Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Personeelstekort door corona? Zo lossen 3 scholen het op

Als je kampt met personeelstekort door corona, moet je je als school snel herorganiseren: vervangers zoeken, deels op afstandsonderwijs overstappen of, als fysieke lessen op school echt niet meer lukken, de school tijdelijk helemaal sluiten. 3 directeurs vertellen hoe zij het aanpakken.


directeur Sofie Peeters

Sofie Peeters, directeur van Gemeentelijke School BuSO Galbergen in Mol sluit de school wegens overmacht


Sofie Peeters: “We namen de beslissing om onze school te sluiten samen met de bedrijfsarts, het CLB en het schoolbestuur. Daarvoor startten we een procedure die de goedkeuring nodig heeft van het lokale bestuur. Die beslissing stuurden we naar de gouverneur.”

“Op dat moment hadden we 5 besmette personeelsleden en 1 besmette leerling binnen onze school. 5 andere personeelsleden werden nog getest, 4 van die resultaten bleken positief. Het was duidelijk: we sluiten wegens overmacht. Alle personeelsleden zitten sinds donderdag 22 oktober in quarantaine.”

“En dan was het alle hens aan dek. Vanaf het moment dat het schepencollege de beslissing bekrachtigde, belden onze leerlingencoaches hun leerlingen op met de melding dat de school zou sluiten tot aan de herfstvakantie en dat ze opdrachten zouden krijgen via Smartschool. Daarvoor kunnen we terugvallen op het plan van de lockdown vorig schooljaar.”


We zijn positief getest, maar blijven alles ook positief tegemoet zien

Sofie Peeters - directeur BuSO Galbergen, Mol

“We zijn een school voor buitengewoon beroepsonderwijs. Het is voor onze leerlingen moeilijk om thuis alleen te werken aan opdrachten. Toch zoeken we zowel voor de algemene als de beroepsgerichte vorming naar opdrachten die thuis haalbaar zijn. De leerlingencoaches en leraren bellen regelmatig leerlingen op om ook te waken over het socio-emotionele.”

“Voor leerlingen die thuis geen laptop hebben, voorzien we opdrachten op papier. Ouders en leerlingen reageren heel begripvol. Zij vinden het een wijze beslissing om de school tijdelijk te sluiten. Zij weten dat ze ook nu bij ons terecht kunnen.”

“Bij de positief geteste personeelsleden gaat de gezondheid op en af. Wanneer zij betere momenten hebben, zoeken ze contact met hun leerlingen en collega’s en zorgen ze voor opdrachten voor de leerlingen. We houden regelmatig online sessies om ervaringen en bekommernissen met elkaar te bespreken. Tussendoor is er ruimte voor een lach. We zijn positief getest, maar blijven alles ook positief tegemoet zien.”


directeur Viviane Van Mossevelde

Directeur Viviane Van Mossevelde van Edugo Slotendries in Gent zet stagiairs in als vervanger


Viviane Van Mossevelde: “Door de stijging van de positieve gevallen op school wijzigt de planning nu bijna elke dag. Ik heb ’s ochtends mijn puzzel klaar, maar een half uur later komt een bericht binnen: nog een leraar in quarantaine. Opnieuw puzzelen.”

“Gelukkig is mijn team heel flexibel, want zelfs de collega’s die in quarantaine zitten en zich belabberd voelen, sturen hun agenda door en briefen hun vervangers. Maar ideaal is dat niet. We zetten nu noodgedwongen onze zorgleraren voltijds voor de klas. De reguliere zorg valt daardoor helaas weg. Daarnaast doe ik ook een beroep op onze stagiairs van Arteveldehogeschool. Zij komen naast hun 2 dagen stage ook nog voor korte vervangingen naar school.”

“De meeste stagiairs vinden de combinatie met hun schoolverplichtingen lastig. Maar voor enkele dagen lukt het wel: het is een extra kans op praktijkervaring. En voor mij zijn ze momenteel de broodnodige puzzelstukjes.”


Stagiairs zijn voor mij nu broodnodige puzzelstukjes

Viviane Van Mossevelde - Directeur Edugo Slotendries, Gent

“Verder krijgen we ook hulp van het Onderwijscentrum Gent. Medewerkers begeleiden de oudere kinderen van wie de leraar thuis is, maar toch nog online kan lesgeven. Ze houden intussen toezicht in de klas, helpen waar nodig, trekken naar buiten met de leerlingen of geven leuke tussendoortjes.”

“Leerlingen die in quarantaine zitten, ontvangen van hun juf of meester een overzicht van opdrachten voor 10 dagen. Dat zijn opdrachten die ze deels zelfstandig kunnen maken en deels samen met een ouder doornemen. We starten nu ook een project om apart online les te geven aan de leerlingen in quarantaine, maar dat is nog heel pril.”


directeur Caroline Cortens

Directeur Caroline Cortens van lagere school Belhamel in Bruinbeke organiseert afstandsonderwijs vanaf de tweede graad


Caroline Cortens: “Bij ons zit enkel nog de eerste graad fysiek op school. De rest volgt van thuis uit les. Dat moesten we heel snel beslissen. Afgelopen zaterdag kregen we de melding: een collega is besmet. We schakelden het CLB in. Na de contacttracing kregen we het advies om alle leraren van de tweede en derde graad in quarantaine te plaatsen.”

“Dan: de ouders verwittigen. We deden een belronde. Op dat moment doe je niet alleen een melding, maar krijg je allerlei vragen. Die met de nodige zorg beantwoorden, kost tijd en energie, maar je voelt ook dat ouders het telefoontje appreciëren. Gelukkig kan ik daarvoor ook rekenen op het hele team.”

“We voorzien noodopvang voor kinderen die op korte termijn niet thuis kunnen blijven. De leerlingen die thuis les volgen, doen dat via ons onlineplatform. De klasleraren nemen alle organisatie, afspraken en rechtstreekse communicatie op met hun klasgroepen. We schakelden zonder problemen en snel opnieuw over naar deze manier van werken. Onze leraren, leerlingen en ouders kennen het nog goed van tijdens de eerste coronagolf.”


Mijn grootste bezorgdheid? Het welbevinden en de gezondheid van mijn leerlingen en leraren.

Caroline Cortens - directeur Belhamel Bruinbeke

“Mijn grootste bezorgdheid? Het welbevinden en de gezondheid van mijn leerlingen en leraren. En wat doen we als we na onze verlengde herfstvakantie toch weer in dit scenario terechtkomen? Stel dat de cijfers niet sterk genoeg gedaald zijn. Dan kampen we wellicht met nieuwe positieve gevallen. En zitten we dan nog voor een hele tijd in dit schuitje? Toch wil ik koste wat kost positief blijven denken samen met mijn team.”

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...