Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Co-teachen in de kleuterklas

  • 3 januari 2020
  • 5 minuten lezen

“Co-teachen is eerst loslaten om vervolgens te leren van elkaar”, vertellen Iris en starter Saskia uit basisschool KA Zottegem. Dit schooljaar staan ze voor het eerst samen in een klas bomvol kleuters.

Saskia Basten en Iris De Rocker geven samen les in Basisschool KA Zottegem.
Iris: “Altijd een collega naast je geeft goesting en energie om er elke dag voor te gaan.”

Iris: “Samen met Saskia co-teach ik een klas van 31 kleuters. Vorig jaar gaven we parallelle co-teaching in 2 klassen. Dit jaar staan we voltijds samen in een klas. Door de verbouwing op onze campus, moesten we verhuizen en op zoek gaan naar een geschikte ruimte. We kregen de gang als klas. Door zijn L-vorm kunnen we verschillende beweeg-, knusse en stille hoeken organiseren.”

Saskia: “Met 2 kunnen we onze kinderen van de derde kleuterklas extra aandacht geven en scherper observeren. Flexibel inspelen op ‘de temperatuur’ van de klas. Merken we tijdens het onthaal dat de groep druk is? Dan beslissen we om 1 groep een verhaal voor te lezen en met de andere een bewegingsspel te spelen.”

Dubbel zoveel tentakels

Iris: Differentiëren is beter haalbaar. Voor ons thema ‘Als het schoentje past’ dagen we de kinderen in 8 hoeken uit op verschillende talenten: in de werkhoek oefenen ze met z’n vieren veters strikken, in de knutselhoek maakt een groep een sokkenmonster, in de kring maken 3 kleuters een toren van schoenendozen, in de leeshoek duikt een viertal de boeken over schoenen in.”

“Terwijl Saskia in de knutselhoek blijft, kan ik observeren en ondersteunen waar nodig.” Daphne*, die CVI (Cerebrale Visuele Stoornis) heeft, kunnen we vaker begeleiden met haar optische hulpmiddelen. En onze 4 kindjes met ADHD vinden we met 4 ogen sneller terug.”

Als starter co-teachen met Iris die 23 jaar ervaring heeft, is een groot cadeau

Saskia
Co-teacher

Saskia: “Het is mijn tweede schooljaar voor de klas. Veel taken blijven nieuw: de klasadministratie, klasblog, het oudercontact. Als starter co-teachen met Iris die 23 jaar ervaring heeft, is een groot cadeau. Bij haar kan ik meteen terecht met vragen. Zij leert me de prioriteiten scheiden van de bijzaken waardoor die ‘zotte’ start in het onderwijs beter lukt. Helemaal in het begin bemoederde Iris me wel eens maar heel snel had ze door dat dat niet nodig is.”

Afkijken moet tijdens co-teachen

Iris: “Iets nieuws schrikt me niet snel af. Toch was co-teachen in het begin wat zoeken. Zou ik mijn eigen klas niet missen? Ondertussen ben ik overtuigd: samen maken wij onze klas sterker. Want wij leren van elkaar. Dagelijks.”

“Saskia brengt nieuwe leermiddelen zoals een splitsmachine en 3D-spiegels in de klas. Ze zet me aan tot outdoor teaching en nieuwe media. Dankzij Saskia hebben we nu altijd muziek bij via onze smartphone. Zij zette alle klas-CD’s om in MP3’s. En nu ik van Saskia kan afkijken hoe je online presentaties gebruikt tijdens de les, sparen we papier uit.”

Saskia: “Bij Iris leer ik de knepen van klasmanagement: hoe ik structuur creëer in de klas en duidelijke afspraken maak met de kleuters. Als ik vast zit met een kleuter, vraag ik raad aan Iris. Van haar leerde ik om een rustmoment in te lassen en individueel in gesprek te gaan met de kinderen. Toch fijn dat zo’n kindgesprek tijdens de les kan plaatsvinden? Ook Iris’ tips over omgaan met ouders kleur ik goud!”

Saskia en Iris spreken samen af.
Saskia (links) en Iris (rechts): “Spreek af wie wat doet en durf loslaten. Zo kan je elkaars takenpakket verlichten.”

Elkaars goestinggevers

Iris: “Onze sterkte is dat we graag iets nieuws uitproberen. Samen ontstaat meer goesting, en energie. Morgen maken we voor het eerst een stop-motionvideo. Saskia kiest een geschikt programma, ik neem foto’s en samen monteren we. Onze klasinrichting is nooit af. Bijna dagelijks verandert er iets. Tegelijkertijd is onze drive ook onze valkuil. ‘s Avonds sturen we nog ideeën aan elkaar door.”

Saskia: “Van maandag tot vrijdag zijn we samen. Een meningsverschil is bijna onvermijdelijk. Daarom praten en luisteren we veel, heel veel. Onze relatie is nog jong, dus is het zoeken hoe we zo eerlijk mogelijk kunnen zijn. Sowieso is onze afspraak: als we er niet uitkomen, kiezen we altijd voor de meest positieve oplossing.”

Collegavriendschap

Iris: “Tweewekelijks overleggen we ook op woensdagmiddag. De kleuters zijn er dan niet, dus kunnen we écht tijd maken voor elkaar. We stellen de weekplanning op en verdelen de taken. De een fikst een post op de klasblog, de ander schrijft de themabrief. Ook buiten de schoolpoort spreken we wel eens af om samen een koffie te drinken. Dan praten we vooral over onze gedeelde passies: fotografie en katten. En een kleine verrassing voor elkaars verjaardag, ook dat versterkt onze band.”

Saskia: Als co-teachers kan je elkaars takenpakket verlichten. Maar dat is ons grootste werkpunt. We zijn allebei gedreven en hebben de neiging om alles zelf te doen. In het begin durfden we moeilijk loslaten. We betrapten onszelf ook al op dubbel werk. Wie wat doet, maken we nu zo concreet mogelijk met een taakverdeling. Dat helpt, maar ook het vertrouwen in elkaar dat elke dag groeit.”

In het begin was co-teachen wat zoeken. Zou ik mijn eigen klas niet missen?

Iris
Co-teacher

Iris: “Aan het begin van mijn schoolcarrière gaf ik les achter een gesloten deur. Als mijn hoekenwerk niet liep zoals verwacht, moest ik zelf uitzoeken hoe dat kwam. Nu heeft mijn klas 7 deuren en heb ik altijd een collega naast me die kan bijsturen. Co-teaching wordt pas interessant als je fouten benoemt en samen de beste oplossing zoekt.

Van co-naar teamteachen

Iris: “Vanaf januari 2021 zal ‘de juf van het derde kleuter’ niet meer bestaan. In onze nieuwbouw gaan we van co-teachen naar teamteachen. Klassen maken plaats voor grote flexibele leerruimtes, kampvuren, een crearuimte en een plek voor jungle-gym. Met 6 kleuteronderwijzers begeleiden we onze kinderen niet meer per leeftijd, maar wel op hun talenten en mogelijkheden. Een uitgelezen kans om nog meer te differentiëren.”

“Bovendien zullen leraren er vooral de vakken geven waar ze in uitblinken. Tijdens vakken waar we minder uitgesproken talent voor hebben, krijgen we een ondersteunende rol. Om ons voor te bereiden op deze nieuwe, spannende switch, organiseren we volgende maand al enkele lesblokken klasoverschrijdend.”


*Om privacy-redenen gebruiken we niet de echte naam van de leerling.

Cherline De Maeght

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


c

carien

25 november 2017

52 kleuters in 1 klas met 2 juffen is veel te veel......
Ik lees "Ze hebben er een kinderverzorgster bij".....
Bij ons op school hebben we 3 eerste kleuterklassen met 23, 23 en 28 kleuters en 1 kinderverzorgster die 10 klokuren werkt!
We stellen ook vast dat meer en meer instappers NIET zindelijk zijn.
Ik heb heel veel respect voor onze juffen van de eerste kleuterklas, ze doen het toch maar .....
Natuurlijk is de ruimte die je ter beschikking hebt ook heel belangrijk.
Ikzelf doe de 2de kleuterklas en heb 23 kleuters, mijn klas is ongeveer 9 op 10, gemeten zonder de radiators, de kasten, de tafels en stoelen, de palen ...
Eigenlijk zou er wel eens een minimum-norm van klasafmeting mogen bestaan.
Eigenlijk is mijn bouwhoek , mijn puzzelhoek (die tevens verander-hoek is (maandag staat er een boot van sinterklaas - , ....veel te klein, en voor een zandbak binnen heb ik helemaal geen plaats, je moet roeien met de riemen die je hebt zeker ;-).
Ik wil maar zeggen dat ook de ruimte die je hebt de kwaliteit van lesgeven enorm kan beïnvloeden.
Kleuters zitten in een grote ruimte ook minder dicht op elkaar wat hen veel meer ruimte geeft en er minder conflicten kunnen ontstaan.
Mijn ideale klas: Veel ruimte, en maximum 20 kleuters.
En voor onze school meer kinderverzorgingsuren.

Reageren

Laat een reactie achter