Gepubliceerd op
Zo doen zij het

“Corona of niet … ons contact met ouders blijft warm”

Offline en persoonlijk contact met ouders was de policy van Benedictuspoort Campus Ledeberg. Tot corona uitbrak en deze secundaire school online ouders moest bereiken. “We fiksten de switch naar digitale communicatie, maar ons infomoment laten we toch doorgaan op school”, vertelt pedagogisch directeur Veerle Boelens*.

Piekerprof Bart Verkuil

Veerle Boelens: “Persoonlijk contact met ouders geniet altijd onze voorkeur.”

Outdoor infomoment

Veerle Boelens, pedagogisch directeur : “Net voor de start van het schooljaar ontvangen we de eerstejaars en hun ouders in bubbels op de speelplaats. Hen vooraf even laten wennen aan de school vinden we écht belangrijk. Om de Corona-maatregelen te respecteren, herhalen we dit infomoment 5 keer. Bij regenweer kunnen we schuilen onder onze luifel. Ouders op het hart drukken dat we hun kind met grote zorg ontvangen en dat ook zij altijd welkom zijn, komt in het echt veel warmer over. De afsluitende drink kan niet doorgaan, maar we geven wel een drankje mee voor de nabespreking thuis.”

Via de nieuwsbrief en telefoon nodigen we ouders uit voor het infomoment. Daarnaast nodigt onze brugfiguur Julie tijdens stoepbezoeken de ouders van de 90 nieuwe 1B-leerlingen uit. Als ze weten dat we uitkijken naar hun komst, dat de kennismaking veilig kan verlopen en we aan het infomoment de boekenverkoop koppelen, verhoogt de opkomst. Na 1 september volgt nieuw contact met ouders. Binnen de eerste 3 weken van het nieuwe schooljaar belt de klastitularis alle ouders om te vragen hoe de start verloopt.”

Samen mét ouders

Onderwijs apprecieert ouders, en dat moeten ze voelen vanaf de allereerste stap op school. Alleen samen geraken we verder. Veel leerlingen groeien op in een moeilijke context. Hun vertrouwen winnen, vraagt tijd. Als wij erin slagen om ouders te laten voelen dat ook zij belangrijk zijn, wordt school voor hun kinderen een tweede thuis.”

“Het infomoment voor de instromers uit het 2de tot 7de jaar gaat niet door. Hun start bereidt de klastitularis voor tijdens een video- of telefoongesprek. Ouders die en plus een persoonlijke rondleiding op school willen, kunnen een moment boeken tijdens de eerste 2 weken van september. Vragen, kriebels en twijfels krijgen zo de volle aandacht. Onze individuele aanpak trekken we ook hier door.

Online banden pompen

“Contact met ouders verliep vóór corona bij ons via gesprekken op school, brieven, en de telefoon. Mailen deden we niet. Veel gezinnen zijn niet ict-vaardig en slagen er niet in om hun Smartschoolaccount te activeren. Om geen ouders uit te sluiten, vermeden we online communicatie. Tot corona uitbrak. Meteen voelden we onze gigantische achterstand. Laaggeletterde ouders digi-wijs maken, werd het doel. Want elke ouder heeft wél een smartphone.”


Ouders tellen mee. Dat moeten ze voelen tijdens het eerste contact.

Veerle Boelens - pedagogisch directeur

“Nadat het ons lukte om 96 laptops te fiksen, zetten we 3 weken lang intensief in op gezinnen leren werken met online tools als Google Meet. Eerst onze leerlingen, want kansarme ouders hebben vaak de ICT-hulp van hun tieners nodig. Om snelheid te maken, bezorgden we de rechtstreekse link naar het videogesprek. Tot we inzagen: door ze zo bij het handje te nemen, versterk je hun digitale skills niet. Ondergraven we zelfs de evenwaardige relatie waar we zo hard op inzetten. Leerlingen en ouders lieten we dus voortaan zelf inloggen en ontdekken hoe het online werkt.”

Bij leerlingen die we niet bereiken, belt brugfiguur Julie thuis aan. Tijdens een stoepgesprek gaat ze na waarom contact met school niet lukt. Is er geen internet, ontbreekt de motivatie, is er te veel angst voor contact? Dan schieten wij in actie. Een hele tijdsinvestering om alle ouders digitaal wegwijs te maken, maar nu hebben niet één, maar twee sterke lijnen naar elkaar: off- én online. Het zal onze verbinding versnellen en versterken.”

Oudercontact @HOME

“Vorig schooljaar sloten we af met online oudercontacten. Dat ons dit zou lukken, hadden we midden maart zelf niet geloofd. Alle ouders naar het oudercontact! Daar zetten we ons honderd procent voor in. Elke ouder kreeg een telefoontje om een moment vast te leggen voor een online videogesprek. Op die manier kunnen we emoties beter opvangen. Leerlingen sluiten telkens aan. Want we praten liever mét dan over hen. Vaak tolken onze tieners voor hun ouders. De open verstandhouding tussen de school, de ouder én de leerling trekken we ook online door.”

“Is een gesprek met de klastitularis, vakleraar, brugfiguur, directeur, psycholoog en een tolk nodig? In dat geval plannen we verschillende videogesprekken. Iedereen voor het scherm jaagt teveel schrik aan. Wat besproken wordt, houden we bij in het LVS (Leerlingenvolgsysteem). Elk gesprek moet evenwichtig en zorgzaam blijven. Ook tijdens moeilijke gesprekken, spreken we verbindende taal. Dat een kind lastig doet, is niet de schuld van de ouder. Het zit in de knoop en met ieders bagage moeten we samen oplossingen zoeken.”

Online comfort

“Het bereik was groot. Oudercontacten online is voor veel ouders net drempelverlagend: ze kunnen in hun vertrouwde omgeving blijven, beide ouders kunnen aansluiten aan en ze moeten niet op zoek naar opvang voor hun kleine kinderen. Helaas schrikt het sommige gezinnen af omdat leraren binnenkijken in hun woonkamer.”

“Hoe beter ik leerlingen en ouders ken, hoe meer voldoening mijn job me geeft. Warm menselijk contact geeft zoveel return. Ik kan me niet voorstellen dat ik als kind mijn directeur omarmd zou hebben. Dat ik zelf een knuffeldirecteur zou worden, had ik ook nooit gedacht. Ik kijk uit naar het post-coronatijdperk waarin spontane knuffels met de leerlingen opnieuw mogen. Zo weet ik dat ik het verschil maak voor hen.”

* Half augustus 2020 gaf Veerle Boelens haar functie als pedagogisch directeur door aan Carine Dhondt.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...