Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Digitaal lesgeven: “Met laptops alleen red je het niet”

Scholen schakelden de voorbije maanden in ijltempo om de afstand met leerlingen digitaal te overbruggen. Ook het team van basisschool Paviljoen in Schaarbeek waagde de sprong. Wat nemen zij mee naar de toekomst? Welke rol spelen ouders bij digitaal lesgeven? En krijg je ook kansarme ouders mee?

Leraar Rens Gijsen

Rens Gijsen, leraar 2de leerjaar : “Het was een gok bij het begin van de lockdown: onmiddellijk naar Google Classroom of niet? Niet eenvoudig om in te schatten hoe kinderen die digitale horde zouden nemen. De software van Chromebooks kenden ze uit de klas. Maar nu lagen de kaarten anders. Lukt het om thuis zelfstandig aan de slag te gaan? Al snel botsten we op de beperkte ICT-vaardigheden van onze ouders. Duidelijk, eenvoudig én snel digitaliseren was de boodschap.”

“Zoveel nationaliteiten, achtergronden en talen: ons publiek is heel divers. Nederlands is meestal niet de thuistaal. Die diversiteit waarderen is een van de sterktes van onze school. Als je respect geeft aan ouders, dan krijg je dat terug. Ook al spreek je niet dezelfde taal. Dat is zo dankbaar. En noodzakelijk voor deze digitale revolutie.”
 

Ouderkwartier als basis

“Van bij de start van de school, 2 jaar geleden, zetten we in op nauw contact met onze ouders. Iedere ochtend gaan de klasdeuren wagenwijd open. Een kwartiertje ‘oudertijd’ voor we de lesdag starten. Een simpele ‘hallo’, een snelle vraag of je kind helpen bij de opstart voor de eerste les. Iedere dag investeren we in wederzijds vertrouwen. Als het dan eens stormt, weten ouders dat we beslissingen nemen in het belang van hun kind. Ook als die – voor hen – naar onbekend digitaal terrein leiden.”
 

Volop inzetten op de leerlingen

“Eerst zamelden we oude laptops in. Het burgerinitiatief ‘ChromeSchool’ hielp ze ombouwen naar Chromebooks. Voor elk kind een laptop, die er aan de buitenkant misschien een beetje anders uitzag, maar vanbinnen wel helemaal hetzelfde werkte als in de klas. Met korte filmpjes hielpen we de leerlingen op weg. Elke oefening bereikbaar in twee of drie muisklikken.”

“Als leraar stuur je Chromebooks centraal aan. Ik kies wat de leerlingen zien. Superhandig. Google Classroom was de volgende stap. Je bouwt je eigen digitale klas, in functie van je leerlingen. Een taak voor wereldoriëntatie deel ik via Google Forms, waaraan ik een verbetersleutel koppel. In een mum van tijd volgt de mediaan én het overzicht van veelgemaakte fouten. Ideaal om snel remediëring op te starten en het overzicht te houden. Uiteraard vraagt dat tijd, maar het rendement van je werk ligt hoog.”

“Op anderhalve week was elke leerling digitaal onafhankelijk. Kinderen vinden sneller hun weg dan je denkt. En alle ouders engageerden zich om de Chromebook als een goede huisvader te gebruiken. Zo’n snelle digitale switch lukte ons alleen maar omdat we een cultuur hebben van vertrouwen en duidelijke afspraken.”

leerling fluistert in het oor van leraar Rens Gijsen

Rens Gijsen: “Je klaspraktijk een stukje digitaliseren, opent oneindig veel mogelijkheden en motiveert leerlingen. Digitaal lesgeven in een veilige klasomgeving is de toekomst!”

Kansen voor de toekomst

“Bij de gedeeltelijke heropstart schoven we Google Classroom niet aan de kant. De weekplanning uit de lockdown werd een dagplanning met een overzicht van de doelen van iedere les. Zo weten leerlingen altijd wat je verwacht. Ook namiddag-opdrachten voor muzische en wereldoriëntatie vonden online hun weg. Volgend schooljaar werken we zo verder. En leerlingen zonder stabiel internet thuis, bieden we dan de kans om na schooltijd in het huiswerkklasje online te werken.”

“Ook voor zieke leerlingen schept dit kansen. Zo volgde een leerling uit de risicogroep afgelopen periode alles van thuis, ook al zaten haar klasgenoten op school. Zij belde in voor een Google Meet en volgde de lessen online. Handig om langdurig afwezige leerlingen op afstand naar de klas te halen.”
 

Klok niet helemaal terugdraaien

“Digitaal lesgeven in een veilige klasomgeving. Dat is de toekomst! Ik ben heel blij dat we stap voor stap terugkeerden naar ‘normaal’. Het was bizar om geen schouderklopje of high five te geven. Iets wat leerlingen zo waarderen. Een warme klas blijft nodig. Maar de klok helemaal terugdraaien is geen optie, integendeel. Je klaspraktijk een stukje digitaliseren, opent oneindig veel mogelijkheden en motiveert leerlingen.”

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.