Zo doen zij het

Welkom in de digitale school

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

De Talentenschool Turnhout investeerde volop in ICT. Mensen én middelen. Deze aso-bso-tso-school met achthonderd leerlingen nam zich voor om het gebruik van ICT in de les op een schooljaar tijd minstens te verdubbelen. Hoe ze daarin slaagde?

Digiborden en tablets

“Goede werkvormen vinden en leerlingen motiveren is belangrijk. Maar daar heb je wel de juiste infrastructuur voor nodig”, zegt directeur Saskia Michielsen. De school investeerde vooral in ‘nieuwe’ apparatuur, zoals digitale schoolborden en tablets. Ze maakte daar bewust een budget van ongeveer 30.000 euro per jaar voor vrij binnen de verschillende projectgelden.

Directeur Michielsen: “We kochten 16 digiborden aan. We installeerden 2 mobiele tabletklassen. In nieuwe computerklassen investeren we niet meer. Leraren die even een website willen tonen tijdens een les, lenen een tablet”.

De leraar geeft uitleg aan een leerling die werkt met een tablet in de klas

Kristien De Schuyteneer, leraar informatica en economie: “Er zit meer in nieuwe technologieën dan ik eerst dacht.”

Gebruik verdubbelen

Met een computer, laptop of tablet per 1,3 leerlingen is de school in Turnhout zeer goed uitgerust. Ze bracht in kaart hoe vaak hun leraren computers en tablets gebruikten in de les. “Dat was zeker niet optimaal, in verhouding met het aanwezige materiaal”, zegt de directeur. “We namen ons dan ook voor om dat gebruik te verdubbelen.”

Directeur Michielsen: “ICT is voortaan een aandachtspunt tijdens functioneringsgesprekken. Daarin pols ik bijvoorbeeld hoe collega’s omgaan met computers in de klas. Ik stel vragen om ze te laten reflecteren: ‘Welke meerwaarde zou ICT voor jou betekenen?’ en ‘Hoe kan je samenwerken met een collega?”


Ons doel? Leraren minder bang maken

Wesley Wouters - pedagogisch ICT-coördinator

Als leraren van de Talentenschool Turnhout een nascholing kiezen, moeten ze rekening houden met wat ze ‘digitaal’ kunnen bijleren. De school zette bovendien haar pedagogische studiedag volledig in het teken van pedagogisch ICT-gebruik. “We gingen een stap verder dan digiborden en tablets. Er stonden workshops op het programma over serious gaming, Google-toepassingen, flipping the classroom, economische games, sociale media … Leraren moeten dat niet onmiddellijk allemaal toepassen. Maar zo haal je ze over de streep om dingen uit te proberen waar ze schrik van hebben”, zegt Michielsen.

Koudwatervrees

“Sommige leraren hebben koudwatervrees”, zegt Wesley Wouters, pedagogisch coördinator en trekker van het luik pedagogisch ICT-gebruik. “Ze panikeren: ‘Ik moet meer digitaal werken, maar ik heb geen digibord’. We hameren er nu op dat ze ICT niet noodzakelijk in elke les moeten gebruiken. Sociale interactie blijft belangrijk.”

Wesley Wouters: “We proberen ze warm te maken voor ICT omdat dat leerlingen heel erg prikkelt. Bij sommigen gaat dat erg vlot, anderen aarzelen meer of moeten weerstand overwinnen. We hebben het hele scala binnen ons team. Ons hoofddoel? Leraren minder bang maken.” En dat lukt: “Leraren pikken enorm snel op en ze trekken elkaar mee. Door een digitaal bad te creëren, beginnen ze automatisch te zwemmen”, zegt Saskia Michielsen.

Een leerling steekt haar hand op in de computerklas

Wesley Wouters, pedagogisch ICT-coördinator: “We hameren erop dat leraren ICT niet noodzakelijk in elke les moeten gebruiken. Sociale interactie blijft belangrijk.”

Inspireren

In de Talentenschool verdelen ze de taken van de ICT-coördinator. Wesley Wouters is ‘pedagogisch ICT-coördinator’. “Digitalisering is zijn tweede natuur”, vertelt Michielsen. Daarnaast richtte de school een werkgroep ‘Pedagogisch ICT-gebruik’ op. “Een leraar is trekker voor tablets, een andere voor digiborden, sociale media … Zij verzamelen good practices en proberen andere collega’s er warm voor te krijgen. Zo proberen we digitalisering te laten insijpelen. Opleggen werkt niet”, zegt Michielsen.

De ICT-coördinator werkt volledig ‘technisch’, mét een werklijst. Leraren vragen online hulp voor een probleem en komen op de wachtlijst. Zo kan hij zijn werk organiseren in de plaats van overal brandjes te blussen.

Differentiëren

“We willen alle leerlingen uitdagen en prikkelen door alle vormen van ICT. Het biedt eindeloze mogelijkheden om te differentiëren. Met een tablet kan je de ene leerling een filmpje laten maken en de andere een tekst laten screenen. Zo speel je in op hun verschillende leerstijlen,” zegt Michielsen.

En de directie, is die mee met de digitale revolutie? Michielsen: “We proberen met ons team het goede voorbeeld te geven, door bijvoorbeeld met een tablet notities te nemen. Leraren lachen: ‘Stop dat maar gauw in je kastje’. Maar als ze na de vergadering meteen een uitgetypt verslag krijgen, lachen ze niet meer.”