Gepubliceerd op
Specialist

Een onhandelbaar kind. Wat nu?

De ouders van Maxim (5) zitten met de handen in het haar: thuis is hij onhandelbaar en op school heeft hij zelfs de bril van een vriendje kapot gestampt. Hoe voorkom je dat je kind een spoor van pijn en vernieling achterlaat? Kinderpsychiater Lieve Swinnen helpt 5 ouders met hun situatie.

Maxim (5) is een driftkikker. Dat groeit er wel uit, dacht ik. Maar vorige week kwam hij thuis met een briefje van de juf. Hij had de bril van een vriendje kapot gestampt. Hoe kan ik hem gepast straffen?

mama Ingrid

Lieve Swinnen: “Soms voelen we ons zo machteloos dat we ons kind hard straffen en verwijten. Veroordeel daarom alleen het gedrag, nooit de kleuter in zijn geheel. Zeg: ‘Ik vind het vreselijk dat je die bril kapot heb gestampt’, maar niet ‘Jij bent een onhandelbaar kind’. Dat heeft een negatieve invloed op zijn zelfbeeld. Wees duidelijk: ruzie maken mag, maar iemand pijn doen of spullen kapot maken niet. Vraag je kind waarom het zich zo gedraagt: “Wat heeft je zo geraakt? Wat wil je bereiken?” Vroeg bijsturen van gedrag kan problemen op latere leeftijd vermijden.”

Jongen kijkt boos en met ontblote tanden in de camera

Theo (3) maakt altijd ruzie met zijn grote zus (5). Trekken, duwen, bijten… Ik weet niet wat aan te vangen. Tegen mij is hij zo lief.

papa Dirk

Lieve Swinnen: “Elk kind is wel eens agressief. Ruzie maken hoort erbij. Elk kind heeft een gezonde dosis agressie en geweld nodig om zijn leefwereld te ontdekken en om bij te leren. Het is niet omdat een kleuter vaak een andere kleuter bijt, dat er onmiddellijk sprake is van probleemgedrag. Maar als kleuters anderen opzettelijk pijn doen of dingen stukmaken, is er meer aan de hand. Komt de agressie herhaaldelijk en langdurig voor dan mag je je terecht zorgen maken.”

Chelsea (3) is een lief meisje, tot ze naar bed moet. Dan stampt ze in het rond, ze trekt aan mijn haar, krabt mijn gezicht. Ik snap er niets van.

mama Monica

Lieve Swinnen: “Hoe een kleuter zich gedraagt, komt niet altijd overeen met hoe een kleuter zich voelt. Een kleuter die boos wordt omdat hij naar bed moet, wil daarmee misschien iets anders zeggen. Niet alle kleuters zijn verbaal even sterk. Een kleuter die het niet via woorden kan zeggen, doet dat via zijn gedrag. Het kind zegt eigenlijk: ‘Ik wil dit niet!’ Misschien heeft hij akelige dromen, of ziet monsters in zijn verbeelding. Probeer erachter te komen waarom het zich zo gedraagt.”

Agressief meisje

Met Deef (4) is soms geen land te bezeilen. Hij is wild, schopt, roept en zet heel het huis op stelten. Moet ik hem medicatie geven?

papa Tino

Lieve Swinnen: “Daar wacht je best zo lang mogelijk mee. Medicatie is geen wondermiddel tegen onrustige kinderen. Laat je kind vooral voldoende spelen! Met blokken mogen ze al eens stevig gooien, Op grote bladen papier kunnen ze wild tekenen. Rem dat niet te snel af, het is een prima uitlaatklep. Spel is een van de drijvende krachten in de ontwikkeling van een kind. Zelfs voor volwassenen is ‘speelsheid’ belangrijk voor de geestelijke gezondheid. Het houdt je flexibel en veerkrachtig.”

Xander (5) is bezeten door televisie. Af en toe stel ik me vragen over die tekenfilms. Daar zit zoveel geweld in. En die computerspelletjes die hij binnenkort zal willen spelen … Maakt hem dat niet agressief?

mama Katia

Lieve Swinnen: “Televisie en games hebben ook positieve kanten. Kinderen krijgen een massa informatie over de wereld binnen en games maken hen ook gewoon slim. De hoeveelheid geweld die via televisie en games op kinderen afkomt, is inderdaad enorm. Een Amerikaanse 18-jarige heeft via tv meer dan 13.000 mensen gewelddadig zien sterven. Kijk daarom samen met kleuters en jonge kinderen tv en bespreek met hen wat je ziet. Merk je dat je kind geweld imiteert, wijs het dan terecht. Dat gedrag gaat dan weer weg.”

Lieve Swinnen schreef het boek ‘Van kwaad naar erger’ over agressie bij kinderen en jongeren. Het boek is een pleidooi om kinderen jongeren te sturen en te begeleiden.

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...