Gepubliceerd op
Schooltips

Is jouw school klaar voor de tweede piek? Doe de check

De eerste coronapiek verraste scholen. Maar bij toekomstige stijgingen en uitbraken kunnen ze zich organiseren. Met deze checklist, gebaseerd op OESO-onderzoek, start je goed voorbereid aan een nieuw schooljaar in coronatijd.

n.v.d.r. – Dit artikel bundelt enkele ‘best practices’ gemaakt in het schooljaar 2019-2020. Ze kunnen je nog steeds inspireren, maar hou er rekening mee dat de omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs ondertussen zijn gewijzigd. Up-to-date info lees je hier.

kinderen met mondmasker in secundaire school
  1. Wees mentaal voorbereid

  2. Ook het komende schooljaar stelt ons op de proef. En wat de verre toekomst brengt, is onzeker. Misschien keren we wel nooit meer terug naar ‘normaal’. Bereid je dus voor op een nieuwe onderwijsrealiteit.

     


     

  3. Leer uit de eerste coronapiek

  4. Welke lessen trekt je schoolteam uit de eerste fase van de pandemie? Wat was straf, wat kan beter? En wat hebben jullie daarvoor nodig? Doe samen de oefening.

     


     

  5. Organiseer anderhalvemeteronderwijs

  6. Respecteer de richtlijnen voor een veilige opstart. De volledige, meest recente versie vind je op onderwijs.vlaanderen.be. Directeurs blijven op de hoogte via de nieuwsbrief Schooldirect.

     


     

  7. Maak een noodplan voor afstandsonderwijs

  8. Zolang er geen vaccin is, kan het gebeuren dat het secundair onderwijs opnieuw moet terugvallen op afstandsonderwijs. Tijdens de eerste fase van de pandemie bleek dit niet voor iedereen evident, dus werk tekorten op vlak van ICT, zelfsturing … weg.

     


     

  9. Betrek onderwijspartners

  10. Corona zorgde voor meer samenwerking in onderwijs. Bedrijven stelden laptops ter beschikking, brugfiguren spoorden kwetsbare gezinnen op en gemeenten organiseerden zomerscholen. Ook de CLB’s, ondersteuningsnetwerken en pedagogische begeleidingsdiensten zaten niet stil. Hou die contacten warm.

     


     

  11. Blijf bijleren

  12. De pandemie was voor veel leraren een spoedcursus in digitale en socio-emotionele vaardigheden. Misschien gaf jij voor het eerst een videoles of ontdekte je de voordelen van een stoepbezoek. Tijdens de volgende fase zal je daar nog verder in groeien. Doe dat als team: deel je kennis met collega’s en vraag hulp als iets niet lukt.

     


     

    Meisje praat met leraar via computer
  13. Kies voor blended learning

  14. Ga je terug naar het oude ‘normaal’? Of grijp je de kans om dingen anders aan te pakken? Misschien kan een deel van je leertijd wel online blijven plaatsvinden? Zo kan je optimaal differentiëren en inzetten op zelfsturing als belangrijke 21e eeuwse vaardigheid.

     


     

  15. Check hoe je leerlingen zich voelen

  16. Je leerlingen hebben een ingrijpende zomer meegemaakt. Van overlijdens, scheidingen en financiële miserie tot kleiner leed: niet op vakantie, familie en vrienden missen. Vraag hoe het écht gaat, zeker aan leerlingen die tijdens de eerste piek onder de radar bleven.

     


     

  17. Differentieer en remedieer

  18. Sommige leerlingen moeten een inhaalslag maken om ‘coronaverlies’ op de lange termijn tegen te gaan. Zomerscholen werkten een deel van de achterstand weg, maar remediëren blijft ook tijdens het schooljaar nodig. Pas wel op dat je leerlingen niet overstelpt met werk.

     


     

  19. Pas je leerplan aan

  20. Ook 2020-2021 is een ongewoon schooljaar. Niet alle activiteiten kunnen doorgaan, veel tijd gaat op aan de hygiëneregels naleven. Leerdoelen schrappen? Of verzin je een coronaproof alternatief? Bedenk ook: dit is een uitstekend moment om aan vakoverschrijdende doelen te werken: zelfsturing, executieve functies …

     


     

  21. Luister naar ouders

  22. Deel je op de (digitale) ouderavond top-down de corona-strategie mee? Of bepaal je samen hoe jullie het nieuwe schooljaar aanpakken? Communicatie is tweerichtingsverkeer. Check dus niet alleen of ouders je plannen begrijpen, maar stuur ze ook bij op basis van hun feedback.

     


     

  23. Zie de kansen in de crisis

  24. Pas je bovenstaande tips toe, dan merk je dat een crisis niet alleen miserie is. Schoolleiders die snel schakelen, kunnen ook in crisistijd innoveren.

     


     

  25. Maak een plan op maat van je school

  26. Elke school doet wat hij kan om leerlingen maximale leerkansen te geven. Alles hangt af van je locatie, ruimte, middelen, publiek … Hou rekening met die eigenheid.

     


     

  27. Stimuleer innovatie

  28. Onderwijs organiseren tijdens de lockdown vergde uitzonderlijke innovatie. Die drive om te vernieuwen blijft nodig. Focus op wat je met je leerlingen wil bereiken, en wees creatief in de manier waarop je dat doet. De eerste coronapiek verraste scholen, nu is het tijd voor de volgende stap.

    • 10 tips om je je digitale didactiek te verbeteren
    • Afstandsleren voor gevorderden: experimenteer met deze 4 tools

     


     

  29. Hou je schoolkosten laag

  30. De pandemie eist zijn financiële tol. Veel gezinnen hebben het extra moeilijk nu. Als je dat nog niet deed, is dit hét moment om eens kritisch te kijken naar je schoolkosten.

 

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...