Gepubliceerd op
Actueel

Wat neem jij mee uit corona naar volgend schooljaar?

Hopen dat alles snel weer bij het oude is? Of onderwijs voortaan anders aanpakken? Een dilemma voor leraren en scholen nu we allemaal proberen om dit schooljaar netjes af te ronden. Klasse-redacteurs Bart en Seppe vroegen het aan Klasse-lezers en onderwijsexperten. Het resultaat van die zoektocht: 6 inzichten.


Cover van Klasse Magazine 20

Never waste a good crisis. Toegegeven, op de redactie van Klasse hadden we eerst twijfels over die insteek voor een dossier. Want als een schoolteam maanden moet dweilen met open kranen, honderden oplossingen moet verzinnen voor evenveel problemen en omgegooide plannen, voelt die boodschap dan niet als zout op een open wonde? Wil je wel lessen trekken uit een noodsituatie? En blijven die plakken nu rust en bandbreedte even schaars zijn als wc-papier tijdens de eerste weken van de lockdown?

Aan de andere kant: met de weken groeit ook het gevoel dat je niet helemaal terug wil naar vroeger. Omdat je ouders sprak die anders nauwelijks je mails lezen, omdat je talenten ontdekte in het team en shortcuts in het systeem. Honderd procent terug naar normaal? Alles wat je ontdekte overboord? Op sommige vlakken is dat niet wenselijk.

We besloten het te vragen aan Klasse-lezers, en een resem onderzoekers. Welk onderwijs-inzicht uit corona tip jij aan Klasse? De antwoorden waren snel en warm. Nog belangrijker: in geen enkele mail lazen we een belerend vingertje. Wel frisse ideeën en groeikansen voor ons onderwijs, dat door de onderzoekers unisono geroemd werd voor zijn inzet en zorg. Uit die berg berichten haalden we 6 toppers. Inzichten met een verrassende hoek of urgentie, en breed gedeelde overtuigingen.


— LES 1 —

Wouter Deprez

Leraren zijn kind aan huis

Net toen de afstand groter werd, groeiden leraren en ouders dichter naar elkaar toe. Leraren appten en belden dat het een lieve lust was, trokken op stoepbezoek en gingen een stapje verder om elk gezin te bereiken. En ouders beseften eens te meer hoe cruciaal de leraar van hun kind was. Ook cabaretier Wouter Deprez voelde de impact van een gesloten schoolpoort. Over slaande deuren, lastige ouders en verslavend onderwijs: een terugblik op zijn thuisschooltje.


— LES 2 —

Katrien Struyve

Differentiëren is geen luxeproduct

Differentiëren, dat was voor veel leraren vóór corona al vaste prik. En toch: onderzoek toont dat andere leraren in hun ‘homogene’ klas geen nood voelden. ‘In september zullen de verschillen tussen leerlingen groter dan ooit zijn’, stelt Katrien Struyven (UHasselt).

Geen pleidooi voor klant-is-koning-onderwijs met 25 pakketten voor evenveel leerlingen. Wel voor haalbare differentiatie vanaf de kleuterklas: instructies verrijken met videomateriaal, klassen indelen in twee of drie groepen die rond hetzelfde thema werken en inhaken op de leefwereld van de leerlingen.


— LES 3 —

Illustratie van leerlingen die klas binnenlopen

De klas is een blijver

Leraren ondervonden hoe lastig het is om er voor leerlingen te zijn vanop afstand. In je vertrouwde klas verlies je ze niet, nu bleven sommigen lang onder de radar. Luisteren naar wie het lastig heeft, de vonk als je les aanslaat, een knipoog aan het fietsenhok: online zal de klas nooit vervangen.

School is een minimaatschappij. Een veilige haven. Een sociale ladder en zoveel meer dan een koude kennisfabriek. Van Kinderrechtencommisaris tot het hoofd van de onderwijsinspectie: 5 blikken die ons herinnerden aan de onschatbare waarde van scholen.


— LES 4 —

Lien Claes, mama van Lou (5) en Bas (7)

Leerlingen kunnen meer. En minder

‘Straf hoe mijn gasten ook zonder mij blijven leren’, vertelden leraren ons. Maar even goed merkten ze hoe leerlingen vastliepen op hun computer en nog te weinig zelfsturend bleken. Vanaf de zijlijn viel ons op hoe verschillend mensen deze crisis beleefden. In beeld: uiteenlopende verhalen over je plan trekken en hoe leraren, leerlingen, ondersteuners en ouders daarmee omgingen.


— LES 5 —

Tom Van Acker

In elke crisis schuilt een droomversneller

“Wie durft nu nog zeggen dat onderwijs niet wendbaar is?” Onderwijsvernieuwer Tom Van Acker zag hoe die logge onderwijstanker veranderde in ontelbare wendbare speedbootjes toen de storm opstak. En hoe achter de digitale omslag een mindshift schuilgaat die veel ingrijpender is. Digitale platformen kreunden onder de pijlsnelle professionalisering van leraren, die tools ontdekten en kennis deelden. En wij beseften dat we een stevige inhaalbeweging moeten maken als we straks weer van de redactie naar de klas willen.


— LES 6 —

Wouter Bourbon en Laurens Jansen, Campus het Spoor, Mol

Je team is groter dan je denkt

Directeurs vertelden ons hoe leraren voor elkaar in de bres sprongen, en hoe een crisis het beste in hun mensen naar boven bracht. We spraken met schoolteams die mildheid en torenhoge ambities wisten te verenigen. Teams waarin je maar wat graag zelf een radertje zou zijn. En leraren die in deze crisis nóg beter de krachten bundelden.


En nu?

Misschien bevestigen de 6 lessen je schoolwerking, misschien zie je kansen om oude gewoontes te vervangen. Spoorwissels die je team via de juiste tussenstations naar een nieuwe bestemming brengen. Laat de trein in beide gevallen niet zomaar vertrekken zoals hij gestopt is vóór de noodrem afging. Neem even tijd en denk samen na over wat je door het raampje zag toen hij stilstond.

Mildheid blijft daarbij het codewoord. Onderwijs sloeg zich net door de grootste crisis ooit. Kwam er moe, maar sterker uit. Niemand die nog twijfelt aan het talent en de wendbaarheid van onderwijsmensen. Dat wisten wij al langer, maar dat best bewaarde geheim ligt nu overal op straat. Eindelijk.
 


Benieuwd naar meer? Lees er alles over in Klasse Magazine.

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.