Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Kennisdelen Gepubliceerd op

“Altijd met twee voor de klas”

6 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Met 2 juffen lesgeven aan 52 kinderen in één gigantisch klaslokaal: daar slagen kleuterjuffen Ilse en Carla in met verve. Zij doen aan co-teaching. Niet enkele keren per maand of per week, maar permanent. “Laat het idee van je ‘eigen klasje’ los. En kijk hoeveel de kleuters van elkaar leren en hoeveel meer je ze kan aanbieden.”

‘Welkom bij juf Ilse en juf Carla’ staat er in grote letters op het raam van de instap- en eerste kleuterklas. In het dubbele, splinternieuwe klaslokaal – met in het midden toiletten en wastafels – valt het grote aantal kleuters nauwelijks op. Een groepje knutselt met juf Ilse, een ander groepje schildert met juf Carla. De andere kleuters spelen in de zandbak, de kookhoek of buiten op het terras.

Hun grote bewegingsruimte creëert duidelijk rust. “Nochtans stonden er op het plan van de architect twee lokalen”, zegt juf Ilse. “Maar onze directeur promoot heel erg samenwerken.” Moet er een muur tussen de twee nieuwe klassen, vroeg hij aan de voorgangers van juf Ilse en juf Carla. Nee, dus. Zo gaven zij meteen het startschot voor co-teaching.

Samenwerken is elkaar vrijheid geven

Juf Carla wou graag de co-teachingklas overnemen. “Maar dan wel met iemand met wie ik het heel goed kon vinden”, zegt ze. Daarom overtuigde ze ook juf Ilse. “Na tien jaar in dezelfde klas was ik toe aan iets nieuws. En we werkten al intensief samen, dus had ik er wel vertrouwen in. Maar toch had ik schrik dat ik mijn eigen plek zou missen.” Daarom richtten de twee juffen tijdens de zomervakantie samen hun klas in. “Zo namen we een stukje van onze ‘eigen’ klas mee.”


We leren van elkaar door te vragen: ‘Hoe zou jij dat doen?

juf Ilse - De Ark, Kessel-Lo

“De kleuters beginnen en eindigen hun dag bij een vaste juf: een onthaal in de kring ’s ochtends en een verhaal als afsluiter van de dag. Die twee vaste groepjes zijn een mix van peuters en eersteklassertjes”, vertelt juf Carla. Alle andere activiteiten zijn gemeenschappelijk. Elke week op dinsdag na school brainstormen de juffen over het weekthema en plannen de activiteiten in. “We geven elkaar veel vrijheid. We maken een eigen agenda en nieuwsbrief voor onze oudergroep. Maar die laten we nu laten samensmelten”, zegt juf Ilse.

Meer variatie voor leerlingen

De kleuters varen wel bij twee leraren in hun klas. Juf Ilse: “Ook in een groot lokaal kan je knusse ruimtes, een ‘nest’ creëren. Dat doen we in de ontvangsthoeken. Door die grote ruimte kunnen we ze meer variatie aanbieden, want we hebben maar één zandbak, kookhoek … nodig. Bovendien kunnen de kinderen terecht bij de juf met wie het het beste klikt en leren ze meer kinderen kennen. Daardoor voelen ze zich sneller thuis, ook op de speelplaats.”

“Lesgeven met twee heeft ook veel voordelen voor onszelf. Er zijn altijd twee paar ogen die kijken”, zegt juf Carla. “Niet alleen voor het toezicht, maar ook als je een probleem vermoedt bij een kind.” Ook differentiëren gaat makkelijker. Terwijl de ene juf taalspelletjes speelt met een groepje anderstalige kinderen, is de andere juf bezig met de andere kinderen. Of een juf speelt een gezelschapsspel, terwijl de andere juf het overzicht in de klas houdt.


Met zijn tweeën heb je geen ogen op je rug nodig

juf Ilse - De Ark, Kessel-Lo

“We leren ook van elkaar door advies te vragen en elkaar te observeren”, zegt juf Ilse. Bovendien motiveren we elkaar. “Naar het park met mijn kleuters? In mijn eentje zie ik daar tegenop. Maar met z’n tweeën moet ik geen ogen meer op mijn rug hebben. Daardoor heb ik minder stress en ben ik ’s avonds ook minder moe”, zegt juf Ilse.

Basisvoorwaarde: dezelfde stijl van lesgeven

Of ze nog anders zouden willen? “Ik wil zo best blijven werken tot aan mijn pensioen”, besluit juf Carla. “We voelen elkaar goed aan en hebben dezelfde stijl. Dat is echt wel een basisvoorwaarde om er een succes van te maken.”