Gepubliceerd op
Blog

Voorbereide les wordt onverwacht debat: leraar Tanguy schakelt met plezier

Tanguy, leraar nederlandsWat als een leerling je met een van jouw stokpaardjes weglokt van je lesvoorbereiding? Leraar Nederlands Tanguy hapt toe op een opmerking over de grammaticale vernieuwingen en belandt 40 minuten lang in een mooi en meeslepend debat met zijn leerlingen.
 


 
‘Je kan dus proberen om variatie in een tekst te brengen op zowel woord- als zinsniveau. Op woordniveau denk ik meteen aan synoniemen, aan …’ Een priemende vinger. Een geladen en iets te lange ‘menee-ee-eer’. Een lichte glimlach om de lippen. Heldere, fonkelende ogen. Dit wordt interessant. De tips and tricks om alinea’s te variëren moeten even wachten. Ik knik naar mijn leerling en vraag wat er is.

‘Hoorde u het nieuws vorige week?’ Ik weet wat er zal komen. Dus frons ik, denk even na en knik. Nog voor ik aan mijn puristische betoog kan beginnen, drukt de leerling me in het hoekje waar de taalkundige klappen vallen. ‘Dan weet u toch dat … u geen punten meer mag aftrekken voor die taalfouten?!’ De klas leeft op. Comparatieven met ‘als’ vliegen de klas door, gevolgd door dubbele negaties. Om nog maar te zwijgen over de verbogen bijwoorden. De vlam zit in de pan.

Ik doe alsof hun leuzen me kwellen. Hand op het hart. Theater en pedagogiek liggen dicht bij elkaar. Ik berg mijn boeken op en vraag de leerlingen hetzelfde te doen. Hier leef ik voor. De tikkende corona-klok die me dwingt om door mijn leerplan te hollen, negeer ik even. Met plezier. Enthousiasmeren, prikkelen en uitdagen: ziedaar mijn visie op onderwijs. Ik hou me voor om straks het lesonderwerp in de digitale agenda aan te passen naar ‘Argumentatie en debat’. Schakelen. Eigen aan de job.


Lessen zoals vandaag, waar de mayonaise echt pakt, geven me energie

Tanguy De Roeck - Leraar Nederlands

Mijn leerling krijgt het woord. Hij glundert. Neemt zijn meest belezen pose aan en kadert kort welke taalveranderingen standaard worden. Ik vul aan waar nodig, geef extra duiding en zorg dat iedereen mee is. Wat volgt: 40 minuten gedachten en argumenten uitwisselen op het scherpst van de snee. Ik verbaas me – met enige trots – over de levendige visies op het grammaticale kluwen, zowel pro als contra, zowel onderbouwd als impulsief, zowel on point als naast de kwestie. Onze taal leeft.

De bel gaat. Zoals zo vaak: te vroeg. Ik bedank mijn leerlingen omdat ze hun gedachtekronkels deelden. Bekwame, bewuste en bewogen adolescenten die als leeuwen vechten in deze taaldiscussie. Maar ook luisteren naar elkaar en mijn visie proberen snappen. Lessen zoals vandaag, waar de mayonaise echt pakt, geven me energie, zuurstof en ademruimte.

Ik geef een vuistje aan de leerling, de Schepper van deze les. Het aas werkte. De leraar hapte gretig. Een verdiende knipoog. Hij gloeit als een verlichte lamp en lijkt 3 centimeter gegroeid. Nog een klassikale mededeling. ‘Denk maar niet dat jullie af zijn van de les gevarieerd schrijven, hé, mannen. Maandag back to business!’ Ik open de deur en wens iedereen een fijne avond toe. ‘

Pas maar op, meneer! Straks schaffen ze de dt-regel nog af!’ ‘Niet overdrijven, mannen. Niet overdrijven.’

In 4 weken naar beter klasmanagement?

Schrijf je in voor de gratis online tipreeks en krijg in je mailbox:

  • inspirerende praktijken van collega's
  • strategieën om te proberen bij jouw leerlingen
  • kant-en-klare tools