Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Leerlingen helpen elkaar met wc-rolletjes

In de klas van Jeffrey De Bruyne, leraar vierde leerjaar, staken de leerlingen onmiddellijk hun vinger in de lucht als ze een probleem hadden. Nu laat hij zijn leerlingen eerst nadenken vooraleer ze een vraag op hem afvuren. Dat gebeurt met wc-rolletjes. En door de leerlingen elkaar te laten helpen.

Vinger in de lucht

“Mijn leerlingen steken nogal snel hun vinger in de lucht. Dan wachten ze hun beurt af tot ik hen kom helpen. Maar ik wil dat ze rustig nog eens de vraag herlezen of al beginnen aan een volgende oefening. Daarom gebruik ik nu wc-rolletjes in de klas.”

Rood betekent: probleem!

“Die wc-rolletjes zijn geverfd in groen en rood. Als ze de groene kleur naar boven zetten wanneer ze zelfstandig werken, wil dat zeggen dat alles prima verloopt. Staat de rode kleur naar boven dan betekent het dat ze een probleem hebben. Ondertussen kunnen ze al verder werken aan volgende oefeningen.”


Ik ga niet altijd zelf helpen, daarvoor heb ik kapiteins

Jeffrey De Bruyne - Leraar vierde leerjaar, GBS De Vlinderdreef

Kapiteins helpen medeleerlingen

“Tijdens het individuele werk ga ik rond in de klas om de leerlingen te helpen van wie het wc-rolletje op rood staat. Maar mijn leerlingen krijgen ook hulp van ‘kapiteins’. Dat zijn leerlingen die rondlopen om andere leerlingen te helpen. Kinderen geven vaak op een andere manier aan elkaar uitleg. Soms begrijpen ze daardoor de leerstof sneller.”

Fouten maken mag

“Mijn leerlingen zijn om beurten kapitein. Dat varieert per vak en per periode. Zo leren ze hulp aanvaarden en respectvol omgaan met elkaar. Natuurlijk leggen ze soms iets fouts uit aan elkaar. Maar ik steek genoeg herhaling in de lessen zodat dat zichzelf rechttrekt.”
 


Bekijk meer klastips van leraren in de reeks One minute tip op Klasse Youtube.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...