Test Gepubliceerd op

Welk type ICT-gebruiker ben jij?

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

De ene leraar staat te trappelen van ongeduld bij elk digitaal snufje, de andere kijkt de kat uit de boom of boycot ICT gewoonweg. Pedagogisch ICT-coördinator Wesley Wouters castte 5 types leraren in zijn school: van digifoob tot whizzkid.

1. Digifoob

Carine Waeytens (47), leraar gedragswetenschappen en leerlingenbegeleider: “Als ik ‘flipping the classroom’ hoor, denk ik al ‘Oei, oei’. Ik heb koudwatervrees. Misschien zal ik het ooit wel gebruiken, maar nu ben ik al blij dat ik met een digibord kan werken. Ik vraag me soms ook af of al die ICT geen verpakking is die de inhoud niet verbetert. Ik ga wel vaak naar het openleercentrum met mijn leerlingen of ik laat filmpjes zien. Dat is interessant voor mijn vak.”

Carine Waeytens (47), leraar gedrags- en cultuurwetenschappen en leerlingenbegeleider

Carine Waeytens (47), leraar gedrags- en cultuurwetenschappen en leerlingenbegeleider

2. Aarzelende gebruiker

Kristien Van den Houdt (56), leraar aardrijkskunde en wetenschappen: “Computers en ik: dat is water en vuur. Toch probeer ik mee te zijn. Ik heb de opleiding om met een digibord te werken 2 keer gevolgd. Die eerste keer was niet genoeg. Ik gebruik het vooral om te projecteren. Wandkaarten zijn verleden tijd. Of om een tabel in te vullen: die sla je op en je kan de volgende les meteen starten. Mijn digibord kan ik niet meer missen. Aan games waag ik me niet. En mijn Facebook-account blijft privé.”

Foto van Kristien Van den Houdt

Kristien Van den Houdt (56), leraar aardrijkskunde en wetenschappen

3. Newbie

Jos Willems (49), leraar wiskunde: “Als nieuwe leraar moet ik nu volop lessen en toetsen voorbereiden. Ik vind ICT wel heel belangrijk, maar ik moet er nog meer vertrouwd mee geraken. Met een digitaal rekentoestel werk ik wel al. De pedagogische studiedag heeft me wel zin gegeven om nieuwe dingen uit te proberen. Op lange termijn wil ik in ICT veel meer investeren, want voor de leerlingen is het een mooie afwisseling.”

Jos Willems (49), leraar wiskunde

Jos Willems (49), leraar wiskunde

4. Enthousiaste volger

Cindy Tushuizen (32): “Ik gebruik elke les een bordboek. Het boek leeft nu. Leerlingen zien meteen waar je bent. En voor spreekbeurten gebruik ik tablets. Maar ik schrijf nog steeds op het bord met een krijtje, hoor. Voor een luisteroefening gebruik ik een cd. Je hoeft niet al je materiaal weg te gooien omdat er iets nieuws is. Een collega gaat me nu uitleggen hoe ze met ‘flipping the classroom’ gewerkt heeft. Ik weet niet alles, maar als iemand een stap zet, ga ik mee.”

Foto van Cindy Tushuizen

Cindy Tushuizen (32), leraar Engels en PO

5. Whizzkid

Kristien De Schuyteneer (39), leraar informatica en economie: “Ik heb via een bedrijf een tablet bemachtigd om allerlei apps uit te testen. Nadien experimenteerde ik ermee in de klas. Met de vakgroep economie gebruiken we ‘Skillville‘, een online multimediatool over financiële geletterdheid. Als een leraar afwezig is, spelen de leerlingen dat spel. En nu heb ik voor het eerst een filmpje met instructies opgenomen dat de leerlingen thuis moeten bekijken. Er zit meer in nieuwe technologieën dan ik eerst dacht.”

Foto van Kristien De Schuyteneer

Kristien De Schuyteneer (39), leraar informatica en economie