Gepubliceerd op
Schooltips

Pandemiepret: zo zorg je zelf voor meer sfeer op school

Mysterieuze gemaskerde leraren, een complimentenbox, een klascompetitie of online praatcafé? Tijdens de coronacrisis bewaken leraren en leerlingen zélf de goede sfeer op school. En ze worden hoe langer hoe creatiever. Klasse plukt uit een lijst van initiatieven die VSK verzamelde in scholen.

n.v.d.r. Klasse maakte dit artikel in volle coronacrisis. De omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs wijzigen voortdurend. Up-to-date info over geldende maatregelen lees je hier.

Leerlingen spelen op een voetbalplein

De leerlingen van Don Bosco Zwijnaarde smijten zich volledig tijdens de klasbubbel-dancebattle.

“We gaan nu creatief aan de slag met acties die routine waren”

“Wat ik het meeste mis tijdens corona? Tijdens informele momenten de leerlingen beter leren kennen. Wie neemt het voortouw, wie is de stille en wie komt creatief uit de hoek? Maar daar hebben we zo goed en zo kwaad als kan toch een stokje voor gestoken. Er kan veel coronaproof op school, als je durft omdenken.”

“Ons jaarlijkse klasdoorbrekende Don Boscofeest kon helaas niet in zijn traditionele vorm doorgaan. Maar we hebben dat met enkele collega’s omgezet naar een veilige klasbubbel-competitie. Binnen die bubbel streden groepjes binnen de klas voor de meeste punten in de schoolquiz en smeten ze zich in praktische opdrachten zoals katapultschieten met ‘virusballen’ en een zotte dancebattle.”

“Voor de bekendmaking van onze goededoelenactie kunnen leerlingen niet langer plenair in de aula terecht. Ze kunnen individueel een interactieve wandeling maken en op bepaalde plaatsen buiten een podcast beluisteren, een interactief spel doen, vragen beantwoorden. We betrapten onszelf erop: door de coronacrisis gaan we creatiever om met acties die routine geworden waren.”

Kwinten Verbruggen, leraar wiskunde 2e graad, Don Bosco College Zwijnaarde


“De leerlingenraad stuurde een complimentenpakket naar elke klas”

“We daagden onze leerlingen uit. Hoe konden ze met weinig middelen en in moeilijke omstandigheden toch nog een verbindende, haalbare actie organiseren? Wat ze daarna bekokstoofden?”

“Onze kerngroep welbevinden binnen de leerlingenraad gaf elke klastitularis een complimentenpakket mee. Daarin zaten papiertjes voor namen en complimenten en een snoepje als beloning. Elke leerling trok een naam en verzon voor die persoon een welgemeend compliment. Het budget is heel laag, de energie die ze erin moeten steken ook, maar het effect op het welbevinden is hoog. Die actie kunnen we ook in de lerarenkamer hergebruiken.”

“Daarnaast testen we dit schooljaar een GDPR-proof check in-app die het mentale welbevinden van leerlingen in kaart brengt, in samenwerking met Hogeschool PXL. Daarvan kunnen we via een dashboard een analyse maken en op basis daarvan hopelijk in de toekomst actie ondernemen waar nodig.”

Rudi Boydens, directeur Sint-Jozef Sint-Pieter Blankenberge


Pandemiepret - The Masked Teacher

De videoclips van The Masked Teacher hielden de hele school weken in de ban. Wie is wie?

“Iedereen op school was op zoek naar The Masked Teacher”

“Kunnen we niet iets doen zoals The Masked Singer, maar dan met de leraren?” kwam er uit het leerlingenraad-overleg. “Maar gaan we wel leraren vinden die willen meedoen?” was hun bezorgdheid. Binnen het uur had ik 10 leraren die bereid waren. Ideale actie voor de sfeer onder de collega’s.”

“We namen thuis onze clipjes op, onherkenbaar verkleed uiteraard. Dat op zich was al goed voor de sfeer onder de collega’s. Die clips postten we verborgen op YouTube en op de Facebook-pagina van onze school. Via een online stemformulier kon iedereen stemmen en raden wie wie was. Die afvalrace heeft enkele weken de hele school in de ban gehouden.”

“Dat informele contact met je leerlingen is essentieel. Door de coronamaatregelen blijft hun schoolbeleving vaak beperkt tot lessen volgen en huiswerk maken. Alle uitstappen, fun-momenten konden niet doorgaan.”

Rien Vandersmissen, leraar Huishoud- en opvoedkunde, Atheneum Herzele


“Ze vergeten soms dat ik ook in die chat zit”

“Onze leerlingen hebben nood aan ventileren, even uit de routine breken van afwisselend les op school en thuis. Ze hebben ondertussen zoveel ‘maren’ waar ze rekening mee moeten houden. Ik bewonder de jongeren, hoe ze zich zo goed aan de regels houden en hoe ze omgaan met deze crisis. Ik vind dat school naast een plek om te leren ook een plek moet zijn om te leven.”

“Daarom zet ik elk weekend een online praatcafé op via Google Meet voor de leerlingen van de derde graad. Die link drop ik wekelijks in hun mailbox. Ze zijn vrijblijvend welkom. Ik ben aanwezig op die meetings, maar ik zet niets in gang en laat alles organisch groeien. Het is hun plekje op dat moment.”

“Willen ze een spelletje spelen? Goed. Willen ze gezellig babbelen, ook goed. De leerlingen praten daar over de fratsen die ze uitsteken en de problemen waar ze mee zitten. Soms gaan ze zo in detail dat het lijkt alsof ze vergeten zijn dat ik daar ook zit.”

“Zo’n chatsessie kost wel wat moeite, maar de energie die ik in ruil krijg van de leerlingen, is onbetaalbaar. Zo verrasten ze me op een van de avonden. Ze hadden binnen hun bubbels afgesproken en bouwden een coronaproof webcamfeestje. ‘Welk drankje hebben jullie voorzien? Wie blijft bij wie slapen?’ Als ik de leerlingen terug hoor die vorig schooljaar afstudeerden, zeggen ze als eerste: “Weet je nog mevrouw, ons praatcafé?”

Ingrid Hooreweghe, leraar geschiedenis en zorgleraar Sint-Jozef Essen
 
 

Kant-en-klare stappenplannen voor meer sfeer op school

Wil je zelf aan de slag? Doe inspiratie op bij VSK. Ze bundelden kant-en-klare stappenplannen die je kan gebruiken voor meer sfeer op school in coronatijden.

 

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...