âProcescoaches faciliteren en werken doelgerichtâ
Wendy Haepers, adjunct-directeur Stedelijk Lyceum Hardenvoort
Zo doen zij het
Online vergaderingen zijn routine geworden, ook in het onderwijs. Tijd voor een nieuw level? 3 scholen pimpen hun vergaderingen zo.
Wendy Haepers, adjunct-directeur Stedelijk Lyceum Hardenvoort
âOm onze teamwerking te optimaliseren, verdelen we het lerarenteam telkens in verschillende online groepen met elk een procescoach die niet top-down stuurt, maar faciliteert en de visie en agenda bewaakt. Daarvoor volgden zij een opleiding. Ik plan de groepen gemixt in zodat iedereen meteen van elkaars plannen op de hoogte is. Met de procescoaches kom ik achteraf samen om de helikoptervisie te bewaken. Ik zit zelf niet meer overal bij.â
âWe maakten al een hele evolutie door op het vlak van vergaderen. Toen onze school enkele jaren geleden opstartte, pasten we met de hele groep rond 1 teambord. Daarop brachten we in kaart welke concrete acties we ondernamen rond onze schoolvisie.â
âMaar door de groei van onze school verdelen we de groep intussen rond 3 teamborden rond de thema’s onderwijsloopbaan, feedback en talenbeleid. Door de coronamaatregelen doen we dat al een hele tijd online. Voor volgend schooljaar droom ik van afbouwen naar 1 teambord voor team Beleid.â
âDe aansturing van de vergaderingen vertrekt bij mij, maar de groepen zijn vrij om zelf in te vullen hoe ze aan de slag gaan met de themaâs. Ze vormen immers een leergemeenschap die op basis van vertrouwen en professionalisering tot schoolontwikkeling komen.â
Karine Peters, leraar design, Campus MAX Tessenderlo
âEen verrassingsbox aan onze voordeur doorbrak plots de online vergaderroutine bij ons op school. In die box zaten een kaartje, een hapje, aperitief en feestelijke slingers voor de algemene vergadering.â
âEen fijne toevoeging qua vergadertools zijn de zogenaamde breakout-rooms die veel online omgevingen aanbieden. Spannend, je weet niet met wie je in het groepje terecht komt. En handig, je hoeft geen links meer in de chatbox te plakken.â
âIk mis die informele momenten vlak voor of na de live-vergaderingen zo hard. Daarom maken we het af en toe gezellig met een wijntje voor de webcam tijdens en na een brainstorm of overlegmoment. Maar mijn laptop gaat achter slot en grendel tijdens de vakantie. Vorige week zat ik aan 6 online overlegmomenten. De vergadermoeheid neemt toe bij iedereen.â
Lore Vancoppenolle, Teamcoach ondersteuningsteam Kasterlinden, Brussel
âBinnen ons ondersteuningsteam verlopen online vergaderingen ondertussen zeer efficiĂ«nt. We volgden zelfs een vorming om digitale tools in te zetten zodat bijvoorbeeld iedereen aan bod komt tijdens besprekingen, en niet alleen de eerste die spreekt of wie het meeste gewicht in de schaal gooit. Zo beperken we de vergaderergernissen tot een minimum.â
âOm praktische afspraken te maken en inhoudelijk te werken gaan die online vergaderingen ons goed af. Maar we missen de verbinding die je voelt als je elkaar echt ziet. Daarom zet ik wandelvergaderingen op. Dan vormen we groepjes van 4 collegaâs: met mondmasker en voldoende afstand. Voor een leraar die zich niet veilig voelt of in quarantaine zit, zetten we een alternatief op. Die kan via een webcamgesprek ook deelnemen.â
âIk voorzie voor elk groepje een route via een online map. En aan het begin van die route verstop ik een verrassingspakket met een hapje, drankje en enkele reflectievragen die ze onderweg kunnen bespreken. En als het lukt laat ik de groepjes elkaar op een bepaald punt kruisen, zodat we vanop veilige afstand even in real life goeiedag kunnen zeggen.â
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter