Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Laat leerlingen tekenen tijdens de theorieles

Leraar Li's werkvormen voor Klasse
Leraar Li’s test voor Klasse werkvormen uit die voor haar nieuw zijn. “Ik laat me graag inspireren door blogs, boeken of podcasts, maar blijf vaak zitten met de vraag: hoe werkt dat dan in de praktijk?”
 


 

Aflevering 2: Laat leerlingen tekenen tijdens de les

Li’s Verheyden: “Bij theoretische lessen met veel vakjargon haken mijn leerlingen soms af. Vooral mijn taalzwakke leerlingen hebben het dan moeilijk. Met deze werkvorm probeer ik mijn leerlingen actief te betrekken bij een theoretisch luik én hen stapsgewijs te begeleiden naar een beter begrip en het correct gebruik van vaktermen.”

  1. Leerlingen zetten theorie om in beelden

  2. “Ik begin mijn les met een theoretisch luik klassiek te doceren. Ik gebruik daarbij vakterminologie zoals die in de cursus staat. De leerlingen luisteren en proberen de theorie tegelijkertijd om te zetten in tekeningen. Ik wil hen echt activeren om te denken in beelden, dus woorden zijn verboden. Ze hoeven er natuurlijk geen kunstwerk van te maken. Een schets of een droedel volstaat.”
     

  3. Ze vertalen hun tekeningen in eigen woorden

  4. “Daarna laat ik leerlingen per 2 de theorie, in eigen woorden, aan elkaar vertellen. Ze mogen alleen hun tekeningen gebruiken, de cursus blijft dicht. De ene leerling begint, de ander luistert en vult aan of corrigeert. Daarna wisselen ze om. Doordat ze in eigen woorden de theorie aan elkaar uitleggen, wordt snel duidelijk of ze de essentie begrepen hebben.”
     

  5. Ze vullen de beelden aan met vakterminologie

  6. “Vervolgens proberen ze elk onderdeel een titel te geven. Hierbij moedig ik hen aan om vakterminologie te gebruiken, zoals ze die van mij gehoord hebben in de eerste stap. Lukt het niet individueel, dan mogen ze per 2 nadenken. Pas aan het einde mogen ze hun cursus er weer bij nemen. De termen die ze waren vergeten, vullen ze aan in een andere kleur, zodat ze daar bij het studeren extra aandacht aan besteden.”
     

  7. Je bespreekt de werkvorm

  8. “Aan het einde van de les koppel ik terug: ‘Waarom deden we deze werkvorm eigenlijk? Waarom was dit nuttig?’ Dat vind ik heel belangrijk, want op die manier krijgen de leerlingen inzicht in hun eigen leerproces. Door het doel van een werkvorm te bespreken, ontstaat bij leerlingen het begrip dat ze deze techniek ook thuis kunnen gebruiken bij het studeren.”
     

    Werkvorm geslaagd?

    Li’s Verheyden: “Ik vind van wel. Leerlingen maken 3 keer een vertaalslag. Eerst in beelden, daarna in eigen woorden en ten slotte in vaktaal. Door de theorie aan elkaar uit te leggen ervaren ze wat ze hebben begrepen en waar er nog gaten zitten. Dat is al een heel grote stap. Ik kon in verschillende groepjes horen dat er heel wat theorie was blijven hangen, dus tekenen helpt volgens mij wel om actief te luisteren. Oké, dat vakjargon zat er nog niet helemaal in, maar dat komt wel.
    Sommige leerlingen merken dat ze echte beelddenkers zijn en dat beelden hen kunnen helpen om theorie vast te zetten en weer op te roepen. Daar ben ik zelf pas veel later achter gekomen.”

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2021 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 3 november en krijg je Lerarenkaart 2021 thuisbezorgd.