Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Leraar Jan-Bart durft vernieuwen: co-teaching en CLIL

Log in om te bewaren.

Leraar Jan-Bart is nerveus, want vandaag geeft hij zijn allereerste co-teachingles met collega Vanessa. Daarna neemt hij je mee naar zijn CLIL-klas, waar de leerlingen de les geschiedenis in het Engels krijgen. Kijk samen met enkele collega-leraren mee in de klas van Jan-Bart.

Ik sta nogal angstig tegenover co-teaching

Jan-Bart - Leraar Engels en geschiedenis DVM HTB

 

De eerste keer

Jan-Bart: “Co-teaching is bij ons op school een primeur. We zijn er volop mee aan het experimenteren en zitten nog met veel vragen. Maar ik vind het belangrijk dat je als leraar blijft evolueren. Co-teaching trekt je uit je routine. Je bekijkt je eigen lespraktijk plots door de ogen van een ander. Daar leer je veel uit.”

Jan-Bart: “Vanessa vult me vaak aan, niet alleen tijdens de voorbereidingen van de les, maar ook tijdens de les zelf. Ik ben iets sterker in het verbeelden en in de leerlingen prikkelen, maar Vanessa weet mijn ‘gezever’ prachtig te concretiseren in een worksheet of in een schema aan het bord. Leerlingen hebben meer baat bij de ene of de andere leraarsstijl, dus op die manier werken we complementair.”

Leerling en leraar aan het werk

CLIL is niet verplicht

Jan-Bart: “De leerlingen zijn niet verplicht om voor CLIL te kiezen. Ze moeten wél 2 proeflessen volgen in het begin van het schooljaar. Dan merk je wat koudwatervrees. Maar ze zien er snel de voordelen van in: hun woordenschat breidt uit, de punten stijgen en hun spreekvaardigheid verbetert. Ze leren de taal ‘onbewuster’. In het hoger onderwijs zullen ze ook lessen in een andere taal aangeboden krijgen, dus waarom al niet starten in het secundair?”

Veerle: “Ik ben normaal niet zo goed in geschiedenis, dus ik schrok ervan hoe actief ik meewerkte tijdens de CLIL-les. Mijn schroom om Engels te praten viel volledig weg. Logisch ook, want je wordt er niet op beoordeeld. Mijn gedachten dwalen snel af als het me niet boeit, maar dit is de eerste les geschiedenis die ik echt actief heb beleefd. Ik heb al zin om straks in de stad op zoek te gaan naar de kenmerken van de gotische en romaanse bouwstijl (lacht).”

Jan-Bart: “Een CLIL-les vergt meer voorbereidingswerk. Je past veel actieve werkvormen toe, je zorgt voor veel beeldmateriaal en ook de cursus bouw je zelf op. Dit is het eerste jaar dat ik CLIL geef, dus elke les is nieuw. Ja, het gebeurt dat een les mislukt of anders loopt dan verwacht. Maar is dat erg? Als ik de leerlingen tijdens de les heb kunnen prikkelen of uitdagen, ga ik tevreden naar huis.”

 

Bekijk ook de andere video’s uit de reeks Komen Leren op Klasse Youtube. Daarin gaan 4 leraren die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben, bij elkaar op bezoek om te ontdekken en te leren.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...