Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Afstandsonderwijs bij quarantaine

In verschillende corona-kleurencodes volgen sommige leerlingen of volledige klassen afstandsonderwijs omdat ze in quarantaine moeten. Hoe laat je de lessen dan toch voor alle leerlingen doorgaan? 5 leraren vonden al een oplossing.
 

Katy Hurkmans, leraar Engels en coördinator OKAN in Provil in Lommel
Katy Hurkmans, coördinator OKAN in Provil in Lommel, schafte met haar school camera’s aan, zodat ook leerlingen in quarantaine of thuis de les kunnen volgen.
 

“Je les filmen went heel snel”

“Als een leerling of klas in quarantaine moet, filmen onze leraren hun les en wordt die live gestreamd. Zo kan de leerling thuis via de computer en Smartschool Live alles volgen. Een vraag stellen of samenwerken met een andere leerling lukt ook met een extra laptop in de klas. Natuurlijk is het even wennen om jezelf te filmen. Maar onze leraren vinden het super handig en zijn enthousiast: de leerlingen missen geen enkele les en de leraren hebben geen extra werk achteraf met leerlingen achteraf bijspijkeren. Een aanrader voor elke school.”

“We investeerden in 3 kwaliteitsvolle camera’s met een goede micro en luidspreker voor ongeveer 1000 euro elk, en enkele huis-tuin-keuken camera’s van elk 250 euro. Alle leraren kregen een korte uitleg hoe het werkt en kunnen er zelf mee aan de slag. Bij problemen springt de ICT-coördinator in. De camera verhuist gemakkelijk mee naar waar die nodig is. En alle leerlingen van het voltijds, deeltijds beroepsonderwijs of OKAN lenen tijdens hun quarantaine een laptop van school.”


Marijke Callens, leraar PAV in GO! Atheneum Schoten
Marijke Callens, leraar PAV in GO! Atheneum Schoten, doet met collega’s Bert en Kristof aan teamteaching in 1B. Zij schrok toen ze hoorde dat hun klas in quarantaine moest.
 

“Teamteaching geeft veel voordelen bij afstandsonderwijs”

“Het nieuws dat onze klas en wij ook voor alle veiligheid in quarantaine moesten, was even schrikken. Gelukkig blijf ik meestal rustig en beslisten we snel om voor onze vakken voor 100% afstandsonderwijs te gaan. We teamteachen met 3 leraren 20 uur per week aan een klasgroep van 27 leerlingen.”

“We geven tijdens de quarantaine ‘gewoon’ online les, elk van thuis uit, omdat het internet op school te onstabiel is. Aan de leraren van de andere vakken vragen we taken die de leerlingen thuis kunnen doen via ons te centraliseren. Zo hebben onze leerlingen 1 planning en 1 aanspreekpunt voor hun vragen. En het maakt de puzzel voor collega’s minder complex. Het is voor hen niet haalbaar om even snel online les te geven tussen andere vakken en klassen door.”

“Ik doe de planning, communicatie en psychologische ondersteuning. Mijn collega Kristof maakt graag filmpjes en Bert bokst de techniekopdrachten voor thuis in elkaar. We kunnen ook bij zo’n onverwachte situatie snel schakelen en op elkaars talenten terugvallen. Je kan het werk verdelen en je staat er niet alleen voor.”

“Onze leerlingen waren in paniek en hadden totaal geen zin om weer in quarantaine te gaan na al die maanden. Ik stelde hen al meteen gerust: op dag 1 gewoon even bekomen en geen schoolwerk. Ik ga weer veel op zorg in zetten zoals tijdens de lockdown en geregeld checken hoe het met hen is.”


ofie Declercq, leraar PAV en BGV in Richtpunt campus Eeklo
Sofie Declercq, leraar BGV in Richtpunt campus Eeklo, bereidde haar leerlingen voor op afstansonderwijs.
 
 

“Ik leerde mijn leerlingen Smartschool checken”

“Mijn leerlingen van deeltijds beroepsonderwijs gaan 3 dagen werken en 2 dagen naar school. Tijdens code oranje mogen ze blijven werken, krijgen ze praktijk op school en theorie thuis. Ik communiceerde sinds september al via Smartschool met hen zodat ze dat gewoon zijn als afstandsonderwijs weer start. Nu hebben ze de routine om elke dag hun Smartschool te checken.”

“Ik gaf ook al meer taken online met quizjes en bookwidgets. Verder laadde ik lesmateriaal op via Smartschool. Zo kunnen ze altijd aan hun cursus en kunnen ze hun papieren niet meer verliezen. Ik heb Smartschool veel grondiger leren gebruiken tijdens corona. Zo’n zware periode heeft niet alleen nadelen, besef ik achteraf.”


Mohamed Al Farisi, leraar elektronica en automatisering
Mohamed Al Farisi, leraar elektronica en automatisering in GO! Spectrumschool in Antwerpen, maakte van zijn praktijklokaal een virtueel lab.
 

“Mijn praktijklokaal wordt een virtueel lab”

“Tijdens de lockdown waren mijn leerlingen van de derde graad al een heel eind bezig met hun eindwerk. Ze leren een productielijn programmeren: hoe kan de robot de doos verplaatsen, hoe kan de robot stilstaan als er geen doos is? Zonde om dat niet te kunnen afwerken. Dus zorgde ik dat ze thuis met een simulator verder konden programmeren. De fabrikanten van het materiaal leverden met plezier gratis licenties.”

“Als de leerlingen dit schooljaar weer afstandsonderwijs volgen, kunnen ze met de simulator thuis gewoon verder werken aan hun opdracht. Maar zelfs zonder corona gaan we die verder inzetten. Ze leren extra ICT-competenties en de software gebruiken ingenieurs ook op de werkvloer. Het was veel werk om alles uit te zoeken, maar enorm de moeite waard.”

 
 

Welke mogelijkheden zie jij tijdens afstandsonderwijs voor je klas of school? Reageer onder het artikel en inspireer elkaar.
 

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2021 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 3 november en krijg je Lerarenkaart 2021 thuisbezorgd.