Vlaanderen
Klasse.be

Verhaal

Wat maakt jongeren vatbaar voor radicale ideeën?

  • 21 oktober 2021
  • 3 minuten lezen

“Als je het gevoel krijgt dat je nergens bij hoort, ga je elders op zoek naar die erkenning”, vertelt ex-neonazi en jongerenwerker Christian Picciolini. Van ‘gewone tiener’ radicaliseerde hij op korte tijd tot lid van een neonazistische beweging.

Bekijk de video: Hoe raken jongeren in de ban van radicale ideeën? En wat kan jij daar als leraar tegen doen?

Christian Picciolini: “Als tiener werd ik gepest. Op school was ik ‘die buitenlander’ en in de wijk waar ik woonde, was ik ‘de jongen uit die witte school’. Mijn ouders werkten 7 dagen op 7 om rond te komen, dus ze hadden weinig tijd voor mij. Dat maakte me eenzaam en gaf me het gevoel dat ik nergens bij hoorde. Ik had geen idee wat mijn doel in het leven was, ik had geen eigen identiteit.”

Verborgen schreeuw om aandacht

Christian Picciolini: “Dat maakte me een gemakkelijke prooi voor een neonazistische ronselaar. Hij gaf me een compliment over mijn naam en maakte me weer trots op mijn etniciteit en afkomst. Dat gaf me voor het eerst het gevoel dat ik er wél toe deed. Eindelijk kreeg ik een doel in mijn leven: ik verkondigde mijn nieuwe ideologie op school en probeerde zelf leerlingen te ronselen.”

“De aandacht die ik zo lang had gemist, kreeg ik nu volop: van leraren, van mijn ouders. Mijn ouders waren geschokt en begrepen niet wat er gebeurde. Leraren straften me, ik werd zelfs 5 keer van school gegooid. Maar wat ze niet zagen, was dat ik eigenlijk schreeuwde om aandacht.”

Dialoog en compassie

Christian Picciolini: “Wat ik toen gemist heb, probeer ik nu zelf te geven aan geradicaliseerde jongeren. Ik luister naar hen: niet naar hun ideologie, maar naar het verhaal dat erachter schuilt. Naar wat ze gemist hebben in hun leven en wat ze écht nodig hebben. Dat is mijn belangrijkste raad aan leraren: blijf in dialoog gaan, ook als een leerling het echt te bont maakt. Toon ‘compassie’ aan díe leerling die het niet meer lijkt te verdienen. Je zal versteld staan van het effect.”

Christian Picciolini geeft ook lezingen voor jongeren, waarin hij met hen in dialoog gaat over radicalisering. Wil je met je leerlingen aan de slag met dit thema? Bekijk dan samen met hen deze lezing in het Joods Museum in Brussel.

Leer jij je leerlingen om te rebelleren zonder te radicaliseren? Om zich niet te laten misleiden door manipulatie en fake news? Schrijf je dan nu in voor de gratis online leermodules van No Cap.Mediawijs, Cirra, KULeuven en Klasse. No Cap wil leraren en leerlingen weerbaar maken tegen choquerende, polariserende en radicale communicatie.


Dit project kwam tot stand met de steun van het Internal Security Fund-Police van de Europese Commissie. De steun van het Internal Security Fund-Police van de Europese Commissie staat los van de goedkeuring van de inhoud van dit artikel, die het standpunt van de auteurs weergeeft. De Europese commissie wijst elke verantwoordelijkheid af voor het gebruik van informatie uit dit artikel.

Sigrid Vandemaele

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter