Vlaanderen
Klasse.be

Specialist

Onderwijsmethodes die écht werken in de klas

  • 29 januari 2016
  • 2 minuten lezen

“Het onderwijs is de enige sector die blijft vertrouwen op buikgevoel en niet op wetenschappelijk bewijs”, stelt de Nieuw-Zeelandse professor David Mitchell. Hij verzamelt onderwijsmethodes waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze leerwinst opleveren. Wedden dat jij er al minstens 5 toepast?

Leren in groepjes

Stel hulpgroepen (leerlingen doen hetzelfde en helpen elkaar) of puzzelgroepen (ieder heeft een unieke taak en ze puzzelen de resultaten bij elkaar) samen. Begeleid het proces – ‘laat even iemand anders aan het woord’ –, leer vaardigheden aan om in groep te werken en los problemen in groepjes op.

Peer tutoring

Laat klasgenoten aan elkaar lesgeven om gekende leerstof in te oefenen. 20 minuten per sessie is lang genoeg. Stel na 10 weken andere koppels samen. Leer de tutor vragen stellen, complimentjes geven …

Ouders betrekken en ondersteunen

Geef ouders inspraak als je een individueel onderwijsprogramma samenstelt. Hou er rekening mee dat niet alle ouders de handicap van hun kind als een probleem zien.

Leren leren

Leer leerlingen niet alleen wat, maar ook hoe ze moeten leren. Leer ze visualiseren, plannen, voorspellen, denken over hun denken.

Elke school en leraar zou methodes moeten gebruiken waarvan bewezen is dat ze leerwinst opleveren en niet waarvan ze denken dat ze dat doen

David Mitchell
professor

Geheugenstrategieën

Leer technieken aan om makkelijker te onthouden, zoals memotechniek (bv. kleuren van de regenboog = roggbiv), benadruk wat belangrijk is, stel leerstof visueel voor met tekeningen en diagrammen.

Oefenen en herhalen

Geef leerlingen de kans om op verschillende korte momenten met dezelfde leerstof bezig te zijn. Oefen wat je geleerd hebt ook eens in een andere context in (meet bv. de speelplaats op), geef huiswerk om leerstof extra in te oefenen, niet om nieuwe leerstof aan te bieden.

Geregeld feedback geven

Check voortdurend of je leerlingen mee zijn en de leerstof begrepen hebben. Pas eventueel je onderwijsmethode aan. Geef zo snel mogelijk feedback en geef die zo duidelijk mogelijk (‘de formule is juist, je berekening niet’).

Comfortabele klas

Zorg ervoor dat je klaslokaal goed verlucht en verlicht is. Ook in een lokaal met een goede akoestiek en een aangename temperatuur leren leerlingen beter.

Positieve klassfeer

Help leerlingen haalbare doelen te stellen, creëer een motiverende leeromgeving en stel duidelijk regels en grenzen.


David Mitchell stelde in Vlaanderen zijn boek voor tijdens een lezing van vzw TOPunt Gent in samenwerking met de Stuurgroep HGW/HGD in het kader van het TEACHproject (www.teachproject.eu). David Mitchell ‘Wat écht werkt: 27 evidence based strategieën voor het onderwijs’ Uitgeverij Pica

Leen Leemans

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


S

Sandra Van Heffen

18 februari 2016

Ik heb in juni de lezing bijgewoond waar het boek werd voorgesteld. Het was een inspirerende ochtend!
Het boek leest niet als een roman maar is wel een meerwaarde.

Reageren
K

Katelijne Cartuyvels

18 februari 2016

Ik pas vele van hogere methodes al toe in mijn klassen en ben er zeker van dat ze pas écht maximale leerwinst opleveren als die methodieken afgestemd zijn op maat van elke leerling (en hoe is dat haalbaar in steeds groter wordende klassen?).
Vele leerlingen die "coginitief-georiënteerd" zijn zullen al zeker het lesmateriaal krijgen dat op hun noden afgestemd is. Echter leerlingen die "intuïtief-georiënteerd zijn" vinden in de huidige onderwijsmethodieken (voorlopig) geen stimulans met alle gekende gevolgen ... waar we dan graag labeltjes voor voorzien. Wie reikt leerstrategieën aan voor deze jongeren? Voelen we ons uitgedaagd om ook voor deze jongeren een pad te vinden voor aangenaam leren?

Reageren
R

Ranson Norbert

19 februari 2016

Ik heb via jullie website kennis genomen van de 9 logische tips die de prof aanreikt. Met alle respect voor de prof... niets nieuws onder de zon!
We zouden ons veeleer de vraag moeten stellen waarom alle goede methodes die leerwinst opleveren al sneuvelen vooraleer ze de klas bereiken. Maar allicht zijn daar ook al heel wat werken over geschreven.

Reageren
H

Hans van Katwijk

20 februari 2016

Laten we beginnen met punt 9 en vervolgen toevoegen op 2: de leerkracht geeft directe instructie. Want we weten dat de leerkracht er toe doet!

Reageren
J

Joris De Bleser.

11 mei 2016

Gelukkig is het onderwijs niet de enige sector die blijft vertrouwen op buikgevoel. Hierin stel ik de professor graag en met veel plezier in het ongelijk, waarmee ik zijn eruditie niet in vraag stel. Maar de hele jeugdsector is ook zo'n sector. Hoog tijd dat we mekaar beter leren kennen, leren aanvoelen om mekaar aan te vullen en te verrijken. De doelgroep en de maatschappelijke uitdagingen hebben we alvast gemeenschappelijk.

Reageren
A

Arnoud Pieterse

17 mei 2016

Ooit zijn heel wat van deze methodes gestart vanuit het buikgevoel van enkele leerkrachten denk ik dan, lang nog voor ze evidence based waren.

Reageren

Laat een reactie achter