Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Leerlingen plannen toetsen en taken zelf

  • 12 januari 2016
  • 2 minuten lezen

De toets wiskunde maken of niet? Dat beslissen leerlingen uit het zesde jaar secundair in het Sint-Ritacollege in Kontich zelf. “Leerlingen krijgen de controle over hun toetsen. En over hun studies. Zo stijgen hun kansen in het hoger onderwijs”, vertelt leerlingenbegeleider Isabelle Verbiest.

In het tweede semester richt de school voor haar laatstejaars 3 toetsenweken en een examenperiode in. Tijdens die toetsenweken (februari, maart en mei) stellen alle leraren een toets op, maar leerlingen beslissen wel zelf of ze deelnemen.


Individuele toetsenweken

Dit zijn de spelregels. Leerlingen moeten minstens 2 keer inschrijven voor toetsen van de hoofdvakken en 1 keer voor de andere vakken. Alleen wie in december een tekort had, moet voor dat vak verplicht 3 keer aan de bak.

Leerlingen kunnen vakken uitstellen tot een latere toetsenweek

Isabelle Verbiest – Leerlingenbegeleider

Leerlingen weten op voorhand wanneer welk vak getoetst wordt en leggen dan allemaal een individuele puzzel. Wiskunde, biologie en geschiedenis vallen op maandag? Alle 3 de toetsen invullen kan, maar moet niet. Ze kunnen de vakken ook uitstellen tot een latere toetsenweek.

Leerlingen krijgen de controle

Het toetsensysteem daagt de leerlingen uit hun studies zelf te sturen. En confronteert hen met hun leerstijl en zelfinschatting. Niet alle leerlingen vinden direct hun weg. Leerlingen met faalangst willen inschrijven voor alle toetsen, maar kijken dan tegen loodzware, onmogelijke toetsenweken aan. Andere leerlingen kiezen voor het absolute minimum en zetten alles op 1 toets.

We laten ze fouten maken, daar leren ze uit. We sturen niet op voorhand“, vertelt Isabelle Verbiest. “Anders pakken we de controle over hun studies weer af. En net daarin willen we hen laten groeien. Bovendien krijgen ze nog voldoende kansen om zich te herpakken.”

Bagage voor het hoger

Met het individuele toetsensysteem krijgen de leerlingen in hun laatste jaar secundair een nieuwe uitdaging voor ze aan hogere studies beginnen. “Veel zesdejaars raken wat uitgeblust in het laatste semester”, zegt Isabelle Verbiest. “Ze willen het hoger onderwijs in. Op onze school proeven ze van de vrijheid en verantwoordelijkheid die ze daar over hun studies zullen krijgen.”

Door toetsen zelf te plannen staan leerlingen sterker in het hoger onderwijs

Isabelle Verbiest – Leerlingenbegeleider

64,5 procent van de leerlingen maakt succesvol de overstap van secundair naar hoger onderwijs. Daarmee scoort de school bijna 10 % boven het Vlaamse gemiddelde. “Als we oud-leerlingen spreken over hun laatste jaar op school, verwijzen ze naast de honderd dagen en eindejaarsreis ook altijd naar het toetsensysteem”, besluit Isabelle Verbiest. “En als er eentje op Facebook vertelt dat hij er eigenlijk niet veel aan had, posten 10 anderen dat ze door hun toetsen zelfstandig te plannen sterker staan in het hoger onderwijs.”

Bart De Wilde

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


m

meester Henk

16 januari 2016

Dit werkt ook : Geef de leerlingen (indien mogelijk) de toetsvragen + een aantal extra van te voren. Je weet zeker dat de stof, die je wilt dat belangrijk is wordt geleerd. Kinderen weten (ongeveer) dat ze de goede stof leren (met iets extra). Ze hoeven dus niet extra tijd en energie te besteden aan de angst dat ze niet het goede leren !

Reageren
R

Reinoud Mertens

19 januari 2016

19 januari 2016Je reactie moet nog goedgekeurd worden
Beste,
Als leerkracht biologie in het Vita et Pax-college Schoten wil ik graag reageren op jullie organisatie i.v.m. ‘leerlingen plannen hun toetsen zelf’. We kregen dit via onze directie. Vandaag hebben we in de vakwerkgroep wetenschappen hierover van gedachten gewisseld. Wij staan zeker positief tegenover dit initiatief. Hierbij enkele bedenkingen en vragen. Wat als iemand op zijn eerste toets zeer goede punten haalt? Dan is er veel kans dat hij/zij aan de andere toetsen verzaakt. Wij dachten dit als volgt op te lossen: Per gemaakte GO (toets) kan 10 % verdiend worden, in totaal dus 30 % indien ze 3 keer deelnemen. + 10 % verplicht DW voor practica, taken, groepswerken, … Het examen staat dan op 60, 70 of 80 %; naargelang het aantal gemaakte GO’s. Zo kiezen de leerlingen zelf of ze meer inzetten op DW, of meer op hun examen.
Nog enkele bedenkingen:
Wordt er buiten de GO’s gedurende die week nog gewoon lesgegeven? Wij zouden opteren om dit wel te doen.
Wanneer moeten lln. intekenen?
Wat met lln. die niet deelnemen? Studie(zaal), extra oefeningen in de klas , studeren in de klas?
Een probleem dat je met deze werkwijze niet oplost is dat leerlingen van de derde graad vaak zonder voorbereiding naar de les komen (In de tweede graad geef ik daarom regelmatig onverwachte overhoringen voor biologie en chemie om hen te verplichten hun lessen bij te houden, zodat ze tijdens de volgende les beter kunnen volgen).
Alvast bedankt wanneer jullie zouden willen reageren op deze mail.
Met vriendelijke groeten,
Reinoud Mertens

Reageren
E

E. Bergmans

26 januari 2016

Als studente aan het Sint-Rita College kan ik enkele antwoorden geven op de gestelde vragen.
Tijdens de testenweek worden er in de voormiddagen testen afgelegd. Dit in een aparte zaal met toezichthouders. Leerlingen die zich niet hebben ingeschreven voor een test moeten in een studiezaal zitten en studeren voor andere vakken. Als iedere leerling van een klas zijn test heeft afgelegd worden de lessen verder gezet zoals normaal (dit kan al in de voormiddag zijn).
Voila ik hoop dat ik u al wat geholpen heb! Met vriendelijke groeten E. Bergmans.

Reageren
E

E. Bergmans

26 januari 2016

Wat ik nog vergeten was: de leerlingen hebben via de ELO (elektronische leeromgeving) een week lang de tijd om zich in te schrijven voor de testen die ze willen afleggen. De deadline loopt van maandag tot zondag waarna er nog een week tussen de testenweek en die zondag zit.

Reageren
N

N. Vanderhoven

27 januari 2016

Ik ben een oud-leerling van het Sint-Ritacollege. Voor mij persoonlijk was dit systeem echt zeer slecht. Ik had slechts 2 hoofdvakken en volgde het minimumplan; ik leerde enkel de kleine vakken als er eens een leerkracht ziek was of als er weinig leerstof was gezien. Het gevolg was dat ik bij mijn eindexamens vaak amper iets van de cursus had gezien. Ik was er dan toch vlot door op het examen. Het enige dat ik had aangeleerd door dit systeem was dat je eigenlijk helemaal niet zoveel moet studeren, gewoon efficiënt moet zijn en al zeker niet de leerstof onder de knie moet hebben om goede punten te halen. Dat is enkel mijn persoonlijke ervaring. Het is ook al lang geleden, misschien is het systeem al aangepast. Het onderliggende idee dat leerlingen zelf moeten leren plannen en verantwoordelijkheid opnemen ondersteun ik uiteraard ook.

Reageren

Laat een reactie achter