Gepubliceerd op
Gesprekstips

Mondmaskers in de lagere school: “Dan maar met handen en voeten”

jeugdpsycholoog Katelijne Van LommelOok in het basisonderwijs duiken mondmaskers op. Tot de paasvakantie moeten leerlingen van het 5e en 6e leerjaar er een aan. “De maatregel kan lastig zijn voor leerlingen: moeizamer communiceren, praktisch ongemak en mogelijk spanning”, zegt psycholoog Katelijne Van Lommel. “Boor de creativiteit van je klas aan, dan komt het goed.”


jeugdpsycholoog Katelijne Van Lommel over mondmaskers in het Lager Onderwijs: icoontje 'met handen en voeten'

Met handen en voeten

Katelijne Van Lommel : “Kinderen hebben een waardevol talent om met uitdagingen om te gaan: creativiteit. Belangrijk om de beperkingen van een mondmasker op te vangen. Geef je klas de kans om zich uit te drukken met creatieve opdrachten. En communiceer meer visueel met je leerlingen. Voor heel wat kinderen werken beelden ook in een normale klascontext beter dan verbale instructies.”

  • Zoek met je klas kansen in lichaamstaal. Bedenk spelenderwijs met welke gebaren jullie willen communiceren. Wat vertel je met een knipoog, je handen? Hoe tonen we hoe we ons voelen? Hoe glimlach je, hoe moedig je klasgenoten aan?
  • Knutsel samen vertelblokjes voor op de bank, met op elke zijde een symbool, een kleur of een illustratie. Die zeggen: ‘Hulp nodig bij deze oefening’, ‘Ik voel me niet lekker’, ‘Ik heb een vraag voor de klas’ of ‘Alles ok’. Minder handen in de lucht, meer rust in de klas en een grotere kans dat jij die vragende blik achter hun mondmaskers vangt en juist interpreteert.
  • Maak eens een stomme film met je leerlingen. Wat kan je vertellen zonder woorden?
  • Knutsel, boetseer, schilder: hoe toon je aan kinderen over 10 jaar hoe het er op school aan toe ging tijdens corona? Zo denken kinderen na over wat er nu zo anders is. En beseffen ze dat zelfs corona op een dag verdwijnt.


jeugdpsycholoog Katelijne Van Lommel over mondmaskers in het Lager Onderwijs: icoontje 'speelkaarten'

Open kaart

Katelijne Van Lommel : “Praten over de nieuwe regel? Goed idee, al hoef je ook geen eindeloze klasgesprekken te voeren. Zo wordt het onderwerp onnodig zwaar. Op tijd terug naar de tips hierboven dus, maar maak het thema wel bespreekbaar en wees alert voor signalen van leerlingen die het moeilijk hebben.”

  • Benoem lastige gevoelens zoals frustratie, angst en spanning. Vertel hoe storend je het zelf vindt: ‘Spant jullie mondmasker ook zo?’ Het zou pas gek zijn als dat mondmasker niemand in de weg zat. Wat de ene leerling een beetje vervelend vindt, is voor een ander bijna ondraaglijk. Erken dat iedereen anders is. En dat we het samen moeten doen. Kinderen zijn best bereid om elkaar moed in te spreken. Zeker als jij ze daarin stimuleert.
  • Niet elk kind kan goed vertellen hoe het zich voelt en wat het nodig heeft. Vertrouw op je voelsprieten en wees alert voor veranderend gedrag. Niet enkel als kinderen zich terugtrekken of angstig reageren. Boos worden, weigeren om instructies op te volgen: heel andere signalen, maar net zo goed een vraag om hulp. Jouw mantra: ‘Ik ben er voor jullie’. Heb je niet meteen tijd om te luisteren? Spreek samen af wanneer dat wel kan.
  • Hebben kinderen in je klas het lastig om hun mondmasker op te houden? Vermijd straffen. Corona vraagt veel, ook van kinderen. Misschien begrijpen je leerlingen nog niet goed waarom ze nu wél een masker moeten dragen. Misschien vinden hun ouders de maatregel overbodig. Of wegen extra mondmaskers op het gezinsbudget. Vergeet niet dat achter elk gedrag een oorzaak zit. Als je de tijd neemt om één-op-één uit te zoeken wat die leerling wil vertellen, vind je wel een oplossing.

jeugdpsycholoog Katelijne Van Lommel over mondmaskers in het Lager Onderwijs: icoontje 'eilandje, land in zicht'

Land in zicht

Katelijne Van Lommel : “Stel je leerlingen gerust: deze situatie blijft niet duren. Ook al duurt corona in hun ogen al een eeuwigheid. En kijk samen vooruit: dat geeft moed.”

‘Wat willen we het allerliefst doen ná corona?’ Maak met je klas een bucketlist en hang die op. Ideetjes voor wanneer alles weer mag, maar net zo goed activiteiten die bij de eerste versoepelingen weer kunnen. Leuke vooruitzichten!

 
De nieuwe regels op een warme manier zichtbaar maken in je school? Dat kan met deze posters. Klik, print en ophangen maar.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...