Gepubliceerd op
Help elkaar

Zo doorbreek je de coronasleur op school

Coronadiscipline alom, maar hoe hou je plezier en warmte op school? Deze directeurs, leraren, leerlingen en ouders steken vertrouwde concepten in een warm jasje of proberen iets nieuws.
 

illustratie van een oor

Leerlingen voor leerlingen

Leerling Nathalie Penning: “Tijdens corona is elk lid van ons ‘We Hear You’-team peter of meter van een klasje eerstejaars. We vragen hun geregeld hoe het gaat. Andere leerlingen kunnen ook bij ons terecht met zorgen over ruzies, eenzaamheid of schoolstress. In ons lokaal tijdens de middagpauze, of online tijdens het afstandsonderwijs. Zeker nu zijn we er voor elkaar, want corona vreet aan het dagritme en sociale leven van de jongeren. Naar elkaar luisteren helpt echt.”

“Op challenge-dag in het vierde middelbaar zag ik de kwetsbare kant van mijn medeleerlingen, sommigen hebben echt aangrijpende dingen meegemaakt. Ik wist dat ik hen steun wou bieden. Onze leraren motiveerden ons om een ‘We Hear You’-team te starten. Met 5 medeleerlingen trok ik naar de Conflixer-dag van de Vlaamse Scholierenkoepel. Zij gaven ons een spoedcursus ‘vertrouwensleerling’. Maar ook wij zijn niet van staal. Ons lerarenteam staat achter ons, en voor leerlingen met zware zorgnoden krijgen we hulp van de zorgleraar of het CLB.”

Nathalie Penning, leerling 5 Economie-Moderne Talen, Sint-Jozefscollege Aalst
 

illustratie van bestek

Tekenfilms bij de boterham

Leraar Sandra Van Eeno: “In de klasbubbel eten, dat waren de leerlingen snel gewoon: ze wassen hun handen en nemen hun brooddoos vanzelf. Voor mij vraagt het bovendien minder energie dan rust creëren in een luide refter. En ook de kinderen genieten meer: tijdens het eten kijken we naar Karrewiet of filmpjes over dieren. In de derde graad halen de leerlingen de band aan met het Frans via Franstalige tekenfilms.”

“Maken kinderen ruzie op de speelplaats, dan babbelen we erover tijdens de middagpauze. Daarna kunnen die kinderen zich beter concentreren in de les. Vóór corona hadden we soms weinig tijd voor het socio-emotionele. We plukten de kinderen dan van de drukke speelplaats om de ruzie uit te klaren, of bespraken het tijdens de les godsdienst of taal.”

“Na ons half uurtje in de klas, ravotten de kinderen nog 3 kwartier op de speelplaats. Het warme maal valt na de vakantie weg door corona. De mensen van de keuken en de opvang komen dus vrij om toezicht te houden op de speelplaats, wij kunnen ondertussen taken kopiëren, overleggen met collega’s, of even ontspannen. Voor mij de ideale pauze-combo: qualitytime met de kinderen in de klas en daarna nog even tijd voor onszelf. Dé ontdekking tijdens corona.”

Sandra Van Eeno, leraar 4de leerjaar, De Wante, Schorisse.
 

illustratie van een radio

Plaatjes draaien op de speelplaats

Leraar Simon Benoot: “Wat sfeer toveren op de speelplaats nu corona onze glimlach bedekt, dat was het idee. We startten een schoolradio: leerlingen vragen via Instagram plaatjes aan die we vrijdag tijdens de middagpauze afspelen. We verzinnen elke week een vraag: ‘Wat had je altijd willen vragen aan leraar X” of “Hoe ga jij de extra dagen van de herfstvakantie invullen?” De antwoorden verzamelen we in een ton op de speelplaats. Tijdens korte interviews tussen de liedjes delen leraren en leerlingen iets grappigs of ontroerends.

“Dat warme gevoel sturen we door naar schoolgenoten in quarantaine: met filmpjes moedigen we ze aan om vol te houden. Na de herfstvakantie boksen we een ‘SJH-Tijdloze’ in elkaar. Ook de afstandsleerders vergeten we niet: zij doen mee via Instagram.”

Simon Benoot, leraar geschiedenis van Sint-Jozef Humaniora, Brugge en medebedenker van SJH Radio Corona.
 

illustratie van een vogel

Fotozoektocht in het bos

Directeur Hilde Swinnen: “Op de ouderdagen verbroederen ouders, leraren en leerlingen normaal gezien tijdens een activiteit, bedacht door het oudercomité. Onmogelijk door corona, maar ons oudercomité gaf niet op. Prachtig hoe ze online verder brainstormden. ”

Ouder Tine Vinck: “We stelden een queeste samen voor onze kinderen: de vogeltjes in het bos hebben niet genoeg eten voor de winter, de kinderen moeten hen helpen. Via een fotozoektocht en challenges op de speelplaats en in het bos, verzamelen ze de ingrediënten om mezenbollen te maken. We hopen dat de coronacijfers op het moment van onze zoektocht, begin december, iets gunstiger zijn, zodat we die dag op school kunnen ‘jureren’. Als dat niet kan, vinden we wel een manier om de kinderen, misschien online, aan te moedigen. Dankzij onze betrokken directeur en geëngageerde ouders en leraren blijft de school ook op afstand bij elkaar.”

Directeur Hilde Swinnen van Bubao Triolo, Brasschaat en Tine Vinck, mama van Lotte.
 

illustratie van een dobbelsteen

Talent troef binnen de schoolmuren

GOK-coördinator Karen De Wael: “Onze extramuros hielden we dit jaar noodgedwongen binnenshuis. Onze leraren modereerden een stellingenspel of een workshop in hun klas. Zo ging onder andere de islamleraar aan de slag met het holebi-thema, die van wiskunde met discriminatie. Didactische spelen als ‘So what?! the game’, Terra Nova of ‘Over de streep’ boden de leraren houvast.”

“Het was een onverwacht succes: onze diverse leerlingen namen meer dan 2 uur vurig posities in over discriminatie. Als we een expert uitnodigen, staat de leraar aan de zijlijn, nu dook hij er middenin. Corona bracht leraren en leerlingen zo dus dichter bij elkaar. We zijn meteen verder op zoek gegaan naar didactische spelen, want dit is een blijver!”

Karen De Wael, GOK-coördinator, GO! Atheneum Denderleeuw.
 

illustratie van een legobblok

Klassiekers met een twist

“Onze klas- en schooldoorbrekende activiteiten worden kleiner en intiemer. Normaal zien leerlingen van verschillende klassen en scholen elkaar tijdens de talentencarrousel voor de derde graad. Elke vrijdag ontdekken ze samen welke interesses en talenten ze in het middelbaar willen verdiepen. Sinds de nieuwe coronamaatregelen schuift enkel de leraar door met zijn expertise. De leerlingen werken in hun klaslokaal aan techniek met Lego Education, oefenen muzikale skills, verkennen de wereld met Google Earth of staan stil bij kinderrechten en diversiteit.”

“Ook andere activiteiten kregen een make-over op klasniveau: Voor Halloween maakten we slijm en deden we een zoektocht, een schimmenspel en een leuke knutselactiviteit. Ook dan schoven de leraren door met hun workshop, de kinderen bleven in hun klas. Tijdens voorleesweek lezen de ouders of grootouders voor in een filmpje dat we afspelen op het digibord. En de Sint zal buiten voorbijrijden in een mooie koets en daarna online de kinderen toespreken. Onze leerlingen komen dit jaar geen aandacht tekort: elke activiteit gaat door, alleen ietsje anders.”

Katrien Knuts, directeur GBS DE BASIZ (Henis en Piringen)

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...