Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Zorgleraar Joëlle ziet voordelen van afstandsonderwijs

Minder prikkels en meer concentratie. Minder wiebelen en meer pauzes in de tuin. Zorgleraar Joëlle van Leefschool De Dageraad in Antwerpen zag de voordelen van afstandsonderwijs voor sommige leerlingen.

Zorgleraar Joëlle van Leefschool De Dageraad

Welke leerlingen waren gebaat bij afstandsonderwijs?

Joëlle Fransen: “Bij de start van de quarantaine dacht ik dat afstandsonderwijs enkel nadelig zou zijn voor de prikkelgevoelige leerlingen die normaal snel afgeleid zijn en niet lang op een stoel kunnen zitten. Net die leerlingen die snel leerachterstand oplopen en extra ondersteuning nodig hebben. Maar al snel ontdekte ik dat net deze leerlingen heel wat voordelen hadden bij afstandsonderwijs. Ze konden zich thuis soms beter concentreren en naar hartenlust in de tuin of op straat hun energie kwijt. Natuurlijk hangt het zeker af van de thuissituatie, of ouders kunnen helpen bij schoolwerk en kinderen buiten mogen.”
 

Welke verschillen zag je tussen thuis en op school?

Joëlle Fransen: “In de klas werken ze vaak in groepjes, zijn ze afgeleid door de leerling naast en tegenover zich. Voor de computer kunnen ze een half uur geconcentreerd werken zonder visuele afleiding. De 1,5 meter afstand en de kleinere klasbubbels zorgen ook voor minder prikkels, maar kinderen moeten wel meer en langer zitten. Een bepaalde leerling kreeg tijdens de preteaching elke ochtend om 9nbsp;uur een individuele videoles voor wat extra structuur en ondersteuning. Op die korte tijd maakte hij goede vorderingen. Nog een gezellig babbeltje erbij en hij straalde. Je zag hem blinken bij zijn eigen resultaten. ”


Online was de ondersteuning onzichtbaar en heel efficiënt

“Tuurlijk, op school kan ik een leerling ook een half uur uit de klas halen voor extra ondersteuning, maar leerlingen voelen zich dan soms gestigmatiseerd en geïsoleerd. Ze verliezen ook de kans om van elkaar te leren. Daarom doen we de ondersteuning liever in de klas. Maar dan zijn ze mogelijk minder geconcentreerd. Daarom heeft afstandsonderwijs best wat voordelen. Bij een online sessie verdwijnt de weerstand, is de ondersteuning ‘onzichtbaar’ en heel efficiënt.”

 

Wat hoop je volgend schooljaar anders aan te pakken?

Joëlle Fransen: “Ik wil manieren vinden zodat leerlingen nog meer buiten zijn en bewegen. We gebruiken al heel wat actieve werkvormen in de klas, maar met 25 leerlingen is dat niet echt prikkelarm. Misschien kunnen we de tuin aan onze speelplaats veel meer gebruiken. Kunnen we er met ouders en grootouders een moestuin beginnen? Welke leerstof van wereldoriëntatie kunnen we standaard buiten verwerken? Wie weet kunnen we een hometrainer en boksbal plaatsen met een wedstrijdje tussen klassen? Er blijft eeuwig het probleem van toezicht en begeleiding van activiteiten, maar hopelijk is daar een creatieve oplossing voor.”

“Bij kleine online groepjes ging individuele feedback gemakkelijk. Ik vroeg bijvoorbeeld simpelweg elke leerling wat zespecifiek moeten onthouden of waarop ze moeten letten na deze les. Dat motiveerde hen en zette hen goed op weg. In een klas met 25 vraag je dat ook, maar komt natuurlijk niet iedereen aan bod. Nu ik nog meer de invloed van individuele feedback heb gevoeld, wil ik nog meer zoeken hoe we de bestaande tools meer kunnen integreren in de dag.”

“Onze school zette vóór corona al sterk in op zelfstandig werken, maar misschien kunnen na corona cognitief sterke leerlingen nog meer een eigen traject volgen. We maakten tijdens de preteaching met het team zoveel instructiefilmpjes, stappenplannen en oefeningen. Dat volhouden vraagt veel werk, maar maakt tegelijkertijd ook je handen vrij voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben in de klas.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...