Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Leerlingen plannen toetsen en taken zelf

Log in om te bewaren.

De toets wiskunde maken of niet? Dat beslissen leerlingen uit het zesde jaar secundair in het Sint-Ritacollege in Kontich zelf. “Leerlingen krijgen de controle over hun toetsen. En over hun studies. Zo stijgen hun kansen in het hoger onderwijs”, vertelt leerlingenbegeleider Isabelle Verbiest.

In het tweede semester richt de school voor haar laatstejaars 3 toetsenweken en een examenperiode in. Tijdens die toetsenweken (februari, maart en mei) stellen alle leraren een toets op, maar leerlingen beslissen wel zelf of ze deelnemen.

Individuele toetsenweken

Dit zijn de spelregels. Leerlingen moeten minstens 2 keer inschrijven voor toetsen van de hoofdvakken en 1 keer voor de andere vakken. Alleen wie in december een tekort had, moet voor dat vak verplicht 3 keer aan de bak.

Leerlingen kunnen vakken uitstellen tot een latere toetsenweek

Isabelle Verbiest Leerlingenbegeleider

Leerlingen weten op voorhand wanneer welk vak getoetst wordt en leggen dan allemaal een individuele puzzel. Wiskunde, biologie en geschiedenis vallen op maandag? Alle 3 de toetsen invullen kan, maar moet niet. Ze kunnen de vakken ook uitstellen tot een latere toetsenweek.

Leerlingen krijgen de controle

Het toetsensysteem daagt de leerlingen uit hun studies zelf te sturen. En confronteert hen met hun leerstijl en zelfinschatting. Niet alle leerlingen vinden direct hun weg. Leerlingen met faalangst willen inschrijven voor alle toetsen, maar kijken dan tegen loodzware, onmogelijke toetsenweken aan. Andere leerlingen kiezen voor het absolute minimum en zetten alles op 1 toets.

We laten ze fouten maken, daar leren ze uit. We sturen niet op voorhand“, vertelt Isabelle Verbiest. “Anders pakken we de controle over hun studies weer af. En net daarin willen we hen laten groeien. Bovendien krijgen ze nog voldoende kansen om zich te herpakken.”

Bagage voor het hoger

Met het individuele toetsensysteem krijgen de leerlingen in hun laatste jaar secundair een nieuwe uitdaging voor ze aan hogere studies beginnen. “Veel zesdejaars raken wat uitgeblust in het laatste semester”, zegt Isabelle Verbiest. “Ze willen het hoger onderwijs in. Op onze school proeven ze van de vrijheid en verantwoordelijkheid die ze daar over hun studies zullen krijgen.”

Door toetsen zelf te plannen staan leerlingen sterker in het hoger onderwijs

Isabelle Verbiest Leerlingenbegeleider

64,5 procent van de leerlingen maakt succesvol de overstap van secundair naar hoger onderwijs. Daarmee scoort de school bijna 10 % boven het Vlaamse gemiddelde. “Als we oud-leerlingen spreken over hun laatste jaar op school, verwijzen ze naast de honderd dagen en eindejaarsreis ook altijd naar het toetsensysteem”, besluit Isabelle Verbiest. “En als er eentje op Facebook vertelt dat hij er eigenlijk niet veel aan had, posten 10 anderen dat ze door hun toetsen zelfstandig te plannen sterker staan in het hoger onderwijs.”

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...