Specialist Dit artikel behoort tot de reeks Vrijdag MagDag – Pimp je les Gepubliceerd op

Onderwijsmethodes die écht werken in de klas

6 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

“Het onderwijs is de enige sector die blijft vertrouwen op buikgevoel en niet op wetenschappelijk bewijs”, stelt de Nieuw-Zeelandse professor David Mitchell. Hij verzamelt onderwijsmethodes waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze leerwinst opleveren. Wedden dat jij er al minstens 5 toepast?

onderwijsmethodes: Leerlingen doen aan groepswerk
  1. Leren in groepjes

    Stel hulpgroepen (leerlingen doen hetzelfde en helpen elkaar) of puzzelgroepen (ieder heeft een unieke taak en ze puzzelen de resultaten bij elkaar) samen. Begeleid het proces – ‘laat even iemand anders aan het woord’ –, leer vaardigheden aan om in groep te werken en los problemen in groepjes op.

  2. Peer tutoring

    Laat klasgenoten aan elkaar lesgeven om gekende leerstof in te oefenen. 20 minuten per sessie is lang genoeg. Stel na 10 weken andere koppels samen. Leer de tutor vragen stellen, complimentjes geven …

  3. Ouders betrekken en ondersteunen

    Geef ouders inspraak als je een individueel onderwijsprogramma samenstelt. Hou er rekening mee dat niet alle ouders de handicap van hun kind als een probleem zien.

  4. Leren leren

    Leer leerlingen niet alleen wat, maar ook hoe ze moeten leren. Leer ze visualiseren, plannen, voorspellen, denken over hun denken.


  5. Elke school en leraar zou methodes moeten gebruiken waarvan bewezen is dat ze leerwinst opleveren en niet waarvan ze denken dat ze dat doen

    David Mitchell - professor
  6. Geheugenstrategieën

    Leer technieken aan om makkelijker te onthouden, zoals memotechniek (bv. kleuren van de regenboog = roggbiv), benadruk wat belangrijk is, stel leerstof visueel voor met tekeningen en diagrammen.

  7. Oefenen en herhalen

    Geef leerlingen de kans om op verschillende korte momenten met dezelfde leerstof bezig te zijn. Oefen wat je geleerd hebt ook eens in een andere context in (meet bv. de speelplaats op), geef huiswerk om leerstof extra in te oefenen, niet om nieuwe leerstof aan te bieden.

  8. Geregeld feedback geven

    Check voortdurend of je leerlingen mee zijn en de leerstof begrepen hebben. Pas eventueel je onderwijsmethode aan. Geef zo snel mogelijk feedback en geef die zo duidelijk mogelijk (‘de formule is juist, je berekening niet’).

  9. Comfortabele klas

    Zorg ervoor dat je klaslokaal goed verlucht en verlicht is. Ook in een lokaal met een goede akoestiek en een aangename temperatuur leren leerlingen beter.

  10. Positieve klassfeer

    Help leerlingen haalbare doelen te stellen, creëer een motiverende leeromgeving en stel duidelijk regels en grenzen.

 

David Mitchell

David Mitchell stelde in Vlaanderen zijn boek voor tijdens een lezing van vzw TOPunt Gent in samenwerking met de Stuurgroep HGW/HGD in het kader van het TEACHproject (www.teachproject.eu).

David Mitchell ‘Wat écht werkt: 27 evidence based strategieën voor het onderwijs’ Uitgeverij Pica