Zo doen zij het Gepubliceerd op

Boekenjuf Elf krijgt alle leerlingen aan het lezen

4 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Boekenjuf van het Jaar Elf Albrecht werkt in het buitengewoon basisonderwijs (De Sassepoort, Gent) met kinderen voor wie lezen een grote inspanning is. Toch duiken de leerlingen in de boeken. Hoe slaagt juf Elf daarin? “Er is een boek voor elk kind. Aan mij om dat te vinden. Of het samen met mijn leerlingen te maken.”

Kan je alle leerlingen met boeken raken?

Elf Albrecht: “Ja. Leerlingen moeten niet eens technisch juist kunnen lezen. Maar technisch correct leren lezen is wel belangrijk. Als kinderen dat kunnen, beginnen ze vaak ook graag te lezen. Aan kinderen die nog niet vlot lezen geef ik boeken waarin ze kunnen ontdekken. Een doe-boek dat begint met een rode stip in het midden van een pagina. Als je erop drukt dan is hij op de volgende pagina groter. En als je met het boek schudt, dan verspreidt de bol zich over verschillende pagina’s.

Kinderen die niet graag boeken lezen, maar gefascineerd zijn door alle onderdelen van een auto, geef ik een automagazine om in te bladeren. Als je iets in handen krijg dat je echt interesseert, dan leer je makkelijker lezen.”

Hoe kon je je passie voor boeken op de schoolwerking overbrengen?

Elf Albrecht: “Ik heb het geluk dat ze me lieten doen met mijn boeken. In mijn atelier bouwde ik een boekenhoek. En op strategische plaatsen in de gangen ontstonden leeshoekjes. Ook in de refter hebben we een muur ingepalmd met honderden boeken. De boeken staan bewust op drukke punten. Leerlingen moeten boeken zien, tussen de boeken lopen. Alleen dan renderen ze. Ze wegstoppen in een apart bibliotheeklokaal heeft weinig zin.”

Kinderen lezen

Een school boordevol boeken kost geld. Hoe pak je dat financieel aan?

Elf Albrecht: “We bouwen onze verzameling met giften en met mijn vondsten in de kringloopwinkels en op rommelmarkten. Die boeken betaal ik dan zelf. Ik heb ook een goede band met de boekhandelaar in de buurt. Die speelt me mooi promotiemateriaal door en laat het me als eerste weten wanneer er een nieuwe uitgave op markt is.”

De kinderen lezen niet alleen. Ze maken ook zelf boeken?

Elf Albrecht: “Ik bouw veel lessen op met teksten van mijn leerlingen. Zij schrijven zinnen bij beelden of uitstappen en duiken in andere boeken op zoek naar meer informatie. Zo komen ze tot verhalen. Die teksten lamineren we en binden we in tot boeken die ze aan elkaar voorlezen. Die boeken mogen ze ook bijhouden. Een van mijn leerlingen maakte een stripje over de dood van haar mama. Ze bladert daar geregeld in terug. Ik gaf haar ook een boek mee met een gelijkaardig verhaal. Ik hoop dan dat ze zichzelf daarin herkent en troost vindt, en dat ze verdriet en verlies kan leren plaatsen.”

En wat als het echt niet klikt tussen leerlingen en boeken?

Elf Albrecht: “Dan blijf ik zoeken naar dat ene boek. Ik vertrek daarbij altijd vanuit de noden, interesses en het leesniveau van het kind. Maar ik verplicht niets, kinderen maken zelf hun leeslijst. Onlangs stapte een kind in paniek naar mij omdat ze dacht dat IS in Brussel oorlog voerde. Wat bleek? Ze had in de krant een flard van de Israëlische vlag gespot met de letters I en S en een helikopter. Hun nationale ploeg speelde de dag daarvoor tegen onze Rode Duivels. Om haar het beeld te laten begrijpen, liet ik haar een stukje over die gebeurtenis lezen in de Wablieft-krant, waar nieuws zo eenvoudig mogelijk verteld wordt. Die tekst stelde haar gerust.

Het is mijn ambitie om kinderen met emotionele problemen via boeken en teksten te laten ontdekken hoe andere mensen met die problemen omgaan. Daarbij toon ik voortdurend mijn eigen passie voor boeken. Dat werkt. Kinderen pikken die passie op.”

 

Extra leestip: ga naar de bib!

Juf Elf is een echte boekenwurm. Als kleuter leerde ze zichzelf lezen. En na school kampeerde ze in de bibliotheek. Daar wees de bibliothecaris haar de weg door de boeken. Met haar leerlingen gaat juf Elf om de 3 weken naar de bib. “De kinderen kiezen dan elk 3 boeken: 1 leesboek op niveau, 1 informatief boek rond een project waar ze aan werken en 1 boek vrij te kiezen. Strips mogen ook.

De kinderen zoeken meestal erg gericht en weten vaak op voorhand al 2 van de 3 boeken die ze willen kiezen. Hoe meer de kinderen vertrouwd zijn met de bibliotheekbezoeken, hoe beter dat lukt. Wie klaar is met zoeken, verzamelt in het centraal leeshoekje. Dan tonen ze boeken aan elkaar en mogen ze onderling ruilen. En om de 6 weken reizen we klassikaal met de tram naar de grotere bib aan het Zuid in Gent.”

www.bibliotheek.be