Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Leervertraging wegwerken met een contractwerk

Het afstandsonderwijs tijdens de lockdown zorgde voor een fikse leervertraging in het tweede leerjaar van basisschool Mater Dei in Sint-Pieters-Woluwe. Ondanks remediëringsacties begin dit schooljaar, bleven veel kinderen traag lezen, spellen of rekenen. Tijd voor een grote ondersteuningsinjectie.

n.v.d.r. Klasse maakte dit artikel in volle coronacrisis. De omstandigheden en richtlijnen voor onderwijs wijzigen voortdurend. Up-to-date info over geldende maatregelen lees je hier.

Portret Anneleen Spans

Taalcoach Anneleen Spans: “Zó gedifferentieerd lesgeven, deden we nog nooit”

“Toen we in februari het niveau in het tweede leerjaar toetsten, schrokken we”, vertelt Anneleen Spans, taalcoach in het zorgteam van Mater Dei. “Veel leerlingen scoorden laag voor taal, spelling en rekenen. Ze hadden vooral moeite met automatiseren, een belangrijk deel van het eerste leerjaar dat ze via afstandsonderwijs hadden gevolgd.”

“Wie thuis niet voldoende kon oefenen, raakte achterop. Tegelijk waren er ook leerlingen die het automatiseren zelfstandig snel onder de knie hadden. Dat zorgde voor grote verschillen in de klas. Er was geen ‘middenmoot’ meer, leerlingen scoorden óf boven- óf ondergemiddeld.”

Leerlingen aan de slag met actieve werkvormen: een partnerdictee en rekenen met flitskaartjes

Alle 48 leerlingen krijgen elke week een gepersonaliseerd contractwerk

Een contractwerk op maat voor élke leerling

Anneleen, haar collega’s van het zorgteam en de leraren van de 2 parallelklassen staken de koppen bij elkaar. “Hier was maatwerk nodig. Hoewel we begin dit schooljaar ook al diverse remediëringsacties hadden gedaan, bleef er leervertraging. Daarom besloten we tussen de krokus- en paasvakantie een grote ondersteuningsinjectie te organiseren.”

“Zó gedifferentieerd lesgeven, deden we nog nooit. Alle 48 leerlingen krijgen elke week een gepersonaliseerd contractwerk. Ze werken daar 75 minuten per dag aan, zelfstandig of in duo’s. Het zijn geen saaie werkblaadjes, maar actieve werkvormen: een partnerdictee, een dialoog lezen, rekenen met flitskaartjes, …”

“Al het materiaal staat klaar in bakjes op de gang, zodat de leerlingen zelf aan de slag kunnen. Ze kiezen of ze in de ‘stille klas’ of de ‘fluisterklas’ willen werken. Een leraar van het zorgteam is de ‘fluojuf’: zij gaat de klas rond om leerlingen op weg te helpen en de rust te bewaken.”

Fluoleraar bij een leerling

Een zorgleraar is de fluojuf: zij gaat rond om leerlingen op weg te helpen

Dagelijks oefenen om vooruitgang te meten

“Ondertussen hebben de klasleraren tijd om het automatiseren individueel te oefenen in trainingshoeken. We hebben die opdracht bewust aan hen gegeven: zij zien hun leerlingen elke dag en kunnen het beste hun evolutie inschatten.”

“Merken ze dat veel kinderen met hetzelfde onderwerp worstelen, bijvoorbeeld tweeklanken? Dan organiseren we een miniklas met verlengde instructie.”

“Tot slot dragen ook de ouders een steentje bij in het wegwerken van de leervertraging. Zij letten erop dat hun kind het automatiseren ook thuis oefent. Daarvoor maakten we een gepersonaliseerde huiswerkbundel: elke dag 2 minuten maaltafels oefenen, 5 woordjes overschrijven en een bladzijde lezen in een boekje.”

leraar in de miniklas

De klasleraren helpen leerlingen in miniklassen en individuele trainingshoeken

Tijdrovend, maar het loont

Vraagt zo’n ondersteuningsinjectie niet ontzettend veel voorbereiding? “Klopt, het is niet haalbaar om altijd op deze manier te werken,” zegt Anneleen. “Het zorgteam probeert de klasleraren zoveel mogelijk te ontlasten, bijvoorbeeld door het kopieer- en lamineerwerk op ons te nemen. Maar we hebben ook nog andere leerjaren die op onze hulp rekenen.”

“We blijven de methodiek van het contractwerk zeker inzetten, al zal het niet altijd zo sterk gepersonaliseerd zijn. Als remediëringsactie kan het wel tellen, ook in andere leerjaren. We zien nu al enkele leerlingen sprongen maken, dat motiveert ons om het vol te houden.”

“Hetzelfde geldt voor de leerlingen. Zij voelen dat de opdrachten écht op hun niveau zijn. Kinderen die normaal nooit aan de ‘magjes’ toekomen, glunderen omdat zij nu ook eens een extra opdracht kunnen afwerken.”

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

In 4 weken naar beter klasmanagement?

Schrijf je in voor de gratis online tipreeks en krijg in je mailbox:

  • inspirerende praktijken van collega's
  • strategieën om te proberen bij jouw leerlingen
  • kant-en-klare tools