Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Goed in je vak? Ruil met collega’s

Log in om te bewaren.

“Wat als ik jouw crealessen overneem en jij in ruil mijn verkeerslessen geeft?” Met die eenvoudige vraag breng je dynamiek én plezier in je school. “Kinderen voelen dat we met meer passie voor de klas staan”, zegt juf Katrien van BuSO De Beemden in Mechelen. Waar lessen ruilen goed voor is?

Crealessen in ruil voor themalessen

Katrien De Bruyn komt uit de opleiding Plastische Kunsten. Zij kon in de school maar twee uur per week spenderen aan haar passie. “Dat vond ik jammer. Daarom heb ik bij Nele gepolst of ik haar twee uren crealessen kon overnemen in ruil voor de meer theoretische vakken. Nu kan ik vier uur per week mijn leerlingen creatief laten vonken en vlammen.”


Lessen ruilen kan ook zonder dat je beste vrienden bent

Nele Druyts - leraar BuSo De Beemden, Mechelen
“Ik ben zo blij dat Katrien mijn crealessen overneemt”, gaat collega Nele Druyts verder. Als ik een simpel mannetje moet tekenen, dan schiet ik in een kramp. Maar als ik met haar leerlingen samenwerk in de themalessen, dan merk ik dat ze me snel gaan vertrouwen. Want dat is net mijn talent, ik geef heel veel vertrouwen aan mijn leerlingen. Als ze op het einde van hun carrière hier nog steeds met me komen praten over hun gevoelens en zorgen, dan ben ik als leraar geslaagd.”

kinderen vullen flesjes met gekleurd zand

Meer passie voor de klas

“We moeten elkaars talenten meer durven benoemen en ook aanspreken”, gaat Katrien verder. “Daarin zijn we als Belgen veel te bescheiden. Nele en ik zijn naast het werk ook vriendinnen, dat is gemakkelijk.”

“Maar het kan ook zonder dat je beste vrienden bent”, gaat Nele verder. “Ik raad het elke leraar, elke school aan. Zo benut je ten volle elkaars kwaliteiten. Je leert meer leerlingen kennen en je leert luisteren naar je collega’s. Je leert accepteren dat zij het helemaal anders aanpakken.” En je leerlingen? “Die voelen dat we met meer passie voor de klas staan”, besluit Katrien.

Wiskunde in ruil voor Nederlands of WO

“Mijn directeur speelt in op mijn voorliefde voor wiskunde”, zegt juf Ioné Marmitte van Basisschool Atheneum in Denderleeuw. “Ze kiest voor graadklassen, waar ze leraren inzet op hun talenten. Ik ben klastitularis in de derde graad en geef als vak-anker wiskunde ook de rekenlessen aan alle andere klassen uit de derde graad. Mijn collega’s die graag met Nederlands of Wereldoriëntatie bezig zijn, nemen die lessen van me over.”

Minder planlast

“Doordat ik kan focussen op mijn favoriete vak, ervaar ik veel minder planlast en voel ik beter aan waar ik moet differentiëren en kan ik goede werkvormen uitdenken. Ook in het basisonderwijs vinden leerlingen het supertof om verschillende leraren te hebben.”


Enthousiaste leraren die zich mogen toeleggen op hun favoriete vak, steken sneller leuke en uitdagende lessen in elkaar

Ioné Marmitte - leraar Basisschool Atheneum, Denderleeuw, GOVA-onderwijs
“Enthousiaste leraren die zich mogen toeleggen op hun favoriete vak, steken sneller leuke en uitdagende lessen in elkaar. Ik kan me voorstellen dat leraren een hekel hebben aan vraagstukken geven. Ik doe niet liever. Dat voelen mijn leerlingen. En dat trekt hen over de streep.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...