Gepubliceerd op
Verhaal

Leraren die elkaar evalueren in juni? Te laat.

Leraar Jonathan Alaerts begeleidt samen met 4 collega’s de leerlingen Hout in de Prins Diest. “Als je zo dicht op elkaars huid zit, moet je gul zijn met complimenten voor je teamgenoten. Maar ook: niet wachten op de directeur om werkpunten te formuleren.”

Jonathan Alaerts, Leraar hout in de Prins Diets

“We geven les in een community: 5 leraren voor 44 leerlingen Hout van de tweede en derde graad. Altijd samen in een gigantisch lokaal waar muren werden vervangen door steunbalken of vensters. Je kan alles altijd overzien, klasmanagement is nooit een probleem. Maar natuurlijk sta je zowel naar leerlingen als collega’s een beetje met de billen bloot. Gaat er iets fout, dan ziet iedereen dat. Je bent wel met z’n vijven om het op te lossen.”

“Onze afdeling groeit. Dat gaat nooit zonder groeipijnen. In de klas, maar ook bij de uitbreiding van het team. 5 complementaire groepsdieren samenbrengen die hun hart aan het project verliezen, het had wat voeten in de aarde. We weten dat intens samenwerken niet altijd makkelijk is, helpen elkaar daarbij en stimuleren rechtdoor-feedback: ‘We dansen niet om elkaar heen. Je mag echt zeggen wat op je lever ligt.’ Een enkele keer wisten we snel: dat zal niet werken. Dat vertelden we eerlijk aan onze nieuwe collega. Die voelde dat zelf ook en samen zochten we een oplossing.”
 

Foute instructies

“Op school krijgen we autonomie en vertrouwen. Onze community zoekt zelf klanten voor verrijkende, liefst sociale projecten en werkt als enige met een flexibel uurrooster. Leerlingen scannen met hun vingerafdruk de prikklok en starten met PAV, hout, Engels of technisch tekenen. Als ze hun lesdagen rekken van 8.00 tot 16.20 uur, kunnen de boeken vrijdagochtend al na het derde lesuur toe. Maar evengoed kunnen ze in de week een tandartsafspraak boeken.”


We dansen niet om elkaar heen. Je mag echt zeggen wat op je lever ligt.

Jonathan Alaerts - leraar hout

“Iedereen werkt aan zijn eigen project, op een paar vast ingeroosterde lesuren en briefingen na. Zolang de projecten maar kwaliteitsvol zijn én op tijd klaar. Dat loopt goed. We trekken vandaag handige leerlingen aan die bewust voor Hout kiezen, niet in de richting verglijden. En knappe koppen die Hout combineren met extra lessen fysica of wiskunde in aso.”

“Als je als team vooruit wil, dan moet je elkaar durven vertellen als iets niet goed is. Want half geopende potjes gaan stinken. Onlangs kreeg ik te horen dat ik de kleine handmachines verkeerd vastnam. En daardoor verkeerde instructies geef aan leerlingen. Beetje balen, natuurlijk. Het is inderdaad niet mijn sterkste punt. Maar ik werk eraan. Leraren zijn geen allesweters of -kunners. Je moet net als leerlingen kunnen toegeven: ‘Daar zat ik fout, ik trek er lessen uit’.”
 

Tafelen met de teamcoach

“Soms zit een leraar in een negatieve spiraal. Privéproblemen spelen, op school blijven dingen liggen. Dan leggen we dat op tafel, want zoiets weegt ook op de collega’s. Onze teamcoach leidt het gesprek, hij is ons immer luisterend oor en de lijm tussen teams en teamleden. Die gesprekken zijn pittig, maar nooit afstraffend. We zoeken altijd oplossingen: hoe krijg je die planning weer op orde? Wat heb je nodig, wat voelen de collega’s? De teamcoach is altijd de goede, belichaamt de growth mindset. Moet er harder ingegrepen worden, dan doet de directeur dat.”

“Kritisch zijn lukt alleen als je ook de positieve dingen benoemt. Daarin zijn we gul. Toen een beproefd recept in de les wiskunde voor geen meter liep, schreef collega Gunther tijdens de pauze een song. Die middag zong de hele klas over varkens en haakte de leerstof zich via het ezelsbruggetje wonderwel vast in hun hersenen. Die pluim staken we meteen op Gunthers hoed.”


De directeur laat ons in juni vooral zelf aan het woord. Iedereen bespreekt 3 talenten, daar liggen je werkpunten.

Jonathan Alaerts - leraar hout

Talenten zijn werkpunten

“Ook leerlingen draaien mee in onze open cultuur. Werkt een les niet, dan horen we het. Om te evalueren wachten we niet tot een officieel evaluatiemoment. Liever meteen, dan sturen we bij voor het te laat is. Al betrekken we onze leerlingen op het einde van het schooljaar wel in de toekomstraad. Dan lijsten we een halve dag ambities voor onze community op. En acties om er samen naartoe te groeien. Dat kan zijn: geen project voor 500 saaie kistjes aannemen. Of extra wiskunde, zeker met de nieuwe eindtermen. Waarna PAV-collega Nele een bijscholing boekt.”

“En de directeur? Die walst vaak ons lokaal binnen, geeft feedback op wat ze ziet en complimenten waar iedereen bij staat. In juni nodigt ze ons uit voor een evaluatiegesprek. Input krijgt ze van de teamcoach, soms van collega’s. Maar ze laat ons vooral zelf aan het woord. Iedereen kreeg 9 talenten en bespreekt er 3. Want we geloven: in je talenten zitten je werkpunten.”

“Ik viste op mijn laatste evaluatie planmaker, ja-zegger en toekomstdenker uit een reeksje met ook nog sterkte-architect, woordkunstenaar en trouwe vriend. Soms sla ik in mijn talenten door. Sta ik om 6.50 uur op school of doe ik administratie van mijn collega’s omdat ik ze net iets perfecter wil. Daar werk ik aan. Mijn eigen voorbereidingen moeten nog altijd haarscherp. Maar voor mijn collega’s liet ik controle varen voor vertrouwen.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...