageert met ‘Topidee, doen we’, geeft dat echt een boost. En de voldoening als je er samen in slaagt om in twee weken zo’n onderneming tot een goed einde te brengen: heerlijk.”

Wouter, leraar L.O en zedenleer: “Zo’n uitdaging lukt enkel als je elkaar blindelings vertrouwt. Ik kende Laurens vooral als collega L.O., maar toen we hieraan begonnen, merkte ik snel: op die man kan je bouwen. Als hij zegt: ‘Ik regel dat wel’, komt het altijd in orde. We vullen elkaar uitstekend aan. Vormgeving en video is meer mijn ding, Laurens wringt zich vlotjes door elk ICT-vraagstuk. Straf hoe zo’n jonge kerel net in een crisis opstaat. Door die intense samenwerking werden we in no time een echte tandem. En we koesteren nog plannen, zoals een alternatief afscheid voor onze zesdes als de proclamatie in het water valt.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...