Gepubliceerd op
Actueel

Suf in de online les? 6 oppeppers voor je leerlingen

Niet ongemerkt in je neus kunnen peuteren. Constant je spiegelbeeld zien. En van lesuur naar lesuur klikken zonder beweging. Uit onderzoek weten we dat online les echt vermoeiend is. 6 verfrissende tips van leraren om de sufheid in je afstandslessen te bestrijden.

Vragenronde illustratie

Las vragenrondjes in

“‘Kunnen we de vragen in de chat niet bundelen’, stelde een leerling voor in mijn leerlingenbevraging. Ik voelde net de druk om elke vraag van leerlingen meteen te beantwoorden, terwijl dat de les vertraagt en het vermoeiend maakt. Toen ik zelf een online cursus volgde, zag ik hoe de docent na 5 slides telkens een vragenronde inlaste. Die kondigde hij aan met een terugkerend gif’je. Sinds ik dat ook toepas, loopt mijn les vlotter. Een andere tip van mijn leerlingen: breng je gezicht weer in beeld als je vragen beantwoordt. Logisch eigenlijk: ik luister zelf ook beter als ik de spreker zie.”

Kim Koninckx, leraar wiskunde, GITOK, Kalmthout


babbeltijd met de app 'Wonder' illustratie

Gun leerlingen na het groepswerk babbeltijd

“Een digitale tool met wat bewegingsvrijheid benadert het speelplaats-gevoel: leerlingen zoeken elkaar op en slaan een praatje. In de tool ‘Wonder’ krijgen de leerlingen een avatar en migreren ze zelf naar het hokje van hun groepswerk. Zijn ze klaar, dan mogen ze in de open ruimte babbelen met elkaar. Als hun bolletjes elkaar raken, gaat hun microfoon aan. Op het einde van de les klitten ze allemaal samen tot 1 grote bol. Mooi om te zien!”

Tina De Bisschop, leraar godsdienst 2de graad, DvM Humaniora Aalst


Doe aan selfie-reflectie illustratie

Doe samen aan selfie-reflectie

“Met selfie-opdrachten in de stad beperk ik de schermtijd. De leerlingen van het 3de jaar fotograferen voor geschiedenis een historisch gebouw of voorwerp en situeren dat in het historisch referentiekader, bijvoorbeeld. De leerlingen van het 4de jaar wijs ik er ook op dat we in deze bijzondere periode geschiedenis schrijven: ik laat hen selfies van voor corona met die van nu vergelijken. Een voor-en-na van de voetbaltraining of de muziekles bijvoorbeeld. Aan de hand van hun collage ga ik het gesprek aan: ‘Zie je naast nadelen, ook voordelen aan deze periode?’ ‘Thuis werk ik sneller en ben ik minder overprikkeld’, vertellen sommige leerlingen, ‘en onze digitale skills gingen er enorm op vooruit.’”

An Raicich, leraar geschiedenis en PAV, GITOK Bovenbouw, Kalmthout


Bewegen aan je bureau illustratie

Squat met je bureaustoel

“Een bewegingstussendoortje van 1 minuut, daarmee bewaken we de fysieke en mentale gezondheid van onze studenten al jaren in de klas. In afstandsonderwijs is het nog belangrijker dat je je zit- en stahouding afwisselt. Op ons YouTube-kanaal posten mijn collega’s en ik laagdrempelige oefeningen: squats boven je bureaustoel, ritmisch klappen op je bureau, knuffelen met je knie of zo snel mogelijk aanbellen aan je eigen deur. Het breekt niet alleen de sleur, je concentratie en motivatie krijgen er ook een boost van.

“Herhaal je die werkvorm enkele keren, dan (h)erkennen je leerlingen dat als volwaardig onderdeel van je les. Of lanceer net als wij een ‘Tournée Sportief’ in maart: daag je leerlingen uit om tussen 2 lessen door een korte bubbelwandeling te maken of een raambezoek te brengen.”

Suzanne Van Praet, coördinator lerarenopleiding lichamelijk opvoeding en bewegingsrecreatie, Thomas More, Turnhout


toertje rond de blok-vlog illustratie

Doe een ‘toertje rond de blok’

“Mijn uur online wiskunde valt 3 dagen per week net voor de middagpauze. Tijdens een contactles luchtten de leerlingen hun hart: ‘die dagen achter het scherm maken ons zo lamlendig’. Daarom daag ik hen uit om ’s middags een ‘toertje rond de blok’ te doen. Op Smartschool uploaden ze foto’s of vlogs van hun wandeling of activiteit. Een meisje becommentarieerde haar eerste middagloop met haar atletische vader in een hilarisch filmpje. 2 leerlingen dronken samen lauwe chocomelk in de sneeuw en ik postte mijn fietstocht naar de bakker. ‘Kunnen we de les afsluiten met onze foto’s?’ vroegen de leerlingen. Ondertussen is het ons ritueel.”

Nancy Vellemans, leraar wiskunde, Heilig Hart & College in Halle


ontbijt met croissant illustratie

Smeer samen een croissantje

“Mijn eerstejaars hebben geen online les, maar ze zien elkaar nooit zonder mondmasker. Zelfs tijdens de lunchpauze in de klas hangt het masker halfstok aan hun oor of bedekt het hun kin. Daarom organiseerde ik tijdens de afkoelingsweek voor de krokusvakantie een online ontbijt. Voor de eerste keer elkaars gezicht zien en dat van de klastitularissen: een hele ervaring.”

“Ze vroegen me uit over de foto’s van mijn kinderen aan de muur, ze deelden wat ze graag aten en polsten hoe ver hun klasgenoten al stonden met hun schoolwerk. En zo werd die kille computerles een pak gezelliger.”

Sarah Poelmans, leraar Nederlands, GO! Atheneum Denderleeuw

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...