Klastips Gepubliceerd op

“Bednet is makkelijker dan ik dacht”

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Juf Eveline geeft haar zieke leerling Zoran les via Bednet. Met zijn webcam en microfoon volgt Zoran de les van thuis. Zo loopt hij geen achterstand op. Eveline: “Ik ben er amper extra tijd aan kwijt.”

Zoran (12) is al heel lang ziek. Hij heeft een vorm van botkanker die telkens terugkomt. “Tijdens chemokuren en op dagen dat hij moe is, gebruiken we Bednet. Zo blijft Zoran erbij horen in de klas”, vertelt juf Eveline.

De installatie was zo gebeurd, en juf Eveline is heel tevreden over de service. “Ik heb eigenlijk niets moeten doen. Er kwam een team van Bednet om alles in de klas te installeren en om uitleg te geven. Daardoor was iedereen meteen op de hoogte. Het programma is heel simpel. Je zet de webcam en het geluid aan, en je hoeft alleen maar de stappen te volgen om te zien of alles goed werkt.”

Technische helpdesk van Bednet

Eveline: “Natuurlijk gebeurt het weleens dat er iets niet werkt, het blijft techniek. Zorans microfoontje werkte onlangs bijvoorbeeld niet. Dan kost het wel even moeite om uit te zoeken hoe dat komt en om het op te lossen. Maar dat neem ik er graag bij, ik wil ook dat hij de les kan volgen. Als er iets is dat we zelf niet opgelost krijgen, chatten we met de helpdesk van Bednet.”

Juf Eveline in de klas

Door Bednet kan een ziek kind toch naar school. Dat vind ik het mooiste eraan.

Juf Eveline - leraar 6de leerjaar, Vrije Basisschool, Balen

Webcam went snel

De rest van de kinderen was ook al snel aan ‘het robotstemmetje in de klas’ gewend. Eveline: “Het is maar een klas van 14 leerlingen, dus als er iemand wegvalt, voel je dat. De kinderen zijn blij dat ze Zoran via Bednet niet hoeven te missen. In het begin leidde het scherm achter in de klas ze weleens af van de les, maar zoiets went snel. Skype en video, daar is voor hen weinig spannends meer aan.”

Het belangrijkste voor een vlot gebruik van Bednet is volgens juf Eveline goed contact met de ouders. “Zorans ouders zijn anderstalig, en ik vind het soms lastig om afspraken met hen te maken. Soms is Zoran nog niet online als de les begint. Dan moet ik zijn vader sms’en om te vragen of hij online komt. Dat houdt de les dan op. Gelukkig heb ik maar een kleine klas, dus ik kan het wel opvangen. Maar een goede organisatie langs beide kanten is wel belangrijk.”

Groepswerk via Bednet

Groepswerken, opdrachten en toetsen doet Zoran soms ook via Bednet. Juf Eveline scant zijn opdrachtenblaadjes dan in. Zo is zijn leerachterstand minimaal gebleven, en kan hij volgend jaar – zoals het er nu voor staat – gewoon over naar de volgende klas. Eveline: “Dat vind ik het mooiste aan Bednet. Dat een kind dat ondanks zijn ziekte nog graag naar school wil, en toetsen wil maken, het ook gewoon kan.”

portret van Zoran

Alleen kattenkwaad uithalen via Bednet lukt niet zo goed.

Zoran - Bednet-gebruiker

Erbij horen is belangrijk

Zoran: “Toen ik nog geen Bednet had en veel thuis was, voelde ik me er niet meer echt bij horen. Er was een psycholoog in het ziekenhuis die me vertelde over Bednet. Ik heb dat toen aan de school gevraagd en zij hebben voor mij een verbinding geregeld. Nu ik via Bednet toch in de klas kan zitten, is het weer als vroeger. Met mijn webcam kan ik inzoomen en draaien, dus ik kan de hele klas zien.”

Zoran hoort er dus weer helemaal bij. Alleen kattenkwaad uithalen via Bednet gaat niet zo heel goed. “Als ik iets wil zeggen via Bednet hoort de hele klas dat, dus ik kan niet echt grapjes uithalen. En als ik iets chat kan de juf dat achteraf lezen. Niet leuk!”

Bednet in de speeltijd

Maar verder mist Zoran niets via Bednet. “Ik kan alles meedoen, ook de pauze. Dan mag ik twee kinderen kiezen die op Bednet mogen blijven. Zo kan ik ook met hen praten of chatten. Dat is wel gezellig. Bednet is een goede oplossing, al zit ik natuurlijk het liefst echt op school.”

Meer info: www.bednet.be