Gepubliceerd op
Schooltips

Schrappen en schuiven haalt druk van coronaketel

Corona weegt op de draagkracht van leraren. Hoe houden ze het vol onder hoge druk? Door ze taken uit handen te nemen, kennis te delen en projecten on hold te zetten, laten deze 3 directeurs hun leraren nu focussen op lesgeven.


Tom Hoeybergh, De Kleine Prins, Diest

Tom Hoeyberghs, De Kleine Prins, Diest

“Alle communicatie over corona loopt via mij”


Tom Hoeybergh: “Mijn grootste angst is dat corona mijn team uit elkaar speelt. We hebben onvoldoende contactmomenten samen, want alle veiligheidsvoorschriften volgen we strikt op. Dus doen de schaarse informele momenten er extra toe. Simpele vragen als ‘Hoe gaat het?’ en ‘Kan ik ergens helpen?’ doen wonderen. Zeker bij startende leraren, die nu niet de kracht van het team ervaren.”

“De leraren staan met drie voor hun nest. Zo is er altijd wel opvang, mocht er iemand uitvallen. En ben je nooit alleen verantwoordelijk voor een groep leerlingen. Tot nu tellen we nog geen besmettingen binnen het team, een gelukje. Maar we zijn voorbereid: leraren kunnen terugvallen op een beslissingsboom als er toch iemand uitvalt.”

“Dat we voor bijna alles een plan hebben, brengt een stukje rust bij mijn leraren. Bovendien loopt alle communicatie over corona via mij. Ik neem als ouders vragen stellen al mijn leraren in bescherming. En vergaderingen beperken we tot de essentie, liever niet zinloos online ‘s avonds laat thuis zitten vergaderen.”

“Af en toe voorzien we een verrassing. We mogen bijvoorbeeld geen koffie meer zetten voor het hele team, dus kregen onze leraren een thermos cadeau. Nu slurpen ze samen koffie in hun nest. En vlak voor de herfstvakantie gaven de leerlingen Verzorging van onze afdeling secundair een deugddoende manicure aan onze leraren. Met zo’n zen-moment versterken we hopelijk hun veerkracht.”


Stan De Wolf, basisschool Omer Wattez, Maarkedal

Stan De Wolf, basisschool Omer Wattez, Maarkedal

“Vrijwilligers springen bij”


Stan De Wolf: “In het pedagogische luik schrappen we niet. Pedagogische studiedagen gaan door, maar dan digitaal. Om leraren meer dan ooit te laten focussen op lesgeven, neem ik alle technische beslommeringen rond ICT voor mijn rekening, samen met de ICT-coördinator.”

“We installeerden bijvoorbeeld een spraaksysteem bij alle leraren zodat zowel leerlingen in de klas als hun klasgenoten in quarantaine makkelijk kunnen volgen. Nu moet niet elke leraar na de schooluren zelf op zoek naar goed materiaal.”

“In onze school springen vrijwilligers nog altijd bij. Sommige leraren nemen toezichten over van hun collega’s. Onze buschauffeur verspreidt al het hygiënisch materiaal. Hij installeerde ook de CO2-meters op onze school.”

“Ook de leden van ons oudercomité dragen hun steentje bij. De jaarlijkse kaas-en wijnavond in oktober organiseerden ze zelf, de leraren hadden voor 1 keer hun handen vrij. Maar door de slechte cijfers hebben we die actie uitgesteld tot januari. Ze maakten er een fijne ontbijt-editie van coronaproof af te halen aan de schoolpoort.”


Mattias Paglialunga, Sint-Jozefscollege Aarschot

Mattias Paglialunga, Sint-Jozefscollege Aarschot

“Verbetertraject rond feedback op achterplan”


Mattias Paglialunga: “We zetten ons lerend netwerk in via Smartschool en Teams. Katrien, mijn collega- directeur onderwijs en kwaliteitszorg, zette met leraren die al verder staan in afstandsonderwijs intervisiesessies op. Met digitale modellessen inspireerden ze hun collega’s.”

“Dat lerend netwerk is een krachtig middel om onze leraren te wapenen. Niet alleen in crisistijden. Via Teams hebben we een chatbox waar we elkaar geregeld vragen kunnen stellen. Zorg voor elkaar en materiaal uitwisselen komen daar mooi samen.”

“Dit schooljaar zou de modernisering een stevige brok tijd in beslag nemen. Maar de laatste weken hebben we vooral gefocust op kwalitatief sterk afstandsonderwijs, zelfs in code geel. Nadenken over kwalitatieve feedback was op onze school een beleidsprioriteit voor september. Door corona loopt dat vertraging op, daar leven we mee. En ook al willen ouders die verbetering liever vandaag dan morgen, we weigeren half werk te leveren.”

“Voor leraren die nood hebben aan mentale ondersteuning kunnen we rekenen op onze preventiedienst Arcadia en een externe preventieadviseur van Idewe. Uiteraard zijn wij als directieteam ook altijd bereikbaar. Leraren bellen ons via videocall meer en meer op en zo houden we ook met hen persoonlijker contact in deze moeilijke tijden.”

 

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Waar is mijn
Lerarenkaart?