Gepubliceerd op
Klik & Print

Welbevinden in coronatijd: hoe voelen je leerlingen zich bij de start van het schooljaar?

Je leerlingen gaan weer naar school. Wellicht met gemengde gevoelens: dolblij omdat ze hun vrienden terugzien, maar ook teleurgesteld omdat het niet op de ‘normale’ manier kan. Met deze graadmeter laat je kinderen even stilstaan bij hoe ze zich écht voelen.

Afbeelding van Klik en Print 'Terug op school'.

De impact van corona op het leven van je leerlingen is groot. De ene leerling worstelde met zelfstandig werk, de andere kijkt er met heimwee op terug. Sommige leerlingen liepen een leerachterstand op. Er zijn thuis spanningen of ze zijn verward, angstig of gestresseerd door nieuwsberichten of de lokale coronamaatregelen.

Met een klasgesprek deel je verhalen en blijf je verbonden met elkaar. Maar leerlingen zeggen er misschien niet wat ze écht voelen. Omdat ze niet durven of omdat ze hun gevoelens niet kunnen benoemen. Met de graadmeter ‘Terug-op-school’ van onderwijsspecialist Kees Van Overveld help je hen op weg en geef je hen de mogelijkheid om op een veilige manier het gesprek aan te gaan. De vragen zijn het meest geschikt voor de 2de en 3de graad basisonderwijs.

Download hier de graadmeter, deze PDF is ook digitaal invulbaar. Je gebruikt hiervoor best Adobe Acrobat Reader.
 
Lees hier extra duiding.
 

Stappenplan: welbevinden in coronatijd

VOORAF

  • Geef het instrument in een invulbare vorm aan je leerlingen.
  • Leg uit waarom je hen de vragen laat beantwoorden en wat je met hun antwoorden zal doen.
  • Verzeker je leerlingen dat alleen jij leest wat ze invullen, maar dat je wel hulp inschakelt als je denkt dat het nodig is.
  • Benadruk dat je leerlingen niet verplicht zijn om de vragen te beantwoorden. Zeg dat ze je ook mogen aanspreken of op een andere manier contacteren.
  • Laat je leerlingen kiezen of ze hem op school of thuis invullen, alleen of samen met een ouder of broer of zus.
  • Verwijs naar de privacyregels die de school hanteert.

ACHTERAF

  • Alles gaat goed? Geef een schouderklopje of stuur een bemoedigend berichtje. Ga eventueel even in op de kleine zorgpuntjes die de leerling aanhaalt.
  • Je leerling heeft het moeilijk? Bied een luisterend oor. Vraag door op zijn of haar emoties en pols of hij of zij nog normaal kan functioneren. Heeft de leerling zelf al actie ondernomen of heeft de leerling hulp nodig van jou, ouders of iemand anders? Verwijs eventueel door CLB-ch@t of naar Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren.
  • Ben je ongerust? Gaat het echt niet goed met een leerling, overleg dan met hem of haar (en met de ouders bij een minderjarige of niet-bekwame leerling) of je het CLB mag inschakelen. Je kan een leerling ook rechtstreeks doorverwijzen naar CLB-ch@t.
  • Krijg je te maken met een acute noodsituatie? Als je leerling je contacteert terwijl hij of zij in onmiddellijk gevaar is, schakel dan meteen de hulpdiensten en nadien het CLB in. Dan heb je geen toestemming van leerling of ouders nodig.
  • Vernietig de formulieren zodra je ze niet meer nodig hebt.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...