Gepubliceerd op
Blog

Stage in corona: “Wat eerst absurd leek, is nu een kracht”

blogger SamSam ruilde de privésector voor de lerarenopleiding. Geen aula’s of resem stages tijdens dit vreemde jaar. Wel zelf afstandsleren in het washok en schaarse kansen voor de klas. Zijn kompas door dit schooljaar? Avonturier en motivatiecoach Bear Grylls.


“Omdat mijn beterhelft voltijds van thuis uit werkt, krijgt zij voorrang op het bureau op de benedenverdieping. Terwijl volg ik boven online les in mijn laatste jaar lerarenopleiding. In het washok. Lessen beweging bijvoorbeeld. Kan het nog absurder? De ironie wil bovendien dat ik mijn vorige job verliet omdat ik liever met mensen bezig ben dan met computers.”

“Ik trek me op aan 2 weken stage in een eerste leerjaar. Zuurstof in monotone maanden. Eindelijk de geur van een klaslokaal in plaats van wasmiddel, het gezang van kinderen in plaats van het gebrom van de droogkast. Als een olifant met ADHD storm ik op de porseleinwinkel af. ‘Komaan Sam, IMPROVISE, ADAPT, OVERCOME!’ Avonturier en motivatiecoach Bear Grylls overleefde met dat motto misschien wel 1000 echte jungles, in de jungle van het eerste leerjaar gaat zelfs hij genadeloos ten onder met dat adagium.”

“Ik verdwaal. Met goocheltrucs en flauwe moppen probeer ik vruchteloos het tempo op te drijven en de aandacht van de leerlingen te vangen. Tijdens het weekend ADAPT ik aan een rotvaart, maar in de klas blijft het moeizaam lopen. Ik twijfel of ik deze stage OVERCOME. Mijn enthousiasme kantelt naar teleurstelling. Het kost me enkele piekernachten voor ik het licht zie: vóór IMPROVISE komt in onderwijs ORGANISE! Pas dan vind ik rust: het was geen goede stage, maar ook geen ramp. En ik heb er heel veel van geleerd. Een kleine OVERCOME. Dan toch.”


Wij worden de generatie leraren die legendarische online lessen beweging volgde, maar die ook kan géven

Sam Rasschaert - Student lerarenopleiding

“Ondertussen hervatten de online lessen. Het valt me plots op dat de docenten na de eerste IMPROVISE hun digitale weg gevonden hebben. Sommigen vertalen hun klassieke lessen perfect – of zelfs beter – naar een online variant. Anderen ADAPTEN langzamer.”

“Zoals de docent die zweert bij zakhorloges en voor wie ‘de vooruitgang mocht stoppen bij de postduif’. Ook aan de pc duidt hij studenten aan om te antwoorden. Eerst met onrealistisch vaak ‘slechte verbinding’ als antwoord. Maar hij volhardt. En het werkt. En dan, in zijn laatste online les, stuurt hij ons met 1 knop plots naar aparte chatrooms. ORGANISE! Zijn ogen blinken. Hij is gegroeid. OVERCOME.”

“Diezelfde docent vertelde ons vorig jaar: ‘Je denkt dat je vooral kennis en vaardigheden meegeeft aan leerlingen. Maar eigenlijk zullen ze vooral je ingesteldheid en houding onthouden. En zelfs overnemen.’

“Hij heeft gelijk. Wat eerst absurd leek, is intussen een kracht. Wij worden de generatie leraren die legendarische online lessen beweging volgde, maar die ook kan géven. Omdat onze docenten bleven zoeken en doorbijten. Zij kregen ons mee, wij kregen hun attitude mee. Een troostende gedachte als ik in mijn washok mijmer over mijn stage. Want al liep die niet vlekkeloos, de leerlingen zagen wél hoe ik mijn stinkende best bleef doen.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...