Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Kinderen wijzen mama’s en papa’s op het nut van de school

Log in om te bewaren.

Jenaplanschool De Feniks in hartje Brugse Poort in Gent telt slechts 3 procent kleuters die te vaak afwezig zijn op school. Hoe slaagt de school erin de ouders te overtuigen om hun kinderen elke dag naar school te sturen?

twee kinderen

Niet met het vingertje

Directeur Sofie Strobbe: “De brugfiguur in onze school belt de ouders telkens op als de kinderen afwezig zijn. Zij gaat ook aanbellen aan de deur om aan de ouders te vertellen waarom het zo belangrijk is dat hun kind elke dag naar school gaat. Maar je moet als school tonen dat iedereen begaan is met de kinderen. Zowel de secretaresse, de juf, de zorgcoördinator als de directeur spreken informeel, op het gepaste moment, de ouders in de gang aan. Soms volstaat dat. ”

“Andere gezinnen moeten we sterk in de gaten houden. Pas in uiterste nood nodig ik ouders uit op mijn bureau. Belangrijk is dat je ook dan niet bedreigend overkomt, dat je niet met het vingertje staat te zwaaien. We leggen dan vooral aan de ouders uit dat hun kind zich minder goed voelt in de klas omdat het te veel afwezig is, dat het daardoor verbaal minder sterk is, dat het sociaal minder aangepast is.”

Met eigen ogen

“Ook de juf aan de klasdeur is belangrijk. Dat is een tweede mama. De juffen bouwen verder op die vertrouwensband door de ouders ook binnen te laten in de klas en hen zo mee te laten participeren aan wat er gebeurt in de klas. Zo zien de ouders dat hun kinderen vriendjes maken in de klas, dat ze daar Nederlands praten, dat je goed zorg draagt voor hun kinderen. Als de ouders dat met hun eigen ogen zien, hoef je ook veel minder het belang van de school te benadrukken.”


Geleidelijk aan zijn het net de kleuters die hun ouders wijzen op het belang van op tijd te zijn in de klas

Sofie Strobbe - directeur

“Niet babbelen, mama”

“Aan onze schoolpoort staat geen rode streep waar de ouders niet over mogen. Integendeel. We laten de ouders van de allerjongsten aan hun eigen tempo binnenkomen ‘s ochtends in de klas. Wie kleine kinderen heeft, weet dat het niet evident is om ‘s ochtends stipt op tijd te komen op school. Als je je zo moet opjagen, redeneren sommige ouders: dan laat ik mijn kind liever thuis. Daarom staan onze klasdeuren altijd open, we zeggen altijd goeiemorgen, ook al komt een ouder veel te laat de klas binnen.”

“En geleidelijk aan zijn het net de kleuters die hun ouders wijzen op het belang van op tijd te zijn in de klas. Die zeggen dan: ‘Mama, schiet op, want ik wil weten wat de andere kindjes in de kring vertellen.’ En zo maak je kinderen mee verantwoordelijk voor het gedrag van hun ouders, en worden zij echte partners van de school. ‘Niet babbelen, mama, ik moet naar de klas’: heerlijk om dat te horen uit de mond van een driejarige. Als je de school interessant maakt voor je leerlingen, wees er dan maar zeker van dat ze van de partij willen zijn.”

 

“Halftijds aanwezig zijn volstaat”

Michel Vandenbroeck
Prof. Michel Vandenbroeck (Ugent): “Naar de kleuterschool gaan, is goed voor het latere schoolleven. Niet dat kinderen per se ‘beter leren’, maar ze ontwikkelen vaardigheden als zich concentreren, in groep functioneren … Het aantal jaren kleuteronderwijs blijkt belangrijker dan het aantal dagen per week. Méér dan halftijds aanwezig zijn, maakt ook niet veel verschil.

Uit gesprekken met ouders blijkt dat het niet zozeer is dat ze het belang niet inzien van kleuteronderwijs, maar dat ze vooral vragen hebben over zorg: zal mijn kind wel goed eten, wat als hij niet zindelijk is, zal hij zich goed voelen …. Sensibiliseringscampagnes, maar ook scholen en leraren moeten ouders dus niet alleen informeren over ‘wat leert je kind’, maar hen ook geruststellen dat er goed voor hun kind wordt gezorgd én hen actief betrekken bij het schoolgebeuren.”

Ouders via een gesprek motiveren voor de kleuterklas: hoe pak je het aan? (pdf, 20 p.)

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...